רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 18 בפברואר 2015

לשבחו של ר' מנדלי - למרות שהוא מרחיק את בואו של משיח מעשיו יצילו את הדור

אני רגיל לכתוב ביקורת, נדיר שאמצא דברים טובים שידחפו אותי לכתוב הנה בואו ראו איזה יופי נמצא ביהדות החרדית. צר לי מאוד, על שגם מה שנראה יפה מבחוץ רקוב מבפנים, מעטים יבינו את מה שאני כותב כאן, מפני שצריך לדעת את הקורה באמת ולא רק את התחפושת החיצונית. חיים אנו היום חיים סינטטיים לא אמיתיים, אין ברירה כי אין משהו יותר טוב, נדיר למצוא את מי שראוי וטוב ואפשר ללמוד ממנו, גדל דור שחונך על ברכי הסינטטיות וכבר לא קולט שהיה פעם דור שחיו אז את המציאות

את מלחמות ויזניץ אני מלווה עשרות שנים, הייתי מן הראשונים שכתבתי מאז שסילקו את ר' ישראל מויזניץ, הייתי היחיד שליוויתי אותו בכתיבה עד כדי שלחמתי את מלחמתו, כשאחיו מנדלי ארגן שיכו אותו בבית האדמו"ר בשווייץ, הייתי היחיד שכתבתי ולחמתי נגד אותם חסידי ויזניץ שהיכו אותו על שהעיז לבא לבקר את אבא שלו, מדובר בהיסטוריה מאוד מעניינת, ומי שלמד את מנדלי בכל אותן שנים עד שישראל חזר, ובמיוחד בשנים שהוא כבר היה עם רגל בפנים מנדלי לחם כארי ומשוכנעים היו כי אנו לקראת אחת המלחמות הכי תוססות ביהדות החרדית, הציבור קנה הרבה פפקורן הכין את עצמו להצגה הגדולה

אבל תופתעו, משהו קרה לאותו מנדלי שהיום אני מכנה אותו ר' מנדלי, מפני שהוא ראוי לתואר הזה, הוא הוכיח כי למרות שלא האמנתי כי הוא מסוגל להתגבר על מידותיו שאז היו רעים ומושחתים, הוא עשה ככל הנראה חושבים והבין כי עדיף לשחק את המשחק ההפוך, הוא יהיה עושה השלום הוא יוכיח כי הוא בן אדם, ויעמיד כך את אחיו במבוכה

ואכן זה מה שקרה, מאז היום הראשון שתפסו את הרבנות בויזניץ, מנדלי הוא האיש שהוביל לכל צעד של שלום, אנשי ר' ישראל קיוו כי מנדלי יגיב בצורה כפי שהם רצו והוא לא עשה כך, הוא שיחק אותה כל כך נכון עד כדי שהיום הוא מוכיח לעולם כולו, כי הסיבה מדוע ויזניץ הפכה לסמל בענין זה של שני אחים אדמורי"ם היכולים לחיות זה עם זה, היא עבודתו של ר' מנדלי, הוא זה שידבר בשבח אחיו, והוא זה שעושה את הצעדים הנכונים. ר' ישראל לעומתו חושש ולא ממהר, ככל הנראה מחשש לתגובת אנשיו שהיו מעדיפים מלחמה, ולכן עד היום הזה לא נראה  את ר' ישראל מגיע לבית הכנסת של ר' מנדלי או עושה צעדים מן הסוג שעושה אחיו. נכון ר' מנדלי צריך היה להיות ראשון מפני שהוא הצעיר, והוא עשה את מה שצריך היה, עכשיו תורו של ר' ישראל להוכיח כי אף הוא איש שלום ועושה למען קירוב בין החסידים שיכבדו זה את זה

השבוע ר' מנדלי הופיע בבית הכנסת של אחיו בלונדון שם דיבר בשבח אחיו, הוא הוכיח כי אפשר אחרת, לא כולם כמו סאטמאר באבוב ועוד כאלו, וכי לעולם החרדי ובמיוחד החסידי יש גם צד חיובי, כזה המביא הרבה כבוד ליהדות החרדית

אותי כל פעם שר' מנדלי עושה צעדים כאלה זה מרגש, אני שמח שעדיין יש עוד טיפת אור אי שם, אבל מאידך יתכן וכי בגלל זה עדיין משיח לא בא, רק כשנגיע לשער המ"ט לא תהיה ברירה ומשיח יבא, כפי שאמרתי פעם לאחד מגדולי ענקי הדור, כי הוא מבקש להביא את משיח בכולו זכאי, אני יביא אי"ה את משיח בכולו חייב, וצעדים כאלו של ר' מנדלי מרחיקים לי את משיח, אבל לא איכפת לי, עדיף לי מעשה טוב כזה, ושמשיח יחכה עוד כמה ימים, אנו זקוקים לאור הזה, מפני שהחושך כל כך עמוק ועבה, רק מעשים טובים כאלו יצילו את דורנו

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.