רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 31 במאי 2016

פרשיית המשגיח-הפקת לקחים

מאת הרב אליהו זילבר

1.דומה, שמעולם לא הייתה פרשה שהסעירה את הציבור החרדי בעניינים שהשתיקה יפה להם כמו הסיפור העגום של ה'משגיח' התוקף. גם אנשים שאינם מחוברים לאינטרנט או לעיתונות חילונית, מכירים את המקרה לפרטיו האפלים. אנו יכולים להצטער על חשיפת המתלוננות שאינם אשמות במאום, אנו יכולים לדוש בפרטים מעוררי הגועל. אך מה שחשוב באמת זה לנצל את ההתעוררות הציבורית ולהפנים לקחים ברורים.

2.      היחס של התורה לפגיעות מסוג זה הוא מורכב, מצד אחד אין איסור בפני עצמו על אונס וכדו' (מלבד ככל פגיעה רגילה באדם שאסורה) גם לא מדברי חכמים. מאידך התורה קובעת שאדם הבא לתקוף נערה תוכל להורגו על אתר, התורה משווה זאת לבא להורגך השכם להורגו וכדברי הכתוב הידועים:"ולנער לא-תעשה דבר, אין לנער חטא מות:  כי כאשר יקום איש על-רעהו, ורצחו נפש--כן, הדבר הזה" [עיין ברש"י שם]. יש לציין שהכתיב הוא 'נער' וקוראים 'נערה' ללמדך שהדברים אמורים גם לגבי פגיעה בנער.... מלבד זאת יש קנס על אנס אך הוא נועד כדי לפצות על הפגם ולא כדי להעניש.
3.      כיצד יתכן אם כן, שהתורה תתיר דמו של אדם שמעשהו לא מוגדר כאיסור העומד בפני עצמו? נראה שהתשובה לכך היא ברורה, התקיפה או האונס צריכים להיות מורחקים מהחברה לא בגלל איסור דתי כזה או אחר, אלא זהו ערך שקודם לתורה, ולכן התורה מתירה את דמו, אין צורך באיסור מיוחד בשביל זה.
4.      חושבני שיש ללמוד מהאמור גם לגבי היחס והחינוך לילדנו. ישנם הורים רבים שאינם מדברים עם ילדיהם כלל על הנושא בגלל סיבות לא מוצדקות בעליל, אך גם ישנם אחרים שטועים ומסבירים לילד או לילדה כמה חשוב להיות צנוע מהבחינה הדתית, וכמו ששחה לי רבנית חשובה בעקבות הפרשייה שיש לחזק את עניין הצניעות.
5.      טעות חמורה יש בכך, לשייך את השמירה מפגיעה לעניין דתי ולצניעות כללית. אנחנו צריכים להסביר לילדים וגם לנערים ונערות, שישנם אנשים רעים שעלולים לפגוע (כדי לומר שזה נדיר כדי לא להלחיץ...) בהם, והם צריכים לשמור על גופם כי זה רק שלהם ואין לאף אחד בשום הצדקה שבעולם זכות להכריח אותם למשהו בעניין זה.
6.      אם זה היה החינוך, גם הסברים ותירוצים  מדברי ר' חיים קנייבסקישליט"א לא היו משפיעים, כי כל פוקדי העקרות למיניהם  השתמשו תמיד בהסברים רוחניים וקבליים (ראה הרב שיינברג מצפת ועוד) כדי לחפות על האיסור הדתי שבמעשה. כל זה לא רלוונטי אם נחנך את הילד שלא מבצעים בו מעשה שאינו נעים לו כי זה זכותו וחובתו להגן על גופו ונפשו.
7.      תחשבו על זה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.