רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 14 באוקטובר 2016

פרוטוקול ממעצר האברך החרדי ראובן קניג שעקץ במיליונים

לפני כבוד השופטת מירית פורר 
המבקשת מדינת ישראל
נגד
המשיב ראובן קניג ת.ז.
302769658

נוכחים:
נציג המבקשת רס"ר דוד קוריאט
המשיב וב"כ עו"ד אריאל עטרי
פרוטוקול

נציג המבקשת לאחר שהוזהר כחוק: חוזר על הבקשה. מגיש דו"ח חסוי, מסומן מב/1. החשוד נעצר אתמול בחשד לעבירות של הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף ושימוש במסמך מזויף. על פי התלונות שהתקבלו במשטרה, החשוד נהג לעקוץ אנשים בכמה מישורים, גם באמצעות רכישת מאות פלאפונים סלולאריים חכמים, החשוד פעל בצורה מתוחכמת ושיטתית כאשר רכש את אמונם של האנשים וגרם להם לרכוש עבורו, כמו שאמרתי על פי הודעתו הוא מודה ברכישת 270 מכשירים. מציג הודעת אחד המתלוננים, מוגש ומסומן מב/2. מגיש שתי הודעות החשוד מאתמול, מסומנות מב/3-מב/4. במהלך החקירה נמצא שהחשוד הונה אנשים באמצעות שיקים, זיוף שיקים, לקח שיקים מאנשים בתואנות שווא והפקידם בציינג'ים, מדובר בהונאה בהיקף של מיליוני שקלים. מציג חומר גלוי נוסף, מסומן מב/5. גם אימו של החשוד התלוננה על כך שנגנבו לה פנקסי שיקים רבים ונעשו בהם שימוש, מגיש תיק חקירה בנושא, אפשר להתרשם גם מכמות השיקים וסכומם. מגיש הודעת האם, מסומנת מב/6. מגיש שני תיקים נוספים עם הודעות מתלוננים לגבי זיוף שיקים פלא' 264698/16 ופלא' 268424/16. החשוד ברח לחו"ל, גם על פי הודעתו, בעקבות חובות של 5 מיליון שח שאנו טוענים שרובם ככולם אלו כספים שהוצאו במרמה גם בעוקץ  מכשירי הסלולאר וגם בגין זיוף שיקים, לחשוד הוצא צו מעצר לאחר שלא אותר, אומנם חזר לארץ אך לא אותר. ביום 29.9 נמסרה הזמנה לסור למשטרה לאימו של החשוד, החשוד לא התייצב לחקירה למרות שגם בהודעתו הודה שידע שקיבל את ההודעה מאימו וידע שהוא מבוקש לחקירה. החשוד גם על פי הודעתו אין כתובת מסודרת, עבר לצפת לפני חודש, הסתובב בבית אימו וחמיו ולא מתייצב לחקירה. המשיב אותר אתמול בשעות הבוקר בבית חמיו כאשר מסתתר בשירותים, מגיש דו"ח פעולה בנושא הזה, מסומן מב/7.
החשוד נחקר אתמול, הודה שגרם לאנשים לרכוש עבורו מכשירי פלא' חכמים, לטענתו לא הייתה לו כוונה להונות אלא בגין הסתבכות בגלל מקרה אישי של פטירת אביו, אך לא נתן הסברים רציונליים לגבי רכישות של כמויות מכשירים, לטענתו היה זקוק לכסף במזומן, וגם הודה לגבי זיוף שיקים של אימו. לגבי החשדות של עבירות הלבנת הון הוא שמר על זכות השתיקה. החקירה בראשיתה, זו הארכה ראשונה, ואנו צופים שכתוצאה מהפעולות שאנו מבקשים הן יגררו פעולות נוספות. כרגע יש 11 פעולות, ובוצעו פעולות רבות טרם מעצרו. יש פעולות חקירה שמחייבות הישארותו של המעצר מחשש לשיבוש. לגבי עילת מסוכנות, מדובר במסוכנות גבוהה ביותר, מדובר בסכומים ובהיקף מתלוננים רב מאוד, מדובר בעבירות שנעשו בשיטתיות ותחכום, ישנו חשש להימלטות כי החשוד נמלט כבר לחו"ל, אין לו כתובת קבועה והוא ידע שהוא מבוקש לחקירה ולא התייצב וזאת גם על פי הודעתו, וכן אתמול ביום מעצרו ניסו להסתתר מהשוטרים, על אף שנכנסו כבר לבית שבו הוא שהה. אבקש להיעתר לבקשה. 

להמשך כנסו כאן:


עונה לב"כ המשיב:
ש.ת. העבירה האחרונה בוצעה בחודש אפריל.
ש.ת. המשיב בעצמו השתמש במילה ברח לחו"ל.
ש. תאשר שהוא חזר ונמצא זמן רב בארץ.
ת. הוא חזר ביום 2.8.16, נמצא פה חודשיים.
ש.ת. כשאמרתי מסתתר אני מתכוון שמסרתי הזמנה לאימו ביום 29.9.16.
ש. אז עד לפני שבועיים לא חיפשתם אותו.
ת. איך אני יכול לחפש אותו אם אין לי תלונה.
ש.ת. האימא התלוננה גם נגדו. היא גם נחקרה כחשודה במסירת הודעה כוזבת. האם לא נעצרה.
ש. לגבי האימא, המשיב אמר שהיה מיופה כוח לפעול בחשבון.
ת. נכון. בדקנו את זה.
ש. וגיליתם שבאותה תקופה שנמשכו השיקים היה מיופה כוח.
ת. לא.
ש. תציג מסמך שבתקופה שבה נמשכו השיקים היה מיופה כוח.
ת. על פי בדיקתנו הוא לא היה מיופה כוח, הוא טען ככה אך בכל מקרה לא מורשה חתימה גם לפי טענתו. נעשה בדיקה נוספת עם הבנק.
ש. תציג לי מסמך האם היה מיופה כוח.
ת. זה לא רלבנטי.
ש. אז אתה לא יכול לומר שהוא לא היה רשאי למשוך כספים מחשבון האם.
ת. הוא לא היה רשאי לחתום על שיקים ובוודאי לא תוך זיוף חתימתה של אימו, כמו שהודה שעשה, כך שהעובדה אם היה מיופה כוח לא רלבנטית כעת.
ש. היום אין לך ראיה שלא יכול היה למשוך כספים.
ת. לא.
ש. אז תציג מסמך כזה.
ת. אין לי כרגע מסמך מהבנק. אני מתייחס לכספים שנמשכו באמצעות שקים.
ש.ת. הטל' נרכשו על שם אנשים ורבים.
ש. הבעיה שהוא אמור להחזיר להם את הכספים עבור הרכישה, והוא מחזיר וכעבור זמן מפסיק להחזיר.
ת. זה חלק מהעניין, וגם היה הצגת מצגי שווא מצידו של המשיב כלפי מתלוננים רבים, לפיהם יסדר להם עבודה, נתן להם כלי רכב, מדובר בשלושה כלי רכב שקנה בליסינג, נתן לחלקם לשימושם האישי, הזמינם למסעדות, זה חלק מהמרמה כחלק מהצגת מצג השווא.
ש. אז אנשים הסכימו לקנות פלא' בשיטה הזאת, ובנוסף קיבלו טובת הנאה.
ת. לא אמרתי, אמרתי שהוא מציג עצמו בעל נכסים ועסקים, כמי שהולך לפתוח לאחד מהם צ'יינג, ולאחת הבטיח שיעסיקה במשרד תיווך.
ש. אז אנשים הסכימו לכך כי הבטיח להם עבודה או רכב בליסינג.
ת. זה חלק ממצג השווא, כי אדם נורמלי לא יתחייב בסכום של 5 מיליון ₪ לחב' סלולארית. ההבטחה זה חלק ממצג השווא.
ש.ת. הוא לא רק היה לבוש בשירותים, אלא היה לבוש בשירותים, הסתתר בשירותים מפנה לדו"ח הפעולה.
ש.ת. ישנה טענה שפעל בחשבונות אחרים תוך שהוא מונע דיווח לרשויות איסור הלבנת ההון, תוך שהוא לא מוגדר כנהנה בחשבון, ואני לא מדבר רק על חשבונו של אימו. הוא ביצע פעולות בכך שהפקיד שיקים לאותם חשבונות, השתמש בכרטיסי אשראי ברשות, אך בעצם פעל בחשבון כבשלו.
ש.ת. חקירתו התחילה בשעה 11:30. השעון לא רק שהוא מדויק, אלא שהכול רשום. מפנה לעמ' 2 ש' 4-9 במב/4.
ש. באיזה שעה אתה הודעת למשפחה.
ת. בשעה 10:30.
ש. הודעת שהוא עומד להתחיל חקירה, והתחלת לחקור אותו 17 דקות אחר כך.
ת. בפועל לאחר שהמתנתי לעורך דין 45 דקות, התחלתי לחקור אותו בשעה 11:15.
ש.ת. לאחר שהמתנתי 45 דקות משעה 10:30 עד 11:15 התקשרתי לחמיו של החשוד שהפנה אותי לדודו של המשיב שאמר לי שכרגע אין לו עורך דין ושישיג עורך דין במהלך היום. פעמיים פניתי ודיברתי לדוד וגם לחמיו.
ש. הוא ביקש ממך חצי שעה, ואת זה ביקש בשעה 11:20.
ת. אני אפילו יותר מחמיר, כתבתי ב-11:15 שאין לו עורך דין, ושישיג במשך היום עורך דין.
ש.ת. אתה התקשרת אלי בשעה 11:45.
ש.ת. נראה לי שעד עכשיו כל המתלוננים הם חרדים.

נציג המבקשת מסכם: חוזר על הבקשה.

ב"כ המשיב מסכם: המשיב ללא עבר, אשתו ילדה לפני שלושה שבועות. לגבי הרקע, כפי שאמר חברי וכפי שנאמר בהודעתו, אנו מדברים על רקע כספי קשה שאליו נקלע המשיב. לעניין הלבנת הון, ממה שתואר על ידי חברי זו אינה עבירת הלבנת הון, וזה לא מקים עילת מעצר וחזקה על המשטרה לחקור לפני שמייחסת עבירה. אשר לנושא האם, טענת חברתי מתמקדת אך ורק בזיוף חתימת האם על השיק, אין טענה שהכספים נמשכו שלא כדין, מכיוון שחברי מאשר שהמשיב היה יכול לגשת לחשבון ולמשוך הכספים. אנו מדברים על מעשים מחודש ינואר 2016. חברי אישר שהעבירה האחרונה הייתה באפריל 2016, ובמשך חצי השנה האחרונה לא מבוצעת שום עבירה מצד המשיב. חברי אומר שהמשיב לא חולק על המציאות העובדתית באופן כללי וגס, טענתו שהייתה כוונה להשיב את הכספים, חומר החקירה מלמד שהמשיב אכן החזיר כספים, ואולם בנקודת זמן מסוימת הייתה קריסה כספית מוחלטת, ואז לאחר שתשלומים הוחזרו לפירעון אותם מכשירי הסלולאר.
לא ברור שיש כאן כוונה להונות, ולכן מצד אחד המצב העובדתי נהיר למדי. שאלת יסוד נפשי תתברר במשפט. בכל מקרה, גם אם המשטרה רצתה להגיע לאנשים, אני מבין שהגיעה לאנשים, וכל אותם אנשים, ככל שישנם, יש להם כוונה לפגוע בו, המשיב הודה בעיקרי הדברים, ולכן אני מתקשה מדוע יש להאריך מעצר כאשר לטענת חברי המשיב הודה בנושא העובדתי.
הרקע הכלכלי הוא נתון ולא שנוי במחלוקת. לטענות חברי לגבי בריחת המשיב אין להן רגלים וידיים, המשיב יצא וחזר מחו"ל ונמצא כבר שלושה ארבעה חודשים בארץ. לגבי טענת הימצאותו בשירותים לבוש, חזקה על אדם נורמלי שאם נמצא בשירותים ורוצים אותו, שיתלבש ויצא, זה לא עילה להסתתרות.
לגבי טענה של מסירת הזמנה לאם, יש לזכור שני דברים, האחד וארצה לדייק בדברי המשיב, הוא לא ידע שהמשטרה מזמינה אותו לחקירה, הוא ידע שמחפשים אותו והעיתוי ערב לפני יום כיפור להגיע למשטרה הוא לא מסוג הדברים שנעים לאדם לקחת בהם חלק.
לגבי זכות היוועצות המשיב עם עורך דין, תיאור חברי אנו חלוקים עליו. מעיון בהודעת המשיב, ועכשיו זה לא המקום להכריע בין גרסת המשפחה וחברי, אך אני התקשרתי וביקשתי לאפשר למשיב להיוועץ בי והמשטרה מנעה זאת וגם הפניתי לפקס, ואמרתי שהתנהלות זו תפגע במשקל ההודעה, זה לא המקום, אך חשוב לי לומר זאת.
מסוכנות בוודאי אין, מכיוון שלמשיב לא מיוחסת כבר חצי שנה שום עבירה, חשש לבריחה אין. מה שברור לחברי לי לא ברור. הצדקה להארכת מעצר לא קיימת, עדותה אם הסתיימה, טענות לגבי חשבון הבנק הכול נמצא בחשבונות ומתועד. לעניין הטלפונים, המשטרה יכלה לחקור כל אותם אנשים שאת שמם מעלה, וכל אותם אנשים לא יתייצבו בשבוע וחצי הקרובים, חברי אישר שמדובר בחרדים, אף אחד לא יגיע בשבת, לא בסוכות ולא בחול המועד, כך שהבקשה לא תקדם כהוא זה את החקירה, אפילו אם היה מקום לעשות זאת. המשטרה יודעת על החשדות זמן רב, במהלך חקירת המשיב נאמר לו שהדבר פורסם בתקשורת ומדובר על פרסום בתקשורת החרדית לפני שלושה חודשים, כך שהמשטרה יודעת על זה חודשים ארוכים, והעובדה שהמשטרה בפעם הראשונה מבקשת לעצור אותו  ממש בערב ראש השנה או בסמוך לראש השנה בעייתית כאשר מסתכלים על התמונה. אנו מבקשים לשחררו, ונציע שהוא ישהה בבית חמיו ברוך קוגלמן, וככל שיש צורך במעצר בית ואיסור יצירת קשר נוכל להתחייב על כך, אין מקום לשים אדם חרדי לבלות את חג הסוכות או חלקו במעצר, בוודאי לא כאשר אנו נמצאים שלושה שבועות לאחר לידת אשתו, הקושי בהרחקה עצום, ואבקש שבית משפט יראה את אשתו למול עיניו.
<#2#>
החלטה
לפניי בקשה להארכת מעצרו של המשיב למשך שמונה ימים.
לחשוד מיוחס חשד בביצוע עבירות של הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף וכוונה לקבל דבר, ושימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל דבר.
עיינתי בחומר החקירה ובנספח מב'/1, לרבות חקירה החשוד ומתלוננים, ושמעתי את טענות הצדדים לפניי. הוברר כי החקירה נמצאת בראשיתה, ונדרשות פעולות להשלמתה.
מחומר החקירה עולה חשד סביר לביצוע עבירות על ידי החשוד, וברשימת הפעולות אותה מבקשת המשטרה לבצע ישנן פעולות שיכול וישובשו, ככל שהמשיב לא יהיה במעצר, ובנוסף לאור קיומו של צו המעצר שנמסר לאימו של המשיב, ונסיבות מעצרו כפי שתוארו בדו"ח הפעולה מב/7, עולה חשש ממשי להימלטותו.

בנסיבות אלה, ובשים לב לכך שלמשיב אין עבר פלילי, ובהתחשב בחג הסוכות, אני מורה על הארכת מעצרו עד ליום 19.10.16 בשעה 09:00.

<#3#>
ניתנה והודעה היום י"ב תשרי תשע"ז, 14/10/2016 במעמד הנוכחים.

מירית פורר , שופטת




הוקלד על ידי אתי סלמה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.