רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 30 בנובמבר 2016

התחקיר של ישראל רוזנר לאחר התאבדותה של אסתי וויינשטיין


לאחר התאבדותה של אסתי וינשטיין, חסידת גור לשעבר שנותקה מבנותיה, יצאו העיתונאי ישראל רוזנר והתחקירנית ליאת לוי לנסות לפצח את סודות החסידות הגדולה, המשפיעה והעשירה בישראל. חמישה חודשים מאוחר יותר, שודר הערב (שלישי) התחקיר המרתק, שהציג תמונות נדירות ועדויות מטלטלות מתוך חדרי החדרים של החסידות, ובהן מעין "חקירות שב"כ" פנימיות.

בתחקיר הובאו, בין היתר, עדויות על מרשם לכדורים שנותנים פסיכיאטריים המקורבים לחסידות לנערים כדי לדכא את היצר המיני שלהם. "אני מקבל שקית עם כדורים בפנים, משכנעים אותי שזה יעזור לי ויעורר אותי רוחנית", תיאר אחד מהם.

שר הבריאות, יעקב ליצמן, הוא חסיד גור המחובר בטבורו לאדמו"ר מגור. תחקיר "המקור" מתחקה אחר השימוש שלו בכוחו הפוליטי כדי להיטיב עם החסידות. בעיר ערד, החליט ראש העירייה לא לצרף את החסידות לקואליציה, ומאז - מלחמה. האדמו"ר וליצמן, שרואים בערד יעד נדל"ני לחסידים, עושים ככל האפשר כדי לקבל אחיזה בעיר. ליצמן מבקר בערד לעתים תכופות, מאיים לתקוע בממשלה כל תהליך אפשרי הקשור לעיר ומתערב לטובת חסידים במשטרה, וזה לא הכל.


נותקה מבנותיה ושמה קץ לחייה. המנוחה אסתי וינשטיין צילום: משטרת ישראל

תגובת שר הבריאות ליצמן
על פרשת מותה של אסתי וינשטיין, אמר השר ליצמן: "מדובר בסכסוך אישי של בני משפחה, שאין לו שום קשר לחסידות עצמה. מקרים כאלה של סכסוכים בין-משפחתיים קרו ויקרו לצערנו גם בעתיד. עצוב וגם מביך לראות את הבורות התהומית וחוסר ההיכרות המינימלית של חלק גדול מכלי התקשורת, בבואם לעסוק בנושאים חרדיים. בשל כך הם שופטים חסידות שלמה בגלל מקרה אחד. אין דבר לא הוגן מלהכפיש ללא סיבה ציבור ענק של עשרות אלפי איש ולעשות עוול נוראי לחסידות שלמה. אין לאף אחד מושג איך מתנהגים חסידי גור וכל ההכפשות באות מבורות ושנאה. אנחנו במדינה דמוקרטית וזכותה של כל קהילה לנהוג כרצונה ועל פי מנהגיה".

על הטענות למתן כדורים פסיכיאטרים לבחורים בחסידות כדי לדכא את היצר הרע: "מדובר בעלילות שווא שלא נבחנו ולא אומתו מעולם. אם יש תלונה ספציפית על מקרה שנוגד את החוק - יש להגיש לרשויות המוסמכות, ולא להצטרף למסע הכפשה מתוזמן שמקורו ביחידים שפרקו עול ופרשו מהמגזר החרדי".

על הטענות להתנהגות כוחנית של חסידי גור בעיר ערד: "בעיר ערד מתבצעת פעילות אפלייתית אנטי חוקית של ראש העיר נגד ציבורים שלמים המתגוררים בעיר. תושבי ערד שווי זכויות המתגוררים בעיר מזה שנים ושזכו כל השנים לתנאי חיים סבירים, זוכים להתעלמות מוחלטת, לזלזול מחפיר ועד להתעללות של ממש מצד ראש העיר, בשל נקמה פוליטית ושנאה לחרדים".

"הגדיל לעשות ראש העיר שהציע בפגישה אישית עם השר ליצמן על דיל מכוער ומחוצף, במסגרתו הוא יסכים להעניק כיתות לימוד לילדים החרדים, ובתמורה לכך יורו ראשי הקהילה על אי הגעת תושבים חרדים יותר לעיר. מדובר במעשה מכוער הגובל באנטישמיות. שר הבריאות נחרד מול הצעה כזאת שאם היתה נאמרת על קהל אחר, כערבים, אתיופים וכדומה, היתה קמה סערה ציבורית גדולה, ובצדק. בשל כך פועלת הקהילה החרדית בערד בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותה בכדי לדרוש ולקבל את המגיע לה בזכות ולא בחסד".

"יודגש כי משאבי העירייה, מבני הציבור של ערד, אינם שייכים לראש העיר, אלא לתושבים כולם, ללא הבדל. מחובתו החוקית והמוסרית להעניק זכויות שוות לכלל תושבי העיר. שר הבריאות פועל להגן על אלפי משפחות מקופחות שזוכות להתעללות ולהתעלמות מצד ראש העיר על רקע גזעני ואנטישמי", לשון התגובה.


"מדובר בסכסוך משפחתי, ללא קשר לחסידות". השר ליצמן צילום: רויטרס


המשך תגובות ליצמן:

על הטענות כי חסידות גור תמכה בניר ברקת בבחירות המקומיות בירושלים ב-2008 וב-2013 בניגוד לדעת רוב הקהילה החרדית בעי תמורת הטבות מפליגות: "הדברים אינם נכונים. מי שמכיר את העובדות יודע שרוב החסידויות בירושלים הצביעו בבחירות האחרונות בהסכמה רחבה. כמו כן לא הובטחה ולא הוענקה כל הטבה לחסידות גור בירושלים".

על הטענה כי אחד מעוזריו של השר ליצמן איים במפורש או במשתמע על הבלוגר החרדי חיים שאולזון בעקבות פרסומים שהביכו את חסידות גור: "הדברים אינם נכונים".

על הטענות כי בלשכת השר ניתנת עדיפות לפניות ציבור של המגזר החרדי וביתר תשומת לב לפניות ציבור מצד אנשי חסידות גור: "מדובר בהכפשה גסה ומרושעת, שאינה תואמת את המציאות כלל. עשרות אלפי פניות ציבור מטופלות מדי יום בידי לשכת השר, ללא כל הבדל בין פונה לפונה. ניתן לומר בבירור, כי רוב הפניות המוגשות לשר לבקשת עזרה וסיוע, אינן מאנשים חרדים ואף אינם מוכרים לשר. כל מי שפונה לשר ולצוות לשכתו נענה במאור פנים ובמסירות, וכי כל הטענות בדבר העדפת ציבור כזה או אחר בשקר יסודן. מעולם לא נבדק אדם שפנה לשר הבריאות על פי מפתח מגזרי".

על מעורבותו של השר בקופת חולים "מאוחדת", תוך כדי ניגוד עניינים לכאורה: "שר הבריאות פועל בכל דרך, ללא משוא פנים וללא כל שיקול זר, בכדי למנוע עיוות חוקי ומוסרי בהתנהלות דירקטוריון מאוחדת נוכח החלטות קודמות של שרת הבריאות לשעבר. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שבחנה את הנושא קבעה כי אין כל חשש לניגוד עניינים. כל הטענות בדבר עירוב פוליטי בעניין מאוחדת משוללות כל יסוד".

"שמו הטוב של שר הבריאות יעקב ליצמן הושג בזכות ולא בחסד. לא בכדי מעריכים אזרחי ישראל את יושרו האישי, צניעותו המיוחדת ופעילותו הציבורית המאומצת לכלל אזרחי ישראל, ללא הבדל דת, גזע ומין. השר נחוש להמשיך בדרכו לקדם את מערכת הבריאות, לשרת את אזרחי ישראל ביושרה ובאחריות", לשון התגובה.

שאר התגובות לתחקיר
עיריית ירושלים: "השיקולים ששקל הדרג המקצועי בעירייה הם מקצועיים בלבד וכל רמיזה אחרת מהווה הוצאת דיבה. עיריית ירושלים גיבשה מדיניות כלל עירונית לאכיפה והסדרה של מוסדות ציבור בעיר וזה אינו המקרה היחיד שבו הופעלה מדיניות זו, כך שכל טענה כאילו מדובר במקרה ייחודי עבור חסידות גור אינו נכון. יש לציין כי שתי עתירות שהוגשו כנגד ההסדר נדחו על ידי בית המשפט. באשר לטענות, הן אינן תואמות לעובדות הואיל ונעשתה אכיפה כנגד עבירות הבנייה".

"כמו כן ניתנה למוסדות אפשרות במסגרת הצווים להכשיר את העבירה, זאת בדומה לכל נאשם אחר ובהתאם לחוק.
"לאחר שיצא היתר בנייה והוגשו ערבויות לאי התאמות שנותרו, ניתן טופס 4 כדין, גם זאת בהתאם לכל תושב אחר שמכשיר את העבירה ומביא ערבויות מניחות את הדעת, זאת כמובן גם בהתייחס לחשיבות השימוש הציבורי המבוצע במקום. יש לציין כי מחלקת הפיקוח על הבניה בודקת באופן שוטף אם אכן הישיבה עומדת בהתחייבויות ומעבירה את ממצאיה ללשכה המשפטית בעירייה", לשון תגובת עיריית י-ם.

המרכז הרפואי הדסה, שבו מכהן פרופ' עמר בונה כראש המערך הפסיכיאטרי: "ההנחיות הקליניות לציבור הרופאים הן להתמקד בטיפולים במחלות הפיזיות והנפשיות של החולים, כמקובל בפרקטיקה הבינלאומית המוכרת. ביה״ח פועל בנושא זה במסגרת החוק, התקנות והנהלים ובפיקוח ועדה אתית כמתחייב על פי חוק זכויות החולה".
פרופ' מיכאל בונצל: "כל מה שקשור לטיפול תרופתי וחסידות גור אני ממליץ לפנות לידידי השר יעקב ליצמן, שר הבריאות, או לעוזרו ר' חיים יוסטמן. הרבה הצלחה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.