רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 7 באוקטובר 2015

מלחמת משטרת אשקלון בברסלבים הרוקדים

מאת שמוליק חדד

כל מי שעובר בצמתים ברחבי הארץ פוגש מעת לעת את חסידי ברסלב המפיצים את תורתו של רבי נחמן באמצעות חוברות ודיסקים, כשהם נוהגים במשאית ומשמיעים מוזיקה. לטענת החסידים, באחרונה נוקטת משטרת אשקלון צעדים חריפים בכדי להרחיקם מהצמתים. "זה התחיל באזהרות, עבר לקנסות, מעצרים ואפילו הרחקה מהעיר. זה משהו שקורה רק באשקלון ולכן זה מוזר מאוד", סבור אחד החסידים.

האכיפה האגרסיבית הצליחה למחוק את החיוך התמידי מפניהם של החסידים, שנוהגים לצאת מהמשאית לרקוד ולשיר. "בצמתים אחרים בארץ מגיעות לפעמים ניידות והשוטרים מבקשים לא לרדת מהמדרכה", הם מספרים. "זו בהחלט בקשה לגיטימית ואנו מכבדים אותה. אבל מה שקורה באשקלון זו תופעה שלא קיימת במקומות אחרים, והכי מכעיס שאנו יודעים עד כמה ראש העירייה, איתמר שמעוני, מחובר לרבי נחמן ונוסע לאומן כמה פעמים בשנה. פנינו גם אליו אבל לצערנו גם משם לא הגיעה הישועה".

לדברי הברסלבים, זה הפך כמעט לריטואל קבוע שבו מגיעה ניידת משטרה או השיטור המשולב: "בהתחלה הם היו באים ומבקשים מאיתנו לעזוב מיידית כי נהגים התלוננו שאנו מפריעים בצומת. אחר כך זה התחיל להיות יותר קשה, עם איומים. בהתחלה שמו לנו דו"חות של 250 שקל כל אחד. אנחנו מפיצים דברי תורה ומשמחים את הציבור, ואמרנו שאם זה רצונו של הבורא נפריש חלק מהתרומות לזה".

אלא שלדבריהם בהמשך ננקטה כלפיהם יד קשה יותר, ובאחד המקרים הוחרם כל הכסף שאספו בצמתים. הכסף הושב לידיהם, לטענתם, רק כעבור ארבעה חודשים. "שוטרים התחילו להגיע ועצרו אותנו ממש", מתאר שמעון, אחד החסידים. "הכניסו אותנו לניידת. באחד המקרים אחד השוטרים חובש כיפה אפילו הכה אותי. פתחו לי תיק עם טביעות אצבעות והמתנתי בתחנה כאילו שאני איזה פושע. שחררו אותי באזהרות שלא להתקרב לצומת".

שמעון לא נרתע ושב לצומת, שם המתינו לו השוטרים. "הם באו שוב ועצרו אותי", הוא טוען. "הפעם הוציאו לי צו הרחקה מאשקלון ל־30 יום. זה הזוי. אמרתי לחוקר שאני גר פה ואין לי לאיפה ללכת, שייתן לי משהו אחר. הוא

אמר לי שלא מעניין אותו ושאעזוב את העיר. יש לי חבר ששלחו אותו למעצר בית בגלל הפצת הדברים האלה. כאילו שאנו מפיצים סמים חלילה, זה הרי רק דברי תורה".

אחד הפעילים האחרים הוסיף: "רק באשקלון נתקלנו בבעיה הזאת. יש ערים שאין להן עניין איתנו בכלל - באשדוד ובקרית מלאכי למשל. היינו בנתניה, שם נטפלים רק למי שמפיצים בתוך העיר ונותנים להם דו"חות. מה עשינו כבר? נגיד שזה לא לפי החוק, אוקיי. אז תבואו בצורה יפה, תבקשו. לא נרד לכביש. מקסימום תן דו"ח, אבל מעצרים? הרחקות? אפילו למי שמתלונן על פריצה המשטרה לא מגיעה כל כך מהר. מחפשים אותנו בנרות. הם תמיד חוזרים על זה שיש המון מתלוננים. עכשיו אנחנו מגיעים פחות ואנשים פונים אלינו כל הזמן ושואלים להיכן נעלמנו".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת אשקלון פועלת רבות בכדי לשמור על הסדר הציבורי בעיר ולמנוע סיכון חיי אדם בנתיבי תעבורה בכפוף לחוק. חלק מפעילות זו עוסק באכיפה שעניינה הפרעה לתנועה, סיכון חיים וגרימת מטרד ציבורי בצומתי העיר. חלוקת החוברות בצמתים הינה עבירה על החוק, זאת בשל הסיכון העלול להיגרם הן למחלקי החוברות והן למשתמשי הדרך בגין פעולה זו".

"יש לציין כי לא אחת מתקבלת תלונה על ידי נהגים מבוהלים שנתקלים במחלקי החוברות באמצע הכביש ובאופן הגורם למטרד ולסיכון. לרוב הטיפול המשטרתי מסתיים בהרחקת מפר הסדר בעל פה, אולם במקרים בהם נתקלים השוטרים באנשים רצידיביסטים הם מעוכבים לתחנת המשטרה לחקירה ולהמשך טיפול", סיכמו במשטרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.