רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 20 בפברואר 2015

עשרות רבנים ישתתפו בשבוע הבא בכנס בנושא שבת, קהילה ומשפחה שייערך בפראג שבצ'כיה

כנס רבנים בנושא שבת, קהילה ומשפחה יתקיים בשבוע הבא בימים שני-רביעי, (ד'-ו' אדר תשע"ה) בפראג שבצ'כיה, בהשתתפות למעלה ממאה רבנים מרחבי אירופה כולה

בין נושאי הדברים בכנס יהיו הגאון הרב אברהם יוסף רבה הספרדי של חולון וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הגאון הרב דורון אחיאל רב קהילת 'נצח ישראל' שבלונדון, הגאון הרב בנימין יאקבס יו"ר ועד רבני המחוזות בהולנד וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב יעקב דוד שמאהל דיין שומרי הדת באנטוורפן וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב מיכאל שמרלא אב,ד שטרסבורג וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב אליהו בר שלום מחבר סדרת הספרים 'משפט הכתובה', הגאון הרב יצחק ניאזוב רבה הספרדי של וינה וחבר מועצת רבני אירופה, הרב מאניס בראש רב קהילה בפראג ושליח חב"ד, הרב שמחה כהן מרצה ויועץ זוגי ומחבר סדרת הספרים 'הבית היהודי' והרב נתן רוזן מרצה בכיר באקדמיה ובמכללת 'בית וגן'. הכנס יערך בשיתוף 'קרן חוליא' שמיסודה של קרן מתנאל ומנהלה מר אלברט אפללו.

להמשך כנסו כאן:

 
ההחלטה על קיום הכנס והנושאים שיועלו בו באה בעקבות פניות רבות של רבנים מרחבי אירופה אל ראשי 'מרכז רבני אירופה' , שעניינם האדישות היהודית בקהילות השונות.

סמנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב אריה גולדברג מביא כדוגמא את אחת הפניות שהגיעה אל 'מרכז רבני אירופה' מרב ותיק באחת הקהילות היהודיות שכתב לו: "אצלנו הבעיה הגדולה ביותר היא האדישות. פעם אנשים היו באים אל הרב ומערימים עליו קושיות הלכתיות ועניינים אמוניים. היה דו שיח בין הרב לבין הקהילה. כיום, לצעירים ואפילו למבוגרים פשוט לא אכפת מהנושא. היהדות לא מעניינת אותם, זה לא מדבר אליהם. אני עושה כל מיני 'דברים חיצוניים' כדי לגרום לאנשים להתקרב. למשל, ריאיון בתקשורת החזותית על נושא יהודי מקרב את הרב לציבור. אם הם רואים שאפילו הגויים מתעניינים ביהדות, אז לעתים זה יגרום להם להבין שהיהדות זה לא 'משהו עתיק מפעם', אלא דת עדכנית, חיה ותוססת. באמצעות המדיה אתה מושך את האנשים האלה שאף פעם לא היו באים לבית הכנסת".

"ועם כל זאת", מציין הרב גולדברג, "אותו רב פנה אלינו, כארגון הרבנים המרכזי והגדול ביותר הקיים באירופה, עם בקשה לסייע לו בהתמודדות עם הנושא אותו הגדיר כדבר הקשה ביותר. נחלצנו לעזרתו ספציפית אך כאשר קיבלנו פניות דומות נוספות החלטנו לקיים את הכנס. זיהינו שקיימת בעיה קשה של זהות יהודית".

"פניה נוספת התקבלה מרב שסיפר לי כי יש לו מאבק קשה בקהילה בנושא הרפורמים, כאשר מי שמצטרפים לקהילות שלהם לרוב לא עושים זאת מתוך אידיאולוגיה רפורמית, אלא כי נוח להם יותר להיות שם. הם יגידו על עצמם: 'אני עדיין יהודי, אבל עכשיו אני רפורמי'. זו בעיה והתמודדות קשה עם זהות יהודית. לכן החלטנו לקיים את הסמינר" הוסיף.

לבקשת הרבנים ובעקבות שורה של אירועי טרור ואנטישמיות בעולם, בהם נפגעו יהודים, גיבש 'מרכז רבני אירופה', בסיוע הארגונים 'זק"א', ו'ישראלייף', תוכנית למצבי חירום. מתי גולדשטיין ראש אגף 'מגן – זק"א', ודובי מייזל סמנכ"ל 'ישראלייף-איחוד הצלה', יעבירו במהלך ימי הכינוס הכשרה בסיסית לרבנים העומדים בראש קהילות יהודיות ברחבי העולם שיוכלו, כל רב במקומו, לתת מענה לכל אירוע חירום.

גיבוש התוכנית נעשה בעקבות פניות רבות של רבני קהילות יהודיות ברחבי העולם אל 'מרכז רבני אירופה' בהן הובע חשש, כי העובדה שרבנים אינם יודעים לתת מענה במצב חירום או אסון עלול להעמיד את הקהילה ומוסדותיה במשבר או בסכנת פיזית כתוצאה מפגיעה בתושבים או במוסדות הקהילה, בתי כנסת, מרכזים קהילתיים, בתי ספר, גנים ועוד.

אנשי הקהילות הוסיפו כי מעבר לפגיעה הפיזית בחברי הקהילה, על ראשי הקהילה גם להתמודד עם תוצאות המעשים האנטישמיים בכל הנוגע להיבטים של החוסן הקהילתי וההשלכות של אובדן אמון התושבים, במצב של חוסר מוכנות בעת שמתרחש אירוע כמו גם במהלך תהליך השיקום והחזרה לשגרה

כאמור למעלה ממאה רבנים הבטיחו את מקומם בכינוס האדיר שצפוי להיות לכבודה של השבת והיהדות ויעניק 'כלים' לרבנים מאירופה כולעה להתמודד עם שורה של בעיות אקטואליות בקהילותיהם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.