רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 2 באוקטובר 2015

ממתק לשבת חול המועד סוכות תשע״ו

חג סוכות תשנ״ו (1995) בדיוק חודש לאחר שהגענו לשליחות שלנו בבנגקוק, אני בונה סוכה קטנה ליד בית חב״ד, חותך כמה ענפים מהעץ שמסתיר בדיוק מעל הסוכה והנה הכל מוכן לחג וכבר הגיעו כמה עשרות אנשים לתפילה ואחריה נרד לאכול ביחד בסוכה, לפתע עוצרת ניידת משטרה ליד הסוכה, יורדים ממנה כמה שוטרים עם אזיקים בידיים והם מחפשים בחור עם זקן שהקים כאן ״באסטה לא חוקית״ וגם חתך ענפים מעץ ללא רשיון, מבט קטן מסביב מגלה לי שאני היחיד כאן עם זקן... עדיין לא דיברתי את השפה והם כמובן לא מבינים אנגלית ורק בתנועות ידיים מסמנים לי שאני צריך לבוא איתם,
***
אני עומד חסר אונים מולם ואז מגיע פלג המלאך, בחור ישראלי שגר בבנגקוק, מדבר איתם כמה מילים בתאילנדית והם לוקחים את אחת העובדות במקומי לבירור בתחנת המשטרה, אנחנו בינתיים מתפללים וכבר אוכלים בסוכה ואז העובדת חוזרת עם שוטר שדורש שנשלם קנס כספי, ביקשתי מהעובדת שתשלם ואחזיר לה אחרי החג והסברתי לשוטר שאנחנו נשלם אבל ייקח לנו שבוע לפרק את הבאסטה המוזרה...
ב״ה בשנה שאחרי כבר קיבלנו רשיון לבנות סוכה גדולה ומאז כל שנה הסוכה גדלה ומתרחבת.
***
את חג הסוכות אנחנו חוגגים "כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים" אבל אם כך היינו אמורים לשבת בסוכה בחג הפסח שהרי זהו זמן צאתנו ממצרים ולמה אנו חוגגים חצי שנה אחר כך? מוסבר בשולחן ערוך שזה בגלל שבחג הפסח החל בתקופת האביב כולם רגילים לצאת מהבית ולשבת בחוץ כשמזג האוויר כל כך יפה ואז לא ישימו לב שאנחנו יושבים בסוכה בגלל ציווי אלוקי לכן ציווה עלינו הקב"ה לצאת לסוכה דווקא כשמתחיל החורף והקור וכולם נכנסים הביתה, אז יהודי יוצא ומכריז שהוא לא מתחשב במזג האוויר מקים את ציווי השם.
***
מסביר על כך הרבי מליובאוויטש שגם מבחינה רוחנית היציאה דווקא בתקופה הזו ממחישה לנו את תפקידה של הסוכה, חג הפסח הוא הזמן שמתחיל את תקופת הקייץ עם השמש החזקה והמאירה תקופה שמסמלת אור וחום ואז זו לא חכמה להאיר כי זה בא לנו בקלות, דווקא חודש תשרי שמתחיל את הקור והחושך זה הזמן שיהודי יוצא מביתו ומאיר את הרחוב החשוך ומחמם את האווירה הקרה הנושבת בחוץ באמצעות קיום מצוות השם זו השותפות של יהודי בהפיכת העולם למשכן לקב"ה.
***
יהי רצון שבזכות המצוות של חג הסוכות נזכה להמשיך את השמחה של החג לתוך שמחת הגאולה שתבוא בקרוב ממש.
שבת שלום, חג שמח לכולם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.