הרה"ח עוסק בצ"צ באמונה
חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת כ"ק
אדמו"ר שבת פרשת צו תנש"א ,
סימן א ,
תוכנו של חודש ניסן ,חודש הגאולה –
שנקרא כך על שם ענינו המרכזי, חג הפסח, זמן חירותינו – מודגש במיוחד בשבת שלפני
פסח ,ניסן הוא מלשון נס ,ויתירה מזו ,ניסן [בשני נונין] מורה על ניסי נסים – הנסים
והנפלאות שהקדוש ברוך הוא עשה עם בני ישראל בחודש זה בהוציאם ממצרים ,שמסמלים את
ההנהגה הנסית ,המיוחדת של חודש זה , וענין זה [ של נסי נסים ] בא יותר לידי ביטוי
בשבת שלפני פסח [ שמיניה מתברך חג הפסח ] הנקרא שבת הגדול לפי שנעשה בו נס גדול ,
הנס של למכה מצרים בבכוריהם
[ כפי שמבאר אדמו"ר הזקן
בשולחן ערוך שלו באריכות ] וקבעו נס זה לזכרון לדורות בשבת וקראוהו שבת הגדול ,
ויתירה מזו , בשבת הגדול היתה התחלת הגאולה והנסים של יציאת מצרים [ שלכן אומרים
בשבת זה עבדים היינו וכולהו ], וצריך להבין מדוע דוקא הנס של למכה מצרים
בבכוריהם נקרא [ א ] נס גדול [ יותר משאר הנסים ] , במה מתבטאת גדלות הנס ? ועד
שזהו [ ב ] התחלת הגאולה והנסים דיציאת מצרים , דלכאורה הרי זה רק עוד נס בין כל הנסים
שקרו במצרים , גם צריך הסברה בשייכות של נס זה עם יום השבת דוקא , שקבעו נס זה
לזכרון לדורות בשבת וקראוהו שבת הגדול , דאף על פי שישנה סיבה על כך , מכל מקום
צריך לומר [ על פי הידוע גודל הדיוק בכל דבר בתורה ובקביעות הימים על פי תורה ]
שיש לזה גם שייכות פנימית עם תוכן השבת , עד כדי כך שהשבת נקראת שבת הגדול ,
ולהוסיף שהשייכות ד[ התחלת ] הגאולה והנסים עם שבת [ הגדול ] הוא בהדגשה יתירה
בשנה זו ,שהיום הראשון של פסח [ שאז היתה הגאולה והיציאה ממצרים בפועל ] חל ביום
השבת ,
להמשך כנסו כאן:
סימן ב ,
אחד הענינים העיקריים בגאולת
מצרים המודגש בתורה הוא – זה שהגאולה היתה על ידי משה רבינו ,גואלם של ישראל , כפי
שהתורה מספרת ובארוכה שהקדוש ברוך הוא בחר דוקא במשה כגואל ישראל ,עד שאפילו כשמשה
בקש מהקדוש ברוך הוא שלח נא ביד תשלח ,לא קבל הקדוש ברוך הוא את בקשתו , כיון
שהקדוש ברוך הוא רצה שדוקא משה יהיה השליח לגאול את בני ישראל , מזה מובן , שלמשה
יש שיכות עמוקה לגאולה , ולכן יש בכחו דוקא לגאול את בני ישראל ,ועד שחז"ל
אומרים על משה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון , משה נקרא גואל אחרון אפילו בנוגע
לגאולה האמיתית והשלימה מגלות זה האחרון [ שתהיה על ידי משיח צדקנו ] שעליה נאמר
כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות , ובפרט כידוע שגאולת מצרים היא הראש והשורש
דכל הגאולות ,כולל גם הגאולה העתידה לבוא – כיון שגאולה [ כל גאולה ] באה דוקא בכח
משה ,
סימן ג ,
ונקודת הביאור בזה התכלית
דגאולת מצרים היא ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים וידעתם כי אני השם אלקיכם
המוצא אתכם מתחת סבלות מצרים , ואנכי השם אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים ,זאת אומרת
שהגילוי אלוקות למטה בגאולת מצרים הוא , כדי שבני ישראל , כפי שנמצאים בעולם ,
יראו זאת ויכירו וידעו את הקדוש ברוך הוא ,ויקבלו על עצמם [ אחר כך במתן תורה ] את
התורה והמצוות של הקדוש ברוך הוא , ועל ידי העבודה שלהם – לגלות אלוקות באופן קבוע
ונצחי בחייהם ובחלקם בעולם כפי שנפעל במשכן [ התכלית דיציאת מצרים ומתן תורה ] –
ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם , ובקביעות יותר – בבית המקדש [ ראשון ושני ] ובתכלית
השלימות שתהיה בבית המדש השלישי , מקדש אדונ- י כוננו ידיך , בית נצחי , בגאולה
האמיתית והשלימה , ועל ידי זה – גם לגלות אלוקות בעולם באופן כזה , עד לשלימות בזה
לעתיד לבוא , כשכל העולם וכל האנשים שבו יכירו ויראו אלקות בגלוי ובשלימות ,ונגלה
כבוד השם וראו כל בשר יחדיו כי פי השם דיבר
המשך השיחה עיין דבר מלכות ה
תנש"א
בברכת התורה משולם צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.