רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 22 בספטמבר 2016

ספר "האושפיזין" – מבט חדש ומרענן לחג הסוכות

עולם הספר היהודי, התברך אתמול בספר נדיר ביחודיותו ובתוכנו: ספר 'האושפיזין'.

ספר זה, כשמו, עוסק בדבר המסורת עתיקת-היומין, שנשמות שבעה מאבות האומה, באים לחסות בצל סוכות עם ישראל, ולהשתתף עימם בקיום מצות הסוכה, והם המכונים "האושפיזין" שמשמעות מילה זו היא "אורחים".
ניתן לקבוע כמעט בודאות, שאצל רוב שדרות היהדות הנאמנה, ענין זה אינו ברור כלל. חלק מהציבור כלל אינו מקפיד לומר את הזמנת האושפיזין המופיעה בכל הסידורים ובכל הנוסחאות. וגם אלו שכן אומרים, עדיין ברוב המקרים, הם אינם מודעים למשמעות הפשוטה והרחבה של הזמנה זו.
יצוין, שאף במקהלות החסידים, שדברו מעניני האושפיזין, הרבה יותר משאר הקהילות, עדיין, היה זה בעיקר בעניני האבות הקדושים ובמעלתם, כל יום וה"אושפיזא" שלו, אך מעטים הם – אם בכלל - שעסקו ביסודות ובמקורות של ענין זה לאשורו.
ואכן, עד כה, היה רב הנסתר על הגלוי בנושא זה, ומעטים הם הספרים שעסקו בו, ובכלל, הרבה טועים לחשוב, שמסורת זו אינה נחלת הכלל, אלא היא מנהג שנשתרש אצל כמה עדות, ומקורו לוט בערפל, חלילה.
בדיוק בשביל כך, עמלו עורכי ספר "האושפיזין", לבדוק ולחקור, להעמיק וללבן, להבהיר ולהפשיט את ענין זה, מתוך מקורותיו הקדומים, החל מהזוהר הקדוש שהוא אבי המסורת, וכלה בעשרות ספרים מגדולי האחרונים ב500 שנים האחרונות.
ואכן, יש שכר לפעולתם, והתוצאה משביעת רצון, שכן הספר שופך אור חדש ומרענן, מגלה טפח וטפחיים, ועוסק בהרחבה בעשרות נושאים מרתקים.
לשם הדוגמא נציג כמה נידונים שמצאנו בין דפי הספר: האם האושפיזין באים לכל אחד ואחד, או שמא, רק לצדיקי הדור? ובכלל, האם יש תנאים לכך שהם יבואו? האם נשמתם ממש באה או שרק 'השפעות וסגולות' מהם? האם יש חיוב להכין כסא לאושפיזין? והאם מותר לשבת עליו? על מי האושפיזין מקפידים ומאיזה סוכה הם בורחים? האם היו גדולים שראו את האושפיזין? ומה מקור המחלוקת רבת השנים בדבר הסדר של האושפיזין?
באלו ובעוד שלל נושאים מרתקים רבים, עוסק ספר "האושפיזין", בחקירה ובדיקה ובשימת דגש על מקורות מוסמכים ומוסכמים בלבד. ואין ספק שספר זה אכן נותן מבט חדש ומרתק על אחד הנושאים שהיו עד כה עמומים ביהדות בכלל.   
הספר כתוב בלשון קולחת ובהירה, וסגנון הכתיבה נערך בצורה מקצועית ביותר, כך שיתאים לכל המגזרים והעדות ליטאים ספרדים וחסידים ועוד, ולכלל שכבות הציבור, מתלמידי חכמים, יודעי ספר, ועד מוקירי רבנן. בספר 450 עמודים גדושי תוכן. ניתן להשיג בחנויות המובחרות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.