רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 10 בדצמבר 2014

הרב מנחם ברוד ב'שיחת השבוע': קורא לשורפי הקולות לא להמר פעם נוספת

מאת הרב מנחם ברוד

מערכת בחירות היא כמו מים לדג בעבור פוליטיקאים, עיתונאים, פרשנים, עסקני בחירות וכדומה. בקרב רוב הציבור הפוליטיקה מעוררת מיאוס, ובוודאי כאשר התחושה היא שהבחירות נוחתות עלינו בתכיפות גבוהה מדיי. הציבור הרחב מצפה שהגל העכור הזה כבר יחלוף.
 
אך עם כל המיאוס מן הפוליטיקה אסור לשכוח שהיא משפיעה מאוד על גורלנו. אין לראות את המערכה כ"ישחקו הנערים לפנינו". בסופו של המשחק יהיו תוצאות, והן יקבעו את יחסי הכוחות בכנסת הבאה. מזה ייגזרו הרכבה של הממשלה הבאה, קווי היסוד שלה, מדיניותה ואילו חוקים תחוקק הכנסת – דברים שישפיעו על חיי כל אחד ואחת מאיתנו.
 
לא להימורים
 
במערכת הבחירות הנוכחית כללי המשחק משתנים. העלאת אחוז החסימה יוצרת מציאות חדשה, שלא בהכרח הציבור קולט את מלוא משמעותה. כך היה בבחירות תשנ"ב (1992), לאחר שאחוז החסימה הועלה, וכמה רשימות של נאמני ארץ ישראל לא הצליחו לעבור את המשוכה.
 
התוצאה הייתה אומללה. אף שמספר המצביעים לגוש הימין היה גדול מן המצביעים לגוש השמאל, אבדן הקולות העניק רוב למנדטים של גוש השמאל. כך הוקמה ממשלת שמאל, עם מרצ במשרד החינוך, ועם ההרפתקה הנוראה של אוסלו. אותם נאמני ארץ ישראל עמדו אחר-כך בצמתים, הניפו שלטי מחאה וצעקו בגרון ניחר. מאוחר מדיי.

להמשך כנסו כאן

 
 
גם במערכת הבחירות האחרונה ירדו לטמיון כמאה אלף קולות של יהודים שומרי מצוות ונאמני ארץ ישראל. ירדו לטמיון אמרנו? לא מדוייק. הם התחלקו בין המפלגות האחרות. אותם יהודים טובים הכניסו במו ידיהם עוד מנדט או שניים לרשימות שהשקפתן מנוגדת לחלוטין לזו שלהם. לוּ היו הקולות האלה ניתנים לרשימות גדולות יותר, סביר להניח שתמונת המצב הייתה שונה לחלוטין, הרכב הממשלה היה אחר, וגזֵרות רבות היו נמנעות.
 
חשוב לומר את הדברים עכשיו דווקא, קודם שנרתמים הסוסים לעגלות התעמולה. אין לנו הפריווילגיה להריץ מפלגות קטנות ולהמר על גורלנו וגורל ילדינו. שאלות רבות מדיי עומדות על הפרק מכדי שנניח לכל הרוצה להתפצל לעשות שבת לעצמו. מה נאמר אחר-כך, אם בגלל אבדן הקולות האלה יתקבלו החלטות אומללות והרות-אסון – שהיו לנו כוונות טובות? או שהיה איזה סקר נידח שנתן לאותה רשימה סיכוי לעבור?
 
הברירה האמיתית
 
חייבים להוביל עכשיו מגמה של חיבור ואחדות. צריך לטפח הבנה שאחדות כוחות היא יתרון ולא חיסרון. לוּ הייתם מצביעים בלב שלם למועמד כלשהו לוּ היה רץ לבדו, אין שום פגם בהשתלבותו ברשימה גדולה יותר. הוסיפו להצביע לו, אלא שהפעם אתם בטוחים שקולכם לא יאבד, ושלכל היותר ייבחר בזכותכם מועמד מהסביבה הקרובה לעמדתכם. וכי הייתם מעדיפים שבמקומו ייבחר מועמד מהקצה השני?! זאת בעצם הברירה העומדת לפנינו.
 
אל תניחו ללהטוטי התעמולה לבלבל אתכם. שאלות כבדות משקל עומדות להכרעה. העולם לוחץ עלינו להיכנע לתכתיבי אויבינו ולהקים מדינת טרור בלב ארצנו. זהותה היהודית של המדינה עומדת על כף המאזניים. כל אחד ואחת צריכים לחוש שקולם חורץ גורלות. בכוחות מאוחדים נצליח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.