רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 22 במאי 2015

ממתק לפרשת במדבר וחג השבועות תשע"ה

מאת חסיד

היו פעם שני חברים מאוד טובים שגרו בשכנות, יום אחד פרצה מלחמה ולאחריה סומן הגבול מחדש בין שני הבתים שלהם כך שאחד נשאר מצד זה והשני מצד שני, הגבול היה סגור ולא יכלו לעבור האחד לשני, כשגברו הגעגועים החליט אחד החברים לחצות את הגבול בהיחבא וללכת לבקר את חברו, הוא הגיע לבית החבר ושניהם התרגשו ושמחו מאוד, אך זמן קצר לאחר מכן, באו שוטרים, עצרו אותו והביאו אותו בפני המלך שגזר את דינו למוות, הוא התחנן על חייו אך כלום לא עזר,
***
בצר לו פנה אל המלך בבקשה אחרונה שייתן לו לחזור לביתו רק כדי להיפרד מאשתו וילדיו, המלך חייך ואמר לו "אתה באמת חושב שאני טיפש, אם אתן לך לעבור את הגבול הרי לא תחזור", קם החבר ואמר "אדוני המלך תן לו לחזור לביתו לחודש ובינתיים שים אותי במעצר, אם הוא לא יחזור תהרוג אותי", הסכים המלך והחבר נסע לדרכו, עבר חודש, הגיע יום הדין, הגרדום הוכן בכיכר העיר, בנוכחות המלך הביאו את החבר מהכלא ואמרו לו אנחנו מצטערים אבל החבר שלך לא הגיע ועכשיו אתה מוצא להורג במקומו, העמידו אותו על הגרדום ופתאום רעש ובהלה, החבר מגיע בריצה וצועק "עזבו אותו הנה אני כאן תהרגו אותי" ומיד חברו משיב "לא, מה פתאום אני כבר השלמתי עם המוות תהרגו אותי" וכל הקהל צופה בוויכוח מוזר של שני אנשים שממש רבים את מי מהם יהרגו,
***
המלך ראה זאת, קרא לשניהם אליו ואמר להם "עכשיו כשאני רואה את החברות האמתית ביניכם אני אשאיר את שניכם בחיים אבל יש לי בקשה אחת צרפו גם אותי לחברות האמתית שלכם.
***
בפרשתנו מצווה הקב"ה על משה לספור את בני ישראל "שאו את ראש כל עדת בני ישראל"
על פניו זו נראית ספירת אוכלוסין רגילה כפי שנעשית בכל מדינה מדי פעם,  אך לא, הספירה כאן היתה שונה לגמרי לא לקחו כמה מובטלים שיסתובבו ויאספו את הנתונים, אלא הצוות היה צוות מכובד מאוד משה ואהרון ואתם שנים עשר נשיאי העדה, למה היו צריכים פמליה כל כך מכובדת שתעבור בכל הבתים של עם ישראל ובמיוחד לא מובן למה כל נשיא היה צריך להיות נוכח בספירה של שבטים אחרים, נניח שמשה שהיה נשיא כל העם סופר את כל העם אבל למה שנשיא שבט ראובן יהיה נוכח בספירת שבט שמעון שאינם שייכים אליו?
***
מוסבר בחסידות שבספירה זו היתה מטרה גדולה ללמד אותנו כמה שכל יהודי הוא חשוב ואין יהודי ש"לא סופרים אותו", לכן נעשתה הספירה על ידי חשובי העם, בנוסף הספירה גם נעשתה בצורה שתלמד אותנו שכל שבט צריך את השבט השני בשביל להשלים אותו, לכן מצד אחד מונה התורה את שמות כל שבט ושבט כדי להודיע שלכל אחד יש מעלה מיוחדת משלו ומצד שני כל נשיא שבט נוכח בספירתם של כל השבטים ללמדנו שכל שבט לא מושלם בלי השבטים האחרים, כך כל אחד יכיר במעלותיו שלו אבל ידע לחלוק את מעלותיו עם זולתו.
***
השנה אנחנו קוראים את פרשת במדבר בצמוד לחג השבועות והמסר של הפרשה מגיע כהכנה למתן תורה, כשעם ישראל מגיעים להר סיני כתוב "ויחן שם ישראל כנגד ההר" שואלים חז"ל למה כתוב ויחן בלשון יחיד ולא ויחנו הרי מדובר על כל עם ישראל? ומסבירים שהכוונה ב"ויחן" היא "כאיש אחד בלב אחד" שכל אחד ואחד מבני ישראל מביא אתו את כל מעלותיו ומתייצב כאיש אחד בלב אחד  ביחד עם כולם ורק אז העם כולו מוכן לקבלת התורה כי כשאנחנו מאוחדים הקב"ה רוצה להצטרף לחברות ולהשרות את שכינתו בתוכנו,
***
אם כן כשאנו נכנסים לשבת שמובילה אותנו למתן תורה נזכור לראות מעלת חברינו אבל לא נשכח גם את מעלותינו שלנו על מנת לחלוק אותם עם הזולת, נתייצב יחד כאיש אחד בלב אחד באהבה ואחווה אמתית לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות ומתוך גאולה אמתית ושלימה.

שבת שלום וחג שמח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.