רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 5 בפברואר 2015

הרב דוד לאו מה עשית לרעייתך?

מאת איש הרבנות הראשית

זו השאלה שנשאלה אתמול בערב במשפחות לאו רלב"ג. אין זו הפעם הראשונה כך אומרים ברבנות שהאיש עובר במודע על החוק וכנראה שהכתבה אתמול בערוץ 2 היא רק יריית פתיחה. למי שלא ראה אתמול המדובר הוא שלשכת הרב הראשי לישראל קיבלה מימון בניגוד לחוק? וכי נסיעותיו של הרב הראשי דוד לאו לשורת אירועים בחו"ל, שיזמו קהילות יהודיות בארה"ב ובאירופה, הצטרפה רעייתו ציפי והיא קיבלה כמוהו מימון מהקהילות עצמן, מה שלכאורה מנוגד ל"חוק המתנות". החוק אוסר על עובד ציבור לקבל "מתנה", שלא בתמורה כאשר זו ניתנת לו "באשר הוא עובד ציבור". בלשכת הרב הבהירו כי הכל נעשה כדין.
לפי המידע, מדובר על לפחות ארבע נסיעות שהתקיימו בחודשים האחרונים. האחרונה שבהן הייתה בתחילת חודש ינואר לארה"ב. הרב הוזמן ל"מסע חיזוק בקהילות היהודיות" ובהזמנה שנשלחה ללשכתו נכתב כך: "מועצת הרבנים דשיקגו מתכבדת להזמין את כבוד הרב הראשי לישראל (...) כל ההוצאות לביקור מכוסים על ידינו, אנו ארגון ללא כוונת רווח". על ההזמנה חתם הרב יעקב איזנברג, נשיא מועצת הרבנים של שיקגו, ובה הוא פירט גם את התוכנית שצפויה לרב בימי הביקור שלו מעבר לים. אל הנסיעה הזו הצטרפה גם הרבנית ציפי לאו. שמה לא צוין בהזמנה המדוברת או בהזמנות אחרות.  אולם, מי שמימן את נסיעתה הייתה הקהילה היהודית. אם כך הדבר, המימון הוא מנוגד לחוק. בניגוד לכך, בסביבת הרב אמרו כי בנסיעה זו ובנסיעות נוספות לרבנית היה תפקיד עצמאי משמעותי. כך גם עולה מלוח זמנים חלקי של הנסיעה האחרונה שהציגו אנשי הרב שלפיו הרבנית השתתפה במפגשים עם נערות מהקהילה היהודית באזור שאליו נסעה.
חוות הדעת עליה מסתמכים אנשי לאו היא של דני חורין, מומחה בכיר במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, והיא נכתבה ביולי 2013. אלא ששם, בתגובה לשאלה אם אשת רב יכולה להצטרף לנסיעותיו בארץ או בחו"ל, נכתב שם כי "לגבי השתתפות של בן/בת הזוג לא ניתן לומר כי הדבר נעשה כחלק ממסגרת תפקידו של עובד הציבור, ועל כן חולשת על העניין ההוראה הכללית של 'חוק המתנות'. לפיה, מימון כאמור הניתן לעובד הציבור שלא בתמורה ובאשר הוא עובד ציבור הינו, ככלל, בגדר מתנה שאין לקבלה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.