רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 5 ביולי 2015

האדמו"ר הרב פינטו לתנ"צ אפרים ברכה: לך תתאבד - מתוך הפנינים בחקירת האדמו"ר

מדובר בתמלילים המתפרסמים עתה מן החקירות שעבר האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, הוא האמין כי מתנכלים לו אנשי הרב עובדיה יוסף כולל אריה דרעי הרוצים למנוע ממנו להיות מועמד לרב ראשי לישראל, בינו לבין אחד מחסידיו הגדולים תנ"צ אפרים ברכה עבר חתול שחור כשפרטים חסויים של הקשר שלהם יצאו לרחוב ואז לא היתה ברירה לתנ"צ ברכה אלא להעביר את המידע למפקדיו אחרת הוא היה עף מהמשטרה ואף עומד לדין ומאבד את כל מה שעשה במשך השנים. האדמו"ר הרב פינטו נקלע למצב קשה מפני שהתברר כי החסיד שלו קבר אותו, ובמקום דברי ידידות שמעו דברים קשים כגידים

אנו מביאים לכם מה שהתפרסם היום בכלי התקשורת אלו תמלילים מתוך מה שאירע באותה חקירה, זה מפחיד ומראה לאיזה מצב הגיעו שני הצדדים

בעיית הרב פינטו היתה שהוא ורעייתו הוקלטו כאשר העבירו כסף וכאשר אמרו כי הם נותנים לו כסף, והדברים הגיעו לידי כך שהרב פינטו נשפט לשנת מאסר, ועתה ממתין לערעורו

היום בבוקר שם תנ"צ אפרים ברכה שוטר דתי ממודיעין קץ לחייו, הוא ירה בליבו במכוניתו, כשיום לפני כן אמר לחבריו כי הוא לא יכול לשאת זאת יותר

זה חלק מאותו תמליל:

הרב יאשיהו פינטו (בצעקות רמות): "אתה שקרן, שקר. אני נשבע בספר תורה שנתתי לך 60 אלף דולר".
תנ"צ אפרים ברכה (בצעקות רמות): "שקר!"
פינטו: "שקרן, רמאי נוכל... אני נשבע בקב"ה... מכונת אמת גם עשיתי".
ברכה: "אני מוכן".
פינטו: "לך תעשה... אתה שפכת את דמי בשביל דרגה".

הרב פינטו: "אני נשבע שנתתי לך 60 אלף דולר"
ברכה: "ולו שקל אחד. אף פעם לא קיבלתי מעטפות מהרב".

הרב פינטו:: "אני נודר, אני נודר".
ברכה: "אתה נתת לי כסף?"
הרב פינטו: "נתתי לך כסף".
ברכה: "אתה לא מסוגל להיות רב, לא מסוגל להיות רב".
הרב פינטו: "אתה שקרן ורמאי, נתתי לך ופחדת שאנשים שמעו על זה".
ברכה: "מי שמע? מי שמע? לא יכולים לשמוע, כי זה לא קיים".
העימות הגיע לסיומו. דיאלוג אחרון ופרידה:
ברכה: "עשיתי לך כבוד כרב, חבל לך על הזמן".
הרב פינטו: "אני עשיתי לך כבוד".
ברכה: "הערכה, חבל לך על הזמן".
הרב פינטו: "אתה מדבר על הערכה? תראה מה עשית?"
ברכה: "אתה עשית לעצמך".
הרב פינטו: "אני נשבע שלקחת כסף... תישבע בילדים שלך!"
ניצב מני יצחקי ניסה להסות את השניים, אבל ברכה התפרץ: "לא, רגע, אני חייב. אנחנו שנינו הולכים לפוליגרף. על הכסף שנתת לי, אם נתת לי שקל, אני אומר, שקל, כן? אני שם את ראשי תחת גרדום ומוריד אותו... ומתאבד".
הרב פינטו: "לך תעשה את זה".
ברכה: "תתבייש".

הרב יאשיהו פינטו (בצעקות רמות): "אתה שקרן, שקר. אני נשבע בספר תורה שנתתי לך 60 אלף דולר".
תנ"צ אפרים ברכה (בצעקות רמות): "שקר!"
פינטו: "שקרן, רמאי נוכל... אני נשבע בקב"ה... מכונת אמת גם עשיתי".
ברכה: "אני מוכן".
פינטו: "לך תעשה... אתה שפכת את דמי בשביל דרגה".

להמשך כנסו כאן:



זה היה אחד העימותים הסוערים ביותר שהתרחשו אי פעם בחדרי החקירות של היחידה הארצית לחקירות הונאה. מצד אחד: הרב יאשיהו פינטו, אחד האנשים המשפיעים בישראל, שבחצרותיו במנהטן ובאשדוד ובאירועים שאירגן הסתופפו וביקרו ראשי המשק (נוחי דנקנר, אילן בן דב, אדוארדו אלשטיין), פוליטיקאים בכירים (בנימין בן־אליעזר, ישראל כץ, ציפי לבני, יעקב נאמן), אנשי מערכת הביטחון, קציני משטרה בכירים וגם עברייני צמרת. מולו ישב אחד החוקרים הוותיקים במשטרה, תנ"צ אפרים ברכה, המומחה לגיוס עדי מדינה ומי שהרזומה שלו כולל ניצוח על כמה חקירות פליליות ידועות, שבהן כיכבו אנשי הפשע השחור והלבן. על פי עדות עמיתיו, מעל ראשו של ברכה ריחף גזר דין מוות, כתוצאה מהבטחת נקם של עבריין צמרת שיושב היום מאחורי סורג ובריח.
עד שנכנסו לעימות בחדר החקירות, בשעות הבוקר של 12 בנובמבר 2012, הם נחשבו לנשמות קרובות. במרוצת השנים התפתחה בין הרב העולה לחוקר הבכיר מערכת יחסים אוהבת, מורכבת ומעוררת תמיהות, עם אינטרסים הדדיים, שהעין לא תופסת במבט ראשון. על פניו, ברכה ראה בפינטו "סמכות רבנית, עילוי ובעל שם עולמי בתחום התורה", ופינטו התייחס לקצין הבכיר כאל "בשר מבשרו. אהבתי אותו אהבת מוות". אולם כבר אז, עוד בשלב שבו הם נשבעו זה בדמותו של זה, מי שניחן במבט צונן יכול היה להבחין שביחסים האלה טמון החומר לפיצוץ ידוע מראש.
לראשונה יתפרסמו כאן תמלילי העימות בין השניים, כמו גם הקלטות של המעורבים בעלילה, קטעי חקירות ומזכרים של צמרת המשטרה, המאפשרים לעקוב עקב בצד אגודל אחר האופן שבו הפכה מערכת היחסים בין הרב הפופולרי לחוקר הבכיר לדרמה הפלילית של השנה.
קשרים בצמרת
הם התוודעו זה לזה לפני כשני עשורים. בשנות ה–90 הפכה שכונת רמת עמידר ברמת גן, שבה גדל ברכה, לשדה קטל. המאבק הרצחני בין הכנופיה המקומית לכנופיית פרדס כץ גבה את חייהם של צעירים רבים. ברכה עמד בראש צוות החקירה, שביקש לגדוע את מעגל הרצח ההדדי ולהכניס את ראשי ארגון הפשיעה המקומי, יוסי הררי ויצחק חדיף וחייליהם, אל מאחורי סורג ובריח. אז הוא גם נתקל לראשונה בשמו של הרב פינטו. "הכרתי אותו במסגרת עבודתי בימ"ר תל־אביב", הסביר ברכה בעדותו במשטרה. "עלה שחלק מהעבריינים מגיעים אליו להתייעצויות ובוררויות. ב–98', כאשר ניהלתי את סכסוכי הדמים בין כנופיית פרדס כץ לרמת עמידר, עלה שמו כמי שרצה לתווך ולפשר בין הררי לחדיף".
הפגישה הראשונה פנים אל פנים בין הרב הצעיר לחוקר התקיימה כאשר ברכה הורה להזמין את פינטו למסור עדות במשטרה במסגרת חקירת מלחמת הכנופיות. "הוא נחשב כבר אז לרב מקובל ומפורסם, אף שהיה צעיר", הסביר ברכה בעדותו. "הוא לא שבע נחת מהחלטתי, אבל אמר לי בסיום החקירה משהו בסגנון: 'אני מבין שלא היתה לך ברירה'".
ברכה התקדם במעלה סולם הדרגות, המשיך לטפל בתיקי חקירה רגישים ולפגוש, במסגרת עבודתו, בשמו של פינטו, שבאותן שנים טרח על הקמת חצר רבנית חזקה ומקושרת. הגישה הליברלית של הרב פינטו היתה מרעננת: הוא בז ללוחשי הלחשים ומחלקי הקמעות, היה מעודכן מאוד בענייני השעה, דיבר עברית עדכנית, ניחן בחושים חדים וגילה סקרנות ושאפתנות כמעט ללא גבול. הוא ביקש להיות הרב הספרדי הראשי לישראל, להקים רשת ישיבות שתשאיר אבק למתחריו, ובהמשך אולי אף להפוך לפטרון של מפלגה פוליטית. הוא היה בסך הכל בעשור הרביעי לחייו.
תנ"צ אפרים ברכה בבית המשפט העליון, אוקטובר 2014. "כיבדתי אותו כרב גדול" - צילום:אוליבייה פיטוסי© צילום:אוליבייה פיטוסי תנ"צ אפרים ברכה בבית המשפט העליון, אוקטובר 2014. "כיבדתי אותו כרב גדול" - צילום:אוליבייה פיטוסי
יום אחד, בתקופת שירותו של ברכה ביאחב"ל (היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות), פנו אליו שניים מעמיתיו, ביניהם חוקר בכיר בשם יוסי פיצ'ון, ואמרו לו שהרב פינטו "שמע עלי ומעוניין להיפגש איתי", לפי עדות ברכה. לא ברור מדוע בראשו של החוקר החשדן לא נדלקו נורות אזהרה כבר אז, מדוע נעתר להצעה ונסע כעבור פרק זמן לישיבת שובה ישראל באשדוד. בעדותו במשטרה סיפק השדכן, סגן ניצב פיצ'ון, גרסה שונה לפגישה האישית הראשונה: "כשבאתי, לפני שש־שבע שנים, לקבל ברכה מהרב, הוא אמר לי למסור דרישת שלום לאפרים ברכה, והבנתי שיש היכרות, ומאז אפי בא לרב בלעדינו. ראיתי אצל הרב פינטו מדרגת רב ניצב ומטה".
ברכה החל לפקוד את חצר הרב לשיחות אישיות והקשרים ביניהם העמיקו בהדרגה והגיעו לשיא בשנים 2011–2012. "בשנתיים האחרונות היחסים האישיים בינינו התעצמו תוך כיבוד הדדי, עד כדי אהבת אמת", סיפר ברכה בעדותו.
והיו ביניהם גם עסקים: מעת לעת העביר פינטו לברכה מידע, ששירת את החוקר הוותיק. הם נהגו להיפגש במקומות ובמועדים שונים, למשל בצומת בן שמן בשעת ליל או בנמל התעופה בן־גוריון כשפינטו שב ארצה מניו יורק. ברכה טען בעדותו, שהיוזמה לפגישות היתה תמיד מצד הרב. באחת הפגישות ביניהם, שהתקיימה במכונית האאודי השחורה של הרב בנתב"ג, מסר פינטו לברכה מידע נפיץ, שלפיו קצין ביחידה המובחרת יאח"ה מוסר מידע רגיש לחשודים בתיק ליברמן. ברכה העביר את הטיפ השמן מהרב למפקדים שלו, הקצין נזרק מהיחידה חקירת המחלקה לחקירות שוטרים, שנפתחה נגדו, נסגרה מחוסר ראיות מספיקות. בהזדמנות אחרת סייע פינטו לברכה בגיוסו של עד מדינה בפרשת השוחד של ראש העיר רמת גן צבי בר ועידכן אותו כאשר חשודים בפרשת שחיתות בעיריית אשדוד קיבלו מידע מוקדם על פעילות המשטרה.
בקיץ 2011 שוב נפגשו ברכה ופינטו ברכב של הרב בנתב"ג. הרב נראה לברכה מבוהל. הוא שיתף את קצין המשטרה בניסיונות סחיטה נגדו מצד אזרחים אמריקאים, איש עסקים ואחד מעוזריו הקרובים לשעבר. "הם מאיימים להוציא עלי מידע אישי משפחתי אם לא אשלם להם מיליונים", סיפר פינטו לחוקר ברוח זו. יום לאחר הפגישה הגיע ברכה, מלווה בשוטרים נוספים, לביתו של הרב — המשקיף על חוף הים באשדוד — כדי לגבות ממנו עדות. ספק אם אזרח רגיל היה זוכה ליחס כזה מצד רשויות אכיפת החוק, אבל זה היה מעמד־העל של פינטו באותם ימים ואלה היו תוצאות קשריו בצמרת.
כמה חודשים חלפו וחזיז נזרק על הבית באשדוד, שנרכש בכספיו של המיליארדר ג'יי שוטנשטיין. שוב הגיעו לבית הרב קצינים בכירים מהיאחב"ל, כדי לגבות עדות ולאסוף ממצאים. "מובן שתמכתי ברב וברבנית בעקבות השלכת הרימון וסדרת האיומים שעברו, בשיחות חיזוק", גילה ברכה בעדותו. "הרבה פעמים הרב אמר לי שהוא אוהב אותי. קרא לי צדיק גדול... הענקתי לו תמיכה פסיכולוגית... הרב היה בוכה פעמים רבות".
"גם בסיפור של השלכת החזיז הוא כל הזמן דיבר על אפרים בצורה מאוד משפחתית", העיד ניצב בדימוס אריה עמית, ממקורביו של פינטו. "ראיתי שרק עליו הוא סומך ובאחת השיחות שלנו שאלתי אותו מה הסיפור הזה, והוא אמר לי, 'זה איש שלנו'".
בין לבין השתתף ברכה באירועים של הרב פינטו, שמוטב היה לו התנזר מהם. למשל, הוא נכח בארוחת ההודיה החגיגית שאירגן פינטו לכבוד החלמתו של שר הביטחון לשעבר בנימין בן־אליעזר (פואד). בין האורחים שכיבדו את פואד בסעודה היו יו"ר ש"ס אז אלי ישי, שר השיכון אז אריאל אטיאס, סילבן שלום, אביגדור ליברמן ואחרים. בחגיגה הוכנס ספר תורה חדש, שנכתב במיוחד למען החלמתו של נשוא הפנים. ברכה קיבל את הזכות לכתוב אות בספר התורה. גם ניצב מנשה ארביב, שעתיד לסיים את הקריירה המשטרתית שלו בצל פרשת פינטו, זכה לכבוד דומה.
בין הרב פינטו לברכה התפתחה תלות נפשית הדדית: הרב שיתף את החוקר הוותיק בקורותיה של חקירת הסחיטה, שהתקיימה בארצות הברית, ובה שימש הרב על תקן מתלונן. חקירה זו העיקה עליו מאוד ובאחד מפיתוליה היה מעורב, על־פי החשד, גם חבר קונגרס רפובליקאי, שזכה (על פי החשד) לתרומות לא חוקיות במזומן מחסידיו האמידים של הרב. בשיחות עם ברכה נקב פינטו בשמותיהם של פוליטיקאים בכירים בישראל, שמעורבים, לכאורה, בהתרחשות הפלילית מעבר לים. "פגשתי את הרב ושוחחתי עמו גם בטלפון על פני עשרות או מאות פגישות... ראיתי אז את הרב פינטו במצב נפשי קשה מאוד בתקופה מאוד קשה ועוד יותר את הרבנית פינטו. סייעתי להם לחיזוק ועידוד מצב רוחם", אמר ברכה.
ניצב בדימוס יואב סגלוביץ'. "אל תאמין ביואב. הוא חבר עם אינטרס", אמר עליו פינטו לברכה - צילום:תומר אפלבאום© צילום:תומר אפלבאום ניצב בדימוס יואב סגלוביץ'. "אל תאמין ביואב. הוא חבר עם אינטרס", אמר עליו פינטו לברכה - צילום:תומר אפלבאום
בתחילת 2012 פקד את ברכה משבר אישי, שעליו ידעו מתי מעט, והוא יצא לחופשה ממושכת. במוצאי שבת, בעודו שוהה בביתו שבמודיעין, התקשר עוזרו האישי של הרב פינטו לקצין הבכיר והודיע לו שהרב בדרך לביתו. "הופתעתי", סיפר ברכה. "לצערי, הרב ידע על הנסיבות האישיות שלי". פינטו הביא לברכה תפילין והקצין התעקש לשלם את התמורה. "מאוד חשוב שתדעו, שהקשר שלי איתו היה יותר תמיכה ובקשת עזרה מאלוהים, כי ניסיתי את כל הדרכים לטפל בבעיה שלי. וציפיתי לברכות. כיבדתי אותו כרב גדול, כי שמו הלך לפניו כרב גדול, ולמען ההגינות, הוא חיזק אותי".
כמה חודשים לאחר ביקור הבית התרחשה תפנית דרמטית בעלילת היחסים בין השניים. באמצע 2012, כאשר ברכה שימש כראש חטיבת החקירות במשטרה, נפתחה חקירה סמויה נגד עמותה בשם "חזון ישעיה", שפינטו שימש כנשיאה, בחשד למרמה של מיליונים. בשלב מסוים עלה שמו של פינטו בהאזנות הסתר ובמידע החשאי שנאסף. חוקרי המשטרה חשדו שהוא קיבל מהעמותה מיליוני שקלים למימון צרכים אישיים באמצעות הזרמה לחשבון הרשום על שם רעייתו.
בשלב מאוחר יותר הוא נחשד בניסיון לשיבוש חקירה. "בפגישות בינינו הוא התעניין בחקירה", סיפר ברכה בעדותו, והוסיף פרט קריטי שתורם להבנת סוד עוצמתו של פינטו באותם ימים: "בשיחות האלה התברר לי שהרב מעודכן בפרטי החקירה ובהתפתחויותיה. הוא גם אמר לי שהוא יודע שרוצים לחקור אותו. מובן שאני שיחקתי אותה שאני לא מכיר דבר כזה. למותר לציין שידעתי על החקירה".
ייתכן כי לרב היה גרון עמוק מקרב כחולי המדים. זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה ידהים פינטו קצינים במשטרה במידע מוכמן מהחקירות הרגישות ביותר שנוהלו במדינה.
כמה שאלות נותרו עדיין פתוחות: מדוע בנקודת הזמן הזאת, כאשר הרב הנערץ הפך לחשוד בפלילים, לא ניתק ברכה את הקשר עמו? מדוע שיקר לו ואמר שאינו יודע דבר על החקירה שהתנהלה נגדו? מדוע הציב את עצמו במקום שבו יכול היה כבר להעריך, כי הוא עתיד להיקרע בין נאמנותו לרב לנאמנותו למשטרה? אחד ממפקדיו של ברכה טוען היום כי היה חשוב למשטרה שהקשר בין השניים יישמר כדי לקבל מידע אמין ועדכני על מיקומו של הרב והמידע שבידו.
באוגוסט 2012, כאשר שהה הרב בארגנטינה, הוא זכה לשיחת טלפון מראש יאח"ה, תנ"צ זיוה אגמי, שביקשה ממנו להגיע לחקירה. הוא מיהר להתקשר לברכה. אף על פי שלא החזיק בתפקיד רשמי בחקירה זו, תיאם את מועד חקירתו של הרב ואף נכח במתקני יאח"ה ביום שבו נחקר לראשונה באזהרה. לקראת סיומה של חקירת הרב נכנס ברכה לחדר החקירות, כדי לברך לשלום את פינטו, ובסיומה ליווה אותו למכוניתו. באותו יום נרשמו שיחות טלפון וחילופי מסרונים רבים בין ברכה לרבנית (רבקה דבורה) פינטו — גם היא חשודה באותה פרשה. כשנשאל ברכה, ארבעה חודשים לאחר מכן, לפשר התקשורת האינטנסיבית בינו לבין הרבנית, הוא אמר שאינו זוכר. "המסרונים לא נשמרו", אמר, "אולי (התקשרו) לומר לי תודה, לא זוכר".
אני, אתה והקב"ה
כשבועיים לאחר שנחקר לראשונה באזהרה בפרשת חזון ישעיה, הוזמן ברכה לפגישה עם פינטו בסוויטה הקבועה שבה השתכן הרב בביקורי המולדת שלו, במלון הילטון בתל אביב. ב–19 באוגוסט בשעה 14:00 טיפס ברכה במעלית לסוויטה מספר 1601 והסתגר עם רבו לשיחה בארבע עיניים. "הרב התעניין בשלומי ושוחחנו בעניינים אישיים הנוגעים אליו ואלי. הרב הודה לי על היחס שנתנו לו ביאח"ה במהלך החקירה, ששמרו על כבודו ושמרו בדיסקרטיות על דבר חקירתו", סיפר ברכה. "הרב התעניין אם יגישו נגדו כתב אישום בחקירת חזון ישעיה... הסברתי לו שהפרקליטות תחליט ושאני ממודר. לקראת סיום הפגישה הודיע לי הרב פינטו שהוא רוצה להביא לי 200 אלף דולר לפני החגים, כי הוא אוהב אותי. הבהרתי לו שבשום פנים ואופן... אני איש משטרה ואסור לי לקבל כסף. הרב התעקש ואמר שאם אני לא אקח הוא ידאג להעביר את הכסף לאשה... הרב לא ביקש משהו בתמורה לכסף".
ברכה לא ידע את נפשו לאחר הפגישה. שמונה ימים חלפו והוא עידכן את המפקד שלו, ראש אגף החקירות יואב סגלוביץ', בפרטי ההצעה האסורה. "הייתי בחופשה וידעתי שגם ראש אח"מ בחופש ולא ראיתי צורך ממש דחוף לעדכן באופן מיידי", הסביר ברכה את פשר ההמתנה. סגלוביץ' חש בפגישה שהפקוד שלו קרוע ומטולטל, שהוא היה מעדיף שהמידע שמסר יישאר ביניהם. היו אלה תקוות שווא.
שלושה ימים חלפו ובמוצאי שבת, בשעה 22:00, טיפס תנ"צ ברכה לסוויטה 1601 לפגישה נוספת עם הרב, הפעם מצויד בשני מכשירי הקלטה. השניים התנשקו בכניסה לסוויטה. ברכה ביקש כוס מים. השיחה התגלגלה בין נושאים רבים: פרשת הסחיטה בארצות הברית, חקירת החשדות בעמותת חזון ישעיה. "תזכור רבי אפרים, זה לא יגיע לכתב אישום", הבטיח פינטו. "אני לא כל כך בקי... הסתירו ממני הרבה דברים", אמר ברכה לשני מכשירי ההקלטה.
שמות כמו יעקב נאמן, אריה דרעי, המפכ"ל יוחנן דנינו וראש ארגון הפשע החזק במדינה שלום דומרני עלו בדיאלוג ביניהם. "המפכ"ל היה אצל אבא השבוע", סיפר פינטו לברכה. "הוא אמר לו: 'אני גדלתי על רבי חיים פינטו. תברך אותי...' לא הבנו למה הלך לאבא? אתה יודע למה, רבי אפרים?"
ברכה: "המפכ"ל, אתה יודע, הוא אוהב..."
פינטו: "צדיקים".
ברכה: "צדיקים... הוא בוגר ישיבה".
פינטו: "הוא אמר שאמא שלו מדליקה נרות לרב חיים פינטו. אנחנו חסידים של המשפחה הזאת".
דנינו הכחיש את הדברים.
"אותנו עזבו כבר המשטרה?" המשיך פינטו. "הפרקליטות תחליט", השיב לו ברכה. "אל תאמין ביואב. הוא חבר עם אינטרס", אמר פינטו לברכה על המפקד הישיר שלו, סגלוביץ'. "רבי אפרים, ניסו להרוג אותי, אנחנו חיים עם שומרי ראש", התייחס פינטו לניסיונות הסחיטה נגדו, "(אבל) יש לנו מעמד גדול. מדברים איתנו שנתמודד על תפקיד הרב הראשי. כולם קמו עלינו. חשבו למחוק אותנו".
אחרי שהזכיר את אופק הקידום שלו, התפנה פינטו לאופק הקידום של החוקר הבכיר: "רבי אפרים, מתי תהיה ראש אגף החקירות?"
ברכה (צוחק): "אתה ממנה?"
פינטו: "יש סיכוי?"
ברכה: "לא, אני לא רוצה, הרב".
פינטו: "למה?"
ברכה: "ברוך השם. מספיק ברוך השם נעשה עוד קדנציה".
פינטו: "למה לא ביקשת יאחב"ל?"
הם עברו לדבר על העבריין דומרני:
פינטו: "דומרני במרוקו... אמרנו לו לא לחזור לישראל... הוא מצליח, רבי אפרים... עובד בבמבות וכאלה... יותר טוב שיהיה שמה".
ברכה: "הכי טוב שיהיה שקט".
כל הפינג־פונג הזה היה בבחינת משחק מקדים.
פינטו: "אנחנו רוצים לפגוש את האשה".
ברכה: "למה?"
פינטו: "אתה דם שלי למוות... זה אני, אתה והקדוש ברוך הוא. אני אוהב אותך אהבת מוות".
ברכה: "אתה יודע שאני אוהב אותך".
פינטו: "גם אני אוהב אתכם, אהבה של מוות רבי אפרים... אני אתמודד על רבה של ישראל בעזרת השם. מה אתם אומרים?"
ברכה: "בעזרת השם נשמח מאוד. אתה יודע שאנחנו מעריכים אותך כרב גדול".
אחרי כמה חילופי דברים פינטו חזר וביקש לראות את רעייתו של הקצין. "לבד אפרים, רוצים לראות את האשה לבד".
ברכה: "לבד?"
פינטו: "כן. היא תבוא לרבנית... אנחנו רק נגיד לה שלום, רבי אפרים. החוקרים, הם אמרו שהיינו קשים איתם? ...ראו איך שידענו כל מה שיש להם?"
ברכה: "הם מתפלאים איך ידעתם".
פינטו: "כי הם מדברים עם חוקרים פרטיים".
הוא הסביר לברכה מדוע אין למשטרה שום סיבה לחקור אותו, ואמר שהכספים שקיבל מעמותת חזון ישעיה אינם כספים אסורים: "מי שנתן לנו כסף זה ברכה. כולם נותנים לנו כסף. לדוד שלי, רבי אלעזר, יש מיליארד דולר. הדוד מנהריה יש לו מיליארד נקודה שתיים".
ברכה: "עשירים".
פינטו: "רבי אפרים אני מחלק הכל... ראש אף.בי.איי בניו יורק אמר לי, 'אני מקווה שהאפיפיור ישר בכסף כמו הרב'. הוא אמר לנו, הכל הרב מחלק. אנחנו רוצים עכשיו מיליארד דולר — יהיה לנו. אנחנו נותנים, רבי אפרים, מיליונים, מיליונים, מיליונים..."
פינטו מסר לברכה פיסת מידע הקשורה לפרשת שחיתות של אחד מאנשי הציבור המרכזיים בישראל וביקש בשלישית שרעייתו של ברכה תגיע אליו ואל רעייתו בעוד כמה ימים.
ברכה דובב אותו: "למה בלעדי?"
פינטו: "זה לא קשור אליך, אתה לא בעניין, זה הרבנית והיא והקדוש ברוך הוא".
ברכה: "הרב, אני צריך שתעדכן אותי".
פינטו (לוחש לאוזנו של ברכה): "אנחנו רוצים לתת לך 200".
ברכה: "על מה 200? לא, לא".
פינטו: "לא לדבר על זה, עזוב צדיק, עזוב צדיק, זה אני, אתה והקב"ה".
משה לדור. ראה בפינטו "מניפולטור ושקרן" ובברכה קצין אמיץ - צילום:אוליבייה פיטוסי© צילום:אוליבייה פיטוסי משה לדור. ראה בפינטו "מניפולטור ושקרן" ובברכה קצין אמיץ - צילום:אוליבייה פיטוסי
אנשים טובים
בתחילה רצו במשטרה להפעיל סוכנת סמויה, שתגלם את תפקיד רעייתו של ברכה, אולם החשש שאחד ממקורבי הרב יגלה שמדובר במתחזה הוביל לגיוס הרעיה האמיתית למבצע. ימים ספורים לאחר פגישתם האחרונה בסוויטה, הגיעו ברכה ורעייתו איילה ללובי של מלון הילטון. "אנחנו בחדר 1501", הודיעה הרבנית לברכה וביקשה שרעייתו תעלה בגפה. ברכה ליווה אותה עד למסדרון המוביל לסוויטה ואז נפרד ממנה לשלום. גברת ברכה נקשה בדלת והרבנית פינטו קיבלה את פניה בחום. "הרב סומך רק על בעלך", אמרה לה ותינתה בפניה את צרותיהם: ניסיונות הסחיטה, האיומים של דורשי רעתם לחשוף סודות משפחתיים, הדרך שבה כל אלה הקשו על נפשה וטילטלו אותה. "אפרים בן אדם צדיק וישר", אמרה רעיית הרב לרעיית החוקר. "הרבה פעמים הייתי מתקשרת אליו בזמנים של לחץ ומצוקה. תמיד עודד אותנו... אנחנו חייבים לכם הרבה. כמעט את כל החיים שלנו". "הוא גם אוהב את הרב מאוד", השיבה הרעיה. "אפילו אם הוא לא מרגיש טוב, אם הרב קורא לו, הוא הולך על ארבע".
כעבור רבע שעה של שיחת היכרות נעימה, הכניסה הרבנית לתיקה של הגברת ברכה מעטפה לבנה. "לא נעים לי", העמידה הרעיה פנים, "אבל מה זה?"
הרבנית פינטו: "יש פה כסף, 100 אלף. בסוכות הרב רוצה לתת לו עוד 100 אלף".
גב' ברכה: "לא נעים לי".
הרבנית פינטו: "לא, מה פתאום? אנחנו חייבים לכם, אני לא יכולה לתאר לך כמה בזמנים הכי קשים, כמה בעלך עזר לנו... אתם אנשים כל כך טובים, טהורים, באמת..."
השתיים נפרדו, וברכה מיהרה לפגוש את בעלה. הם נסעו יחד למטה הארצי, שם נפתחה המעטפה הלבנה ובתוכה התגלו 100 שטרות של 1,000 פרנק שווייצרי. בינתיים הגיע מסרון מהטלפון של הרבנית לברכה: "אשתך תותחית".
הרב טס למנהטן. במשטרה ידעו אז, כי ברגע שהרב ינחת בישראל הוא ייחקר באזהרה בחשד למתן שוחד לברכה. ב–9 באוקטובר התקשר ברכה לסגלוביץ'. "עידכנו אותי שהרב סובל מלחץ דם", דיווח לו. "אם לא אתעניין בשלומו זה יעורר אצלו חשד". סגלוביץ' נתן לברכה אור ירוק לשוחח עם הרב. שניהם כתבו מזכר על השיחה. כאן המקום לציין, כי עד הרגע שבו הציע לו פינטו שוחד, מאות השיחות ביניהם הניבו יבול דל של מזכרים. מרגע ההצעה, תיעד ברכה את כל המגעים עם הרב בכתובים ואף דאג לכך ששיחותיהם הטלפוניות יוקלטו.
יום לאחר מכן שוחח ברכה עם הרבנית.
ברכה: "מה שלום כבוד הרב הכי חשוב?"
הרבנית: "קצת יותר טוב".
ברכה: "תגידי לו, אם הוא לא מרגיש טוב, למה הוא צריך לבוא?"
באותה שיחה הפציר ברכה ברבנית שלוש פעמים, שהרב יישאר בניו יורק וידחה את טיסתו ארצה, אבל הרב לא שעה לעצתו. כעבור יממה, כשנחת בישראל והגיע לסוויטה הקבועה במלון הילטון, צילצל הטלפון של הרב פינטו בשעה 14:20 ומהעבר השני נשמע קולה של ראש יאח"ה, תנ"צ זיוה אגמי. "שאלתי לשלומו, והוא ענה שהוא מלא צער וכעוס, שאני לא יודעת מה עשיתי לו". פינטו עוד לא ידע מה מצפה לו.
כאשר אגמי ביקשה ממנו להגיע עם רעייתו לחקירה עוד באותו יום, "הוא אמר שהוא לא רוצה לבוא אלינו", כפי שכתבה אגמי במזכר פנימי. "הוא שאל למה אנחנו עושים לו השפלות כאלה... אמר שאני לא מבינה את כל התמונה. שהוא מתמודד על תפקיד הרב הראשי לישראל ומשתמשים בנו לטרפד לו את המינוי". פינטו ביקש ממנה להיחקר בבית המלון. אגמי סירבה. "הרב אמר: 'אז בואי לעצור אותי עם אזיקים'", כתבה אגמי. "ניסיתי להרגיע את הרב... הצעתי שיבוא מחר. טען שיש לו פגישה עם הרמטכ"ל... (בסוף) התרצה ואמר שרוצה לתאם את החקירה עם אפי (ברכה)".
הטלפון הבא של הרב היה לברכה. לא היה לרב מושג, שמאחורי הזימון לחקירה מסתתרות ההקלטות המפלילות של החבר־החוקר. הרב היה בלחץ. הוא סיפר לברכה שבדרך משדה התעופה למלון הרגיש שעוקבים אחרי מכוניתו. "מישהו מנסה להרוס אותנו", הוא אמר לברכה וביקש: "תבדוק בדיוק מה ותגיד לנו". "בסדר, הרב", הרגיע ברכה, "אני גם אדאג שחבר שלי יקלוט אתכם".
כעבור חצי שעה התקשר הרב בשנית.
פינטו: "רבי אפרים".
ברכה: "כבוד הרב".
פינטו: "כן, צדיק, הכל בסדר?"
ברכה: "הכל בסדר, הרב לא צריך להיות בלחץ, תהיו רגועים. דיברתי עם ראש אגף החקירות. תבוא היום עם האשה, זה יהיה הכי טוב. תגמרו פה את החקירה... כל כך מהר. זה יהיה בפיקוח שלו והוא יהיה בסביבה הקרובה ואני גם מחבר אתכם לחבר שלי..."
פינטו: "אבל רבי אפרים, דיברנו עם אף.בי.איי. הם אומרים זה חקירה פוליטית. רוצים לשבור את הרב".
ברכה: "הרב, לא רוצים לשבור אותך. אתה יודע שאני לא אתן דבר כזה".

בשעת צהריים גלשה מכונית האאודי השחורה של הרב פינטו לחניון של מתקני היחידה הארצית לחקירות הונאה. שני קצינים הובילו אותו ואת רעייתו לשני חדרי חקירות נפרדים. הגיע זמן גילוי הקלפים. בחקירה הוא נשאל אם הציע אי פעם שוחד לקצין משטרה. הוא נשבע בחיי בני משפחתו שלא. כשהתוודע לעובדה שברכה הקליט אותו, סיפק הרב גרסה שונה, שלפיה בשנים האחרונות הוא העביר לקצין הבכיר מעטפות גדושות בדולרים. "אני נודר נדר בשלושת הילדים שלי, שהיום יום ההולדת שלהם, שאני נתתי כסף לאפרים ברכה שלוש או ארבע פעמים", הודיע פינטו לחוקרים ואף סיפר, כי דיווח על מתן הכסף לחוקרי אף.בי.איי שליוו אותו מאז התלונן על סחיטה בארצות הברית. לפרקליטות הגיע בהמשך מכתב, שבו מצוטט חוקר פדרלי בשם מריו פיזאנו, שהעיד כי חודשים לפני המפגש בסוויטה והצעת השוחד סיפר לו פינטו, כי הוא תומך כספית בברכה. פיזאנו אמר לו שעליו לבדוק אם התשלומים הללו חוקיים ולגיטימיים לפי החוק. פינטו אמר לפיזאנו שהתשלומים חוקיים.
אנשי הפרקליטות ראו בעדות הזאת סימן נוסף לתחכומו ולערמומיותו של הרב, שתיכנן, לשיטתם, את מתן השוחד לברכה זמן רב מראש ו"כיסה" את עצמו באמצעות דיווח לאמריקאים. משה לדור, פרקליט המדינה באותם ימים, ראה בפינטו "מניפולטור ושקרן" ובברכה קצין אמיץ, שצעד בנתיב שאחרים לא היו מעזים לצעוד בו. גם צמרת המשטרה עמדה לימינו.
כאשר הציגו חוקרי המשטרה את הציטוטים המפלילים של הרב בפני ברכה, הוא הפנה עורף בפעם הראשונה למי שהוגדר בפיו רק כמה ימים קודם לכן "סמכות רוחנית". "אני מציע לרב לקרוא פרק ט"ו בתהילים: 'שיאמר אמת בלבבו'", התבטא ברכה לראשונה בזעם. "אני בוש שהוא אמר את הדברים האלה... במיוחד שהכניס את ילדיו לתמונה... אני מוכן ללכת לבדיקת פוליגרף אם אי פעם קיבלתי אפילו שקל מאדם שאינו ממשפחתי ואני מוכן שהבדיקה תשמש כחומר ראיה, אף שזה לא קביל בבית משפט. וגם אם תשובת הפוליגרף תהיה שלא ניתן להגיע לממצא, אני מוכן שזה ישמש נגדי... אני, כאדם מאמין, אשים את ידי על ספר תורה בנוכחותו ואשבע בילדַי אם נגעתי או לקחתי כסף מהרב או מכל אדם אחר... היעלה על הדעת שאם קיבלתי ממנו שקל אלך אליו עם מכשירי הקלטה בלי שאני יודע מה הוא יאמר?"
שלושה ימים אחרי שנחקרו לראשונה, ב–14 באוקטובר 2012, התקשרה הרבנית פינטו לברכה. "סמכנו עליך והרסת לנו את החיים. לא נסלח לך", אמרה לו וניתקה את השיחה. באותו יום דווח בעיתונות כי ניסתה לשים קץ לחייה.
גרסת היריבים המרים
ב–12 בנובמבר 2012 הגיע הזמן להפגיש שוב בין פינטו לברכה פנים אל פנים — הפעם בגרסת היריבים המרים. העימות ביניהם נוהל על ידי מפקד לה"ב באותם ימים, ניצב מני יצחקי, שמשמש היום כראש אגף החקירות, ובהשתתפות ראש צוות החקירה, רב פקד אסף וולפיש.
בשעה 11:05 נכנס פינטו לחדר החקירות. "אני אשאל שאלה, אתה תדבר אל אפרים והוא ידבר אליך", פתח ניצב יצחקי בהסבר, "ואתם תשוחחו ביניכם". "אין לי מה לדבר אליו", אמר פינטו רגע לפני שברכה נכנס לחדר והתיישב מולו בשתיקה. יצחקי ציטט מעדותו של ברכה במשטרה, שבה תיאר את מעמד הצעת השוחד מהרב ("חשתי שגם הרב פינטו חש איש נוחות..."), אלא שפינטו קטע את הדקלום של הניצב: "סליחה, סליחה, אני רוצה לשאול את אפרים שאלה". "רגע, רגע", קטע אותו ניצב יצחקי, "בוא נתחיל..."
"אתם, המשטרה, עשיתם בי מה שאתם רוצים. תן לי רגע אחד", סירב פינטו לקבל את הכללים, "הרסתם אותי. שפכתם את דמי. תנו לי פעם לדבר גם אני... אני לא יכול כבר".
אחרי הורדת ידיים נוספת, יצחקי נכנע ואיפשר לפינטו לפנות אל תנ"צ ברכה. פינטו: "אני נתתי (לך) שוחד פעם? ביקשתי ממך משהו תמורת משהו?" "הרב, הרב..." ניסה יצחקי לעצור אותו, אבל ברכה הספיק להשיב: "הבאת לי כסף". פינטו: "כמה פעמים הבאתי לך כסף אחרי ושאלתי אותך אם זה מותר לך לקבל? ואמרתי לך: 'תשאל (רשות) מיואב סגלוביץ' (המפקד של ברכה באותה עת)"? ברכה: "הרב, אתה לא דובר אמת... הרב, הרב". התשובה גרמה לפינטו להתפרץ: "אתה לא תגיד לי לא דובר אמת, אתה משקר, אתה משקר שקר גדול". "הרב, הרב, הרב..." ניסה ברכה לעצור אותו, אבל פינטו המשיך במטווח: "אתה שקרן, אתה משקר". "אם הבאת לי אגורה אחת... אגורה אחת", זעק ברכה והמתמלל כבר התקשה להבין מה השניים אומרים וציין שהם "מדברים ביחד בצעקות".

פינטו: "אני נודר בקב"ה, שאתה לקחת ממני שלוש־ארבע פעמים (כסף)".
ברכה: "הרב, אתה לא יכול לעשות נדר... לא יכול לעשות נדר".
פינטו (בצעקות רמות): "אתה שקרן, שקר. אני נשבע בספר תורה שנתתי לך 60 אלף דולר".
ברכה (בצעקות רמות): "שקר!"
פינטו: "שקרן, רמאי, נוכל... אני נשבע בקב"ה... מכונת אמת גם עשיתי".
ברכה: "אני מוכן".
פינטו: "לך תעשה... אתה שפכת את דמי בשביל דרגה".
מני יצחקי: "הרב..."
פינטו: "אל תצעק עלי".
יצחקי: "בואו נירגע".
פינטו (לברכה): "אתה ידעת את מצבה של משפחתי..."
ברכה: "אתה הרסת את עצמך".
הצעקות נמשכו. בנקודה זו, כשהדם חם והאיבה רושפת, העלה פינטו את שמו של אדם, שברכה הכניס בעבר לכלא בשבתו כראש צוות החקירה של ימ"ר תל אביב, עבריין בכיר מאוד לשעבר בשם נחמן כהן, שהורשע בשלהי שנות ה–90 בניסיון לרצוח את בנו של הסנדק הישראלי יחזקאל אסלן. כהן הורשע בניסיון רצח ונשפט ל–15 שנות מאסר.
פינטו: "נחמן כהן, אתה לא ביקשת ממנו 400 אלף דולר?"
ברכה (בזעם): "תתבייש... תתבייש".
"איפה הקלטת שאצל ציון אמיר? איפה האיומים? איפה מה שדיברת איתי?" המשיך פינטו. הוא התייחס לקלטת, שנמצאת לכאורה אצל פרקליט הצמרת, ובה טענות של העבריין נחמן כהן על כך שברכה ביקש ממנו 400 אלף דולר.
ברכה: "תתבייש, תתבייש".
יש לציין שנחמן כהן הכחיש בתוקף את הדברים בעדותו במשטרה. בשלב הזה פינטו עלה מדרגה: הוא האשים את החוקר הבכיר בשיתוף פעולה עם המאפיה המקומית והעלה את שמו של העבריין בן כהן, מראשי כנופיית רמת עמידר.
פינטו: "בן כהן — לא אמרת לו 'תברח מהארץ, עומדים לעצור אותך?'"
ברכה: "תתבייש במה שאתה אומר, תתבייש".
פינטו: "לך תקרא לבן כהן..."
ברכה: "תקרא לבן כהן".
פינטו המשיך להטיח בברכה האשמות חריפות, והקצין הכחיש אותן, תוך שהוא משיב לרב בדברים קשים.
פינטו: "אתה שקרן. איך אתה יכול לשקר ככה. תוריד את הכיפה. שקרן".
ברכה: "אתה תוריד! אתה תוריד!"
פינטו: "אם אתה יכול להיות שוטר, זו בושה למדינת ישראל".
ברכה (צועק): "אתה בושה!"
 
כשניצב יצחקי ניסה להשתלט על העימות ("הרב, הוצאת כבר את כל מה שהוצאת...") פנה אליו פינטו וביקש: "תן לי להירגע". "תירגע, תירגע", ביקש יצחקי לצנן את רוחו הלוהטת של הרב, "תביאו לו עוד מים". בשלב זה פנה יצחקי לברכה וקרא לו קטעים מעדותו, שבהם סיפר כיצד לחש הרב על אוזנו במפגש בסוויטה ואמר שהוא רוצה לתת לו באמצעות רעייתו 200 אלף דולר. "זה מדויק לחלוטין", אישר ברכה את תוכן העדות. "לא רוצה לדבר איתו", השיב פינטו כשהתבקש להישיר מבט אל ברכה ולהגיב על הדברים, "כתוב: אסור להסתכל בפני רשע". יצחקי ביקש שיישיר אליו מבט: "אני לא צד", אמר. פינטו: "חברו נקרא רשע".
לדברי פינטו, ברכה הוא זה שביקש ממנו כספים כמה שבועות לפני הפגישה בסוויטה, כשנפגשו במכונית בנמל התעופה בן־גוריון. פינטו: "הוא אמר לי שבחקירה אחת מצאו מיליונים בבלגיה. שמו האזנה על 12 אנשים, איזה צ'יינג' ברמת גן. הבנתי שהוא מדבר שקשה לו וכו', ובפגישה הבאה אמרתי אני אתן לו 200 אלף דולר". הטענות האלה ודיאלוג קצר נוסף שהגיע אחריהן, שבו טען פינטו שוב כי ברכה סחט 400 אלף דולר מהעבריין נחמן כהן, הובילו את ברכה להבעת צער על הקשרים ההדוקים שפיתח עם הרב. "האמת, שאני מתבייש שבאתי אליך".
פינטו: "ואני מתבייש שהכרתי אותך... תסתכל לי בעיניים". ברכה הישיר מבט: "בעיניים". פינטו: "לא, אתה משקר בעיניים". ברכה: "ואתה שחקן גדול".
פינטו המשיך והתעקש, כי הרעיף על ברכה כספים בעבר, לדרישת הקצין הבכיר. "אני נשבע שנתתי לך 60 אלף דולר", אמר. ברכה: "ולו שקל אחד. אף פעם לא קיבלתי מעטפות מהרב".
פינטו: "אני נודר, אני נודר".
ברכה: "אתה נתת לי כסף?"
פינטו: "נתתי לך כסף".
ברכה: "אתה לא מסוגל להיות רב, לא מסוגל להיות רב".
פינטו: "אתה שקרן ורמאי, נתתי לך ופחדת שאנשים שמעו על זה".
ברכה: "מי שמע? מי שמע? לא יכולים לשמוע, כי זה לא קיים".
העימות הגיע לסיומו. דיאלוג אחרון ופרידה:
ברכה: "עשיתי לך כבוד כרב, חבל לך על הזמן".
פינטו: "אני עשיתי לך כבוד".
ברכה: "הערכה, חבל לך על הזמן".
פינטו: "אתה מדבר על הערכה? תראה מה עשית?"
ברכה: "אתה עשית לעצמך".
פינטו: "אני נשבע שלקחת כסף... תישבע בילדים שלך!"
יצחקי ניסה להסות את השניים, אבל ברכה התפרץ: "לא, רגע, אני חייב. אנחנו שנינו הולכים לפוליגרף. על הכסף שנתת לי, אם נתת לי שקל, אני אומר, שקל, כן? אני שם את ראשי תחת גרדום ומוריד אותו... ומתאבד".
פינטו: "לך תעשה את זה".
ברכה: "תתבייש".
החוקרים ביקשו מהם שיפסיקו לצעוק זה על זה ושיישבו במקום. העימות הסתיים. ברכה ויצחקי יצאו מן החדר ופינטו נשאר עם ראש צוות החקירה, רפ"ק וולפיש. "אני לא מרגיש טוב", הוא אמר לו, "ואני רוצה לעשות מכונת אמת. אני רוצה שתתקנו מה שעשיתם לרבנית... אני רוצה שתתקנו את השידוכים של הילדים שהרסתם".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.