רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 28 בספטמבר 2016

אויבי איש אנשי ביתו - הפתרון (3) מכתב ישיר לוילשנסקי מצפת

לכבוד
הגאון [אמר ר' חיים שמואלביץ גאון נוטריקן 60. פעם גאון מי שהיה יודע את כל הס' מסיכתות כיום גאון מספיק מי שיודע את שמות המסכתות שבש"ס]
החסיד [איך אמר ר' ישראל יעקב פישר: מי שאומר הודו לפני ברוך שאמר הוא כבר חסיד. לפני התפילה ואחרי התפילה הוא יכול לשדוד ולחמוס העיקר שאומר הודו לפני ברוך שאמר]
רבי [אתם הרבי הכי גדול בדור יש סביבכם הכי הרבה מטומטמים וחסידים שוטים שמאמינים בכם ואתם מוכרים אותם לעבדים נרצעים תמורת בצע כסף וכבוד]

יוסף יצחק וילשנסקי

הרב וילישנסקי!

אפתח בברכת רפואה שלמה למחלתך שכפי שהבנתי לאחר בירור מדובר ברמת סוכרת גבוהה שיש לה מחיר. קודם כל אתן לך טיפ קטן. נא להפסיק עם חטיפת שוקולדים וסוכריות. 

ועוד טיפ רק קצת יותר מקצועי. אצלנו בירושלים עוברים מדור לדור עצותיו של ד"ר וולך. ד"ר וולך לא היה סתם רופא גרמני ייקי, אלא הייטיב להכיר את אורחות חיי הירושלמים וידע להתאים עצמו לציבור שלו ועל סכרת היה אומר באידיש גרמנית "סוכרת [בלשונו דייבסט] איז ווי א חד גדיא. צוקעקרקעס-קינדר-נערעווען און מקען ניט ארוייסגין פון דעם'. אתרגם לקוראים: מחלת סכרת היא כמו חד גדיא. היא מגיעה מחטיפת סוכריות, בעיות מילדים ועצבים ולחץ ואי אפשר להפטר ממנה. אחד גורם את השני.

וילשנסקי. אכן יש לך ממה להיות עצבני ומתוח. נפלת לטיפולו של מי שטיפל מאחורי הקלעים ובגלוי כבר עשרות שנים בסטיות ובשחיתותיות של הציבור החרדי. הלא הוא ר' חיים שאולזון שכבר לפני למעלה מארבעים שנה הוא היה נושא לשיחה ושוטר בבתי האדמורים וגבאי הראשי ישיבות כידוע. אכן יש לך ממה לחשוש וממה להתעצבן ולהיות מתוח. תיכננת שאתה בלחיצת יד וקריצת עין עם הבלין ועוד כמה עסקנים נמוכים סוגר מאחורי הקלעים את מכירת אלפי בחורים תמימים ומסכנים לצבא  ולפתע הגיע ר' חיים שאולזון והוציא את החמאה שלך לשמש וחשף אותך לעין כל ערום ועריה על כסא גלגלים נבעך. כאשר כל ילד יודע עליך היום הכל ובוודאי כל העסקנים בחברה החרדית שומעים ומנתחים אותך. אז אכן זה לא בשליטתך העצבים שלך.

אז בו נמשיך במחלה: סוכריות ושוקלדים אתה חייב כבר להחליף למוצרים לחולי סכרת. נכון זה לא הכי גישמעקר ובפרט לבנאדם עצבני, אבל אתה רוצה שיורידו לך רגל? איך תסדר קידושין לבחורי הישיבה שיגיעו עם מדי צבא? אתה חייב לעמוד על הרגליים כדי שצלמי האתרים יוכלו לתפוס אותך בתמונות. ובכלל. להגיד שיעור כללי כשאתה יושב סי פאסט נישט.

אבל הפעם אני רוצה לשוחח איתך על הדבר המרכזי בסוכרת וזה הילדים שלך. אויבי איש אנשי ביתו. הם אלו שהפילו אותך הם אלו שבקטנותם הצליחו כל מיני עסקנים ואנשים מצהל להפיל אותם ולפתע מעדת מלוא קומתך ארצה ואתה הפכת לתלותי בהם. גם צריך שיובילו אותך על כסא גלגלים וגם צריך שיתראיינו במקומך וגם נותן להם להפגש עם הצבא ועם כמה עסקנים אגודאים שמשתמשים בהם.

היה היה עסקן אגודאי גדול בשם ר' משה בלוי. ר' משה מעולם לא נתן לילדים שלו לעבוד איתו, אלא מי שיצליח יעבוד לבד. כמו בנו עמרם [לא הקנאי מישהו אחר]. ר' משה בחכמתו היה אומר כך "קינדר מיט עצות גייט נישט צוזמאן". לילדים לא נותנים עצות ומילדים לא לוקחים עצות. והיה מוסיף בכאב: קינדר ווארטן אף די ירושה... אמת זה אמת. כל אותם אדמורים עסקנים ראשי ישיבות ששילבו בתוך חייהם את ילדיהם תמיד תמיד אבל תמיד הפסידו ומפסידים. מנחם פרוש מעולם לא הכניס לתוך השיקולים שלו ילדים. הוא עזר לילדים לגדול. אבל מנחם היה לבד. הוא עשה דברים בלי לשאול ילדים. היו לו שיקולים היו לו חברים היו לו יועצים.

ילדים הם נוגעים בדבר. הם רוצים את הירושה. לא יותר. כל המחלוקות בחסידויות הענקיות הגיעו רק מילדים! כל אותם אדמורים שהכניסו את הילדים לתוך החיים שלהם הפסידו הרבה מאד. ילדים מסתכסכים עם גבאים עם חסידים גבירים יש להם שיקולים אחרים. תראה למשל את הבעלזער ישכר בער. הבן ממודר ממנו לגמרי לגמרי. וזה חכם מאד. כשיגיע הרגע הוא מכין לו שטיח. כרגע הוא עובד לבד לבד לבד. גם הרב שטיינמן מנותק מהילדים. אין כזה דבר. כך גם ר' יואליש הבית ישראל החזון איש וכמובן הליובאוויטשער. אי להכניס שיקולים כאלה. זה כלל ידוע ואני מתפלא איך נפלת בו. לילדים שלך תכין משרות ומקומות עבודה, אבל אתה לא יכול להפוך אותם לחלק מצוות ההיגוי שלך. אתה לעולם לא יכול לדעת מי מסובב אותם ומה שיקוליהם האמיתיים ויותר נכון מה האילוצים שלהם. לך תדע במה בדיוק הם מסובכים או מה הם שואפים. (וד"ל).

אספר לך סיפור משלנו שבטח לא שמעת ולא תשמע: היה היה אדם מתמיד ערלערכער איד ועובד אלוקים גדול וענו מאד בשם מורנו ורבינו ר' אברהם ויינברג זצוק"ל. הוא היה חסיד של ר' מוטל סלונימער. חסיד שרוף ובטל אליו. והנה לאחר פטירת ר' מוטל. התחילה להיות תסיסה בחסידים כדי למנות אותו לאדמור מסלונים, אך הוא סירב וסירב וסירב כידוע. הוא היה עסקן בעיר טבריה ורצה לחיות עם כולם טוב וגם אחז שיש מישהו מתאים ממנו. הוא ניסה להבין מי בכלל דוחף את אדמורותו. הרי בכך יהרס כל המירקם הרגיש שהיה אז בטבריה - כפי שלצערנו היה - ואז יום אחד הבין כי מאחורי הקלעים עומד חתנו ר' שלום נוח ברוזובסקי הוא דוחף הוא כותב את הצעטלעך על הקירות והוא שולח מכתבים אנונימים לזקנים וליונגרמאנע'ס. אמר ר' אברהם בחכמתו: ער זאגט מיר און ער מיינט ער. הוא אומר שהוא רוצה אותי לאדמור אבל הוא מתכוון שהוא יהיה אדמור אחרי שיירש אותי.

וכך הוי. שעוד בחייו כבר ירש אותו.  

אצלך וילשנסקי הילדים שלך גם לא חכמים, גם אפשר טוב טוב טוב לשחד אותם. וגם יש להם שיקולים אחרים ממך. הבן שלך לייזי הוא רחוק מלהיות אדם עם ערכים כמו שלך. היה מספיק לכל חרדי ולכל עסקן לקרוא את הראיון שלו על הגיוס וכולם היו מזועזעים איזה ערכים עקומים יש לאברך הזה. 'תורה' אצלו בכלל לא שם המשחק. הוא הלך מאד רחוק והוא כנראה ואחרים עם חבריו הצעירים עם קבוצת עסקנים צעירה שולטת עליך.
אתה בכלא לא רק בכסא גלגלים אלא אתה בשליטתם. והם לוחשים ולוחשים ומגלים לך עולמות חדשים על פוליטיקה, על כסף, על כבוד שהכל הנה הנה אתה בונה קריה שלימה ואתה המלך. אבל וילשנסקי המבוגר דע. אני הקטן ראיתי בעיני קריות חינוך שלימות שקברו את בעליהן. ועומדים עד עצם היום הזה שוממים והכל בגלל שיקולים של קינדר שחושבים על קלייניקיטן [שלא לדבר על תאוות בזויות שאני מאד מאד מאד מאד חושש שמעורב כאן אבל כאבא אני לא רוצה לפגוע בך וברבים].

אתה וילשנסקי הסכת ושמע את הפתרון מספר 3 של אדם שגדל שנים בקרב גדולי העסקנים החרדים. אתה יכול לעשות סטופ רציני. אתה חייב להתנתק מכל המלחכי פינכא הסובבים אותך לעצום עינים לקום מכסא הגלגלים לעמוד על הרגלים הכואבות לכתוב מכתב בחתימתך ולבטל הכל! אני בטוח שאתה יכול לעשות אני בטוח שעדיין יש נשמה באפך ואתה עדין עדיין אולי כן זוכר את המבט של הלובבויטשר. נכון שאף פעם לא היית עסקן אמיתי. תמיד היית רכלן שצוחק על עסקנים אמיתיים שעשו עבודה אפורה משמו של הליובאוויטשר. תמיד עמדת מהצד ועזרת ללועגים ללעוג, והנה לפתע זה אתה. אתה מול חיצי הביקורת הנוקבת. אתה תעמוד ותעשה שינוי. 

אני מאד מאד ממליץ לך לקרוא על כסא הגלגלים שלך את הסידרה החשובה כתבי ר' משה בלוי. נדמה לי שגם רב יתיר לך לקרוא זאת לפני התקיעות בראש השנה כדי שתחזור בתשובה.

ואני מאחל לך להתרפא מהסכרת ולצאת ממעגל החד-גדיא על ידי: שתתרחק מאויבי איש אנשי ביתו ואז תפסיק לאכול סוכריות כי כבר לא תהיה כל כך מתוח ועצבני.

נ.ב. אני מתנצל על איחור המכתב. אני יודע שאתה כבר בארבע אחה"צ מאתמול  מחכה לטור. אבל אני לפני כל כתיבה יושב עוד קצת וחוקר לדעת לפני מי אנו עומדים כאן. מרחרח בין עסקנים גדולים וגם כאלה שכבר בפנסיה ויודעים מה נעשה. ואני אומר לך וילשנסקי. חבל: נחשפת. יודעים כולם מי אתה. עכשיו לא נשאר יותר להחתבא ולעשות דברים בחשיכה כמו שעשית עשרות שנים. ניהלת מחלוקות. השפלת אנשים. בנית מפלגות וניסיתי לעלות ולגדול על חשבון כולם. עכשיו יש לך רק אפשרות אחת בלבד: לתקן. לבטל הכל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.