רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 16 בינואר 2015

הגרא"ש שיק נגד 'בובת רבי נחמן'


שאלה: מאת שפרה  לכבוד הרב
 לאחרונה המציאו דבר חדש שנקרא "בובת רבי נחמן" – בובה ענקית מתנפחת עם לבוש חסידי, ציצית וכיפה לבנה שרשום עליה נ נח, ובתוכה יש אדם שרוקד ומשמח את הקהל. הרבה אנשים מזמינים את הבובה הזו כדי שתרקוד בחתונות ובאירועים ותעשה שמח. מה דעתכם בעניין: האם זה מותר?
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר וישב ט"ז כסליו ה'תשע"ה
שלום רב אל שפרה תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
אוי לאותה בושה אוי לאותה חרפה שתולים בוקי וסרוקי בצדיק קדוש ונורא כמו רביז"ל, ופלא על גבי פלא שאין מי שימחה על זה וכו', והסיבה שמפחדים מתמהונים מסוממים ואלימים וכו', עם כל זאת זה לא תירוץ, כי מי ששומע ביזיון תלמיד חכם מוכרח למחות על זה, ואם הוא לא מוחה על זה הקולר תלוי בצווארו, ולכן מאוד מאוד פלא בעיניי למה מזמן לא מחו על זה אנשי שלומינו חסידי ברסלב, ואולי הטעם שאמרו כמו שהתבטאו חכמינו הקדושים (שבת ל"ב.) שבקיה לרויא דמנפשיה נפיל; ופירש רש"י: שבקיה לרויא - הנח לשיכור, אינך צריך להפילו שהוא יפול מאליו.
את צריכה לדעת אשר כל העניין ידוע אצלנו אשר כל ענין הפתק עם נ' נח' וכו' זה דמיון אחד גדול, ואנחנו יודעים מי בדיוק כתב את זה, היה יהודי בשם ר' יואל אשכנזי ז"ל שהיה איש שמח וראה את הרדיפות שרדפו את החסיד ר' ישראל אודסר ז"ל, אזי הכניס לו את הפתק בתוך הלקוטי מוהר"ן שלו, ומסכן ר' ישראל אודסר ז"ל שנכנסה בלבו שמחה עצומה שקיבל פתק מרביז"ל וכו', אבל כתב את זה אותו יהודי בשם ר' יואל אשכנזי ז"ל שריחם עליו על אשר סובל כל כך הרבה רדיפות, אבל אחר כך עשו מזה סיפור שלם שאין לזה שום מקור בחסידות ברסלב.
ואמר רביז"ל שהס"מ מדביק לאיש כשר שיגעון שנדבק בו כמו דיבוק וכו', ומסכנים אלו שהולכים אחרי השגעון הזה וכו', ובפרט עכשיו שגם התמהונים האלו מייצרים בובה וכו', וקוראים את זה על שם רביז"ל, איזו בושה ואיזו חרפה זה, ואין עוד ביזיון תלמיד חכם יותר גדול מזה, ואני בטוח שמי שיחזיק בובה כזו הוא ינזק בלי שום ספק וספק ספיקא, כי הקדוש ברוך הוא מאוד מאוד מקפיד על ביזיון תלמיד חכם יותר מבזיונו, כמאמרם ז"ל (תנחומא תולדות) על הפסוק (מלכים א' י"ג ד') "ויהי כשמוע המלך את דבר איש האלקים אשר קרא על המזבח בבית אל וישלח ירבעם את ידו מעל המזבח לאמר תפשוהו ותיבש ידו אשר שלח עליו ולא יכול להשיבה אליו" - כשהיה עומד ומקטיר לעכו"ם לא יבשה ידו, וכיוון שפשט אותה כנגד הנביא יבשה. מכאן אתה למד שחס הקדוש ברוך הוא על כבוד אותו צדיק יותר מכבודו, אמר לו מה אתה סבור שידך ברשותך וכו', עיין שם.
הקדוש ברוך הוא יכלה את הקוצים מהכרם היפה שנטע רביז"ל.
המאחל לך ברכה והצלחה מן השמים
אליעזר שלמה שיק
מקור: שו"ת בחסידות ברסלב "היכל הקודש"
http://breslevcity.co.il/שות_ברסלב_5350

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.