רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 13 בפברואר 2015

"לא תשא שמע שוא אל תשת ידך עם רשע להיות עד חמס".

פרשת השבוע משפטים, מפי כ"ק אדמו"ר מוהרא"ש זצוק"ל

ופירש רש"י לא תקבל שמע דשקר, אזהרה למקבל לשון הרע, ולדיין שלא ישמע דברי בעל דין עד שיבוא בעל דין חברו .

ויש לומר - על פי המבואר בדברי רבנו ז"ל (ליקו"מ חלק א', סימן נ"א) אמת זה רק הקדוש-ברוך-הוא. כי כל מה שכבר נברא בזה העולם, הוא נתרחק מהאמת, ולכן מי שמדבר שקר ומתנהג בשקר, העיניים שלו מטעות אותו, כמו שכתוב (ישעיה ג) "ומשקרות עיניים" כי אם יש לאדם עיניים כיאות, הם משקרים, שאינם מראים הדבר כמו שהוא, כגון על דבר גדול מראה שהוא דבר קטן ועל אחד מראה שהוא שניים הפך האמת .
ועיקר השלמות הוא, להכלל לגמרי באין סוף ברוך הוא, אתה קודם שבראת עולם אתה משבראת העולם, כי קודם שברא הקדוש-ברוך-הוא את עולמו, היה רק הוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ותכף-ומיד כשיצא הבריאה כולה, כבר נתהווה גם השקר בשביל הבחירה והניסיון, כי הם רחוקים מהשורש העליון, שהוא הקדוש-ברוך-הוא בעצמו.
ומזה בא שאדם מדבר לשון הרע, כי אם אדם היה מרגיש שהקדוש-ברוך-הוא נמצא פה אתו עמו ואצלו, היה שומר מאוד על לשונו, ולכן אומרים חכמינו הקדושים (ערכין טו:) כל המספר לשון הרע אמר הקדוש-ברוך-הוא אין אני והוא יכולים לדור בעולם. נמצא, כשמדבר לשון הרע הוא דוחה את השכינה מהעולם, ולכן הוא כבר מוכן להתחבר עם רשע, ולהיות עד חמס על דבר שקר, ולכן צריכים מאוד מאוד לשמור לא לשמוע אף פעם צד אחד, כי זה לשון הרע, שהעוון הזה חמור יותר מעבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים (שם).
ובכל פעם שמציעים לאדם שיהיה עד חמס, צריך לשמור
מאוד מאוד "לא תקבל שמע דשקר" שזו אזהרה למקבל לשון הרע, ואל תשת ידך עם רשע אל תתחבר עם הרשע הזה שטוען את חברו תביעת שקר כדי שלא תצטרך להיות עד חמס.
ומעשים בכל יום אשר עינינו רואות, - שבני אדם מקבלים דברי שקר ולשון הרע על חבריהם מרשעים ארורים, ומתחברים אל רשעים, ואחר-כך נעשים כבר עדים על השקר, אוי להם ולנפשם, ולכן שומר נפשו ירחק מהם, והבן למעשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.