רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 10 בדצמבר 2014

שחיתות בחצר הרבנים - גרושתו של הרב עדס גרה בלייקוואוד עם בעלה השני למרות שהרבנים קבעו כי הגט פסול וכי היא אשת איש

מאת ירושלמי

בחודש טבת שנת תשס"ה סידרו גט של הגאון רבי יעקב עדס שליט"א, בבית דין פרטי בבני ברק.

כשהגיע הגט לקבל אישור מהרבנות, סירבו הרבנים לאשר אותו, על פי מידע שהגיע אליהם מגורם שעד היום עודנו עלום התברר להם כי הגט ניתן שלא כהלכה.
יודגש בזאת, כי לא היה שום שייכות וקשר ואפילו לא ידיעה כל שהוא, מצד הגאון רבי יעקב עדס שליט"א, או אי מי ממכריו, אודות שולח מידע זה. המידע מסר על בעיה מהותית בכשרות הגט, ועל התנהלות חמורה מאוד שהובילה אל הטעיה וכפיה בגט.
התיק הועבר לידי הגאון רבי שלמה רוזנטל שליט"א, מחשובי הדיינים, הלה נרתם לבירור הענין, תיחקר את הגורמים הראשיים בפרשה, וגיבש חוות דעת נחרצת, כי אין לאשר בשום אופן את הגירושין, האשה בגדר ספק אשת איש דאורייתא, ואי אפשר להתיר אותה בלא גירושין כהלכה. את הגט הזה רצה הרב רוזנטל לסדר בעצמו עקב הסיבוכים ההלכתיים במצב המורכב, לדעתו.
תוך כדי כך נכנס לפרשה הגאון רבי מרדכי גרוס מבני ברק, גם הוא תיחקר את המעורבים, וקבע בזעזוע עמוק כי המדובר בספק אשת איש, ובפרשה חמורה ביותר, הכוללת רוע ואכזריות, התנהלות הנוגדת את דרך התורה, ועקירת הלכות פסוקות ומפורשות.
פסק דין זה של הגאונים הנ"ל לא בוצע, אנשי דמים ומרמה הילכו אימים, והובילו באכזריות שטנית התרת ספק אשת איש לשוק, תוך כדי כפיה על הרבנים המעורבים שלא לעצור בידם.
עד היום עדיין ממשיכים אותם שגרמו ופעלו מתוך שנאה וקנאה אין סופיים, לשנות ולסלף את האמת, לסתור ולהסתיר את ההלכה, ולהשחיר את פני כל מי שרוצה להביא את הדבר לידי בירור אמיתי וכנה. בתקופה האחרונה המשיכו לפעול באיומים ובדרכי אלימות, אשר מקומם לא יכירם בבירור הלכתי מכל סוג שהוא, וודאי שלא בנושא חמור כל כך.
נטלנו על עצמנו לברר את המאורעות, ולבדוק את כל השתלשלות הדברים מנקודת מבט נייטרלית, הדברים הבאים נכתבו אחרי שנים של בירור עמוק ומהימן, ונקוה שיביאו לידי הסרת הערפל מעל הפרשה החמורה הזו.

לקריאה באריכות כל הפרשה תכנסו כאן:

בפתיחת הדברים, כמה מלים אודות הגאון רבי יעקב עדס שליט"א, אשר הינו מגדולי ישראל הבולטים בדורנו. מאיר נתיב, ומורה דרך, לאלפים ורבבות בארץ ובתפוצות.
יבולו הספרותי אדיר ובעל היקפים לא מוכרים. סדרת הספרים המפורסמת דברי יעקב על ש"ס ופוסקים מכילה קרוב לארבעים כרכים גדולים ועבי כרס, כתובים בגאונות אדירה, ובידענות מופלאת, ומצטיינים בהסבר בהיר וקליט - גם כשהמדובר בנושאים מורכבים ועמוקים. הספרים נמצאים כמעט בכל בית מדרש בארץ ישראל, ואלפים ורבבות תלמידי חכמים לומדים והוגים בהם.
סדרת ספריו בקבלה ובתורת הסוד מעוררת השתאות, הן בגדולה – למעלה מעשרה כרכי ענק, והן בעוצמתה – כשבמונחים קבליים רבים מתרחשים בספרים פריצות דרך של ממש. ראוי לציין את סדרת הספרים קדושת יצחק, מכתב ידו של המקובל הגדול רבי יצחק כדורי זצ"ל שקירב והמתיק סוד עם הרב עדס שנים רבות, שנסדרו לדפוס על ידי הרב עדס, שגם צירף להם ביאורים רבים על הכתבים.
ספרו המפורסם ביותר של הרב הוא דברי יעקב פרקי מחשבה, אשר נדפס ברבבות העתקים, והתקבל בהתלהבות עצומה אצל כל שכבות הציבור, ללא יוצא מן הכלל. הספר תורגם לששה עשר שפות, והוא נדפס שוב ושוב, על ידי אישים שונים, ממגוון רחב, ומהוה היום נכס צאן ברזל של העם היהודי.
גדולתו העצומה של הרב עדס חוצה קוים, ומקיפה חוגים רחבים וקהלי יעד מגוונים. בראש ובראשונה החוג האופף את הרב, הוא עולם התורה והישיבות החרדיות, ראשי ישיבות ומגידי שעורים משחרים לפתחו, ניאותים לאורו, ומתייעצים עמו במהליכהם והנהגתם. מאות אברכים מובחרים נקבצים לשיעוריו ומקבלים תורה מפיו, וחוגים ענקיים למדים את תורתו, וצועדים בהדרכת ספריו, לעיון תלמודי עמוק, ולחדירה לעומד מתוך מבט היקפי של סוגיות רבות.
בד בבד נערץ הרב בקרב רבבות בני נוער מחוגי הדתי לאומי, שרואים בו עמוד עולם בתורה ובהנהגה. מנהיגים חלוניים משחרים למוצא פיו, אומנים מוערצים שואלים לעצתו, והמוני עם מצייתים להוראותיו, מתברכים בברכותיו, וסיפורים רבים של ישועות פלאויות, וגילויי כוחות על טבעיים על ידו, מסופרים מפה לאוזן. הכל מרגישים ברוח טהרה השורה במחיצתו, וכמהים לטעום ממנה עוד ועוד.
מוניטין משובח יצא לשיעורי הרוחניות המועברים על ידי הרב. מאות ואלפים שחוו וטעמו, מעידים על עולם חדש שנגלה לעיניהם, על איכות חיים גבוהה ומשובחת שנקנתה תוך כדי האזנה לשיעורים, ועל רגשות יהודים עמוקים שנגלו בתוכם עצמם, על ידי שמיעה והתחברות למסרים הרוחניים המדוברים בשיעורים.
גדולי ישראל, רואים ברב מנהיג שנשלח משמים להאיר עיני ישראל, הגרש"זאוירבעאךהגר"י כדורי, ויבלח"טהגר"י סופר מערלויוהגר"חקניבסקי, ביטאו ומבטאים תחושות אלו בפומבי פעם אחר פעם, כשנלווים אליהם עוד עשרות רבות של גדולי ישראל מכל החוגים, שהורו לשואליהם את הדרך ילכו אל רבי יעקב עדס, בהיות גברא בכולא, איש אשכלות, גבוה משכמו ומעלה מכל העם.
בקצרה, הרב הוא מגדולי ישראל בכל הדורות, בהרבצת תורה ובחידושי הסוגיות, ומפוסקי ההלכה המוסמכים והמוסכמים שבדור. בד בבד, הינו מבעלי המחשבה היהודית והתווית קו רוחני עבור רבבות שומעי לקחו הצועדים לאורו. גדול מחברי הספרים המקיפים ומעמיקים בכל שטחי היהדות. מגדולי המקובלים בעלי הכוחות הרוחניים הטמירים, שסיפורי מופת מהלכים אודותיו, ומעמודי החסד התומך בכל כוחו במעגל גדול ורחב של נזקקים ונתמכים. באשיותו הגדולה, ובעוצמתו הכבירה, הרב הינו מהאנשים הנערצים והאהובים ביותר, על העם היהודי כולו.

כותב המאמר השקיע מאמץ גדול להגיע אל חקר האמת בדברים שהעסיקו רבים וטובים. אחרי השקעה של זמן רב, קשרים עמוקים, ותיחקור מעמיק של אישים במעגל הקרוב ביותר, עלתה תמונה ברורה ומוסמכת, המוצעת כאן בראשי פרקים, לקרוא ולדעת.

חלק ראשון –הנשואין ומה שאירע אחר כך


בהיות הגאון רבי יעקב עדסשליט"א בחור צעיר שקוע בעולמה של תורה, ביגיעות עצומות בעומקי סוגיות, ובבירורים נרחבים בים ההלכה, העלה הג"ר משה קופשיץ זכרונו לברכה, ידיד המשפחה וחלק מצוות ישיבתו של אבא – ישיבת קול יעקב, הצעת שידוך.

מקום מגורי ההורים של האשה, באנגליה. הסבתא של האישיות מפורסמת ביותר, תלמידה של שרה שנירר מיסדת תנועת בית יעקב העולמית, אשר היא עצמה מדמיות הוד המרכזיות בהקמת התנועה והחזקתה לאורך שנים, אם לא המרכזית שבהם, כשמושם דגש חזק על רצון נחוש לחיי תורה על הצד היותר מושלם שאפשר.
לימים לא רבים עתיד להתברר, מה שלא היה ידוע בשלב ראשון, כי אמנם הסבתא היתה צדיקה עצומה מאוד, ואדיר חפצה שצאצאיה ימשיכו בתורה בצורה היותר חזקה שאפשר, אבל לצערה בתה וחתנה לא הלכו בדרך שהיא רצתה, ושלחו את הנכדה ללמוד באוניברסיטה, רק לאחר מאבק איתנים, גברה השפעתה של הסבתא, והנכדה הצליחה להשתחרר מצורת חיים הישנה, ולבוא ללמוד בארץ ישראל, כאן הכירה את רבי משה קופשיץ ומשפחתו, ודרך זה הגיע רעיון השידוך לעולם.
חשוב להדגיש שרבי יעקב כל הנהגותיו בעניני שידוכו היה בהתיעצות עם הגרש"ז אויערבאך, שרבי יעקב היה קרוב אליו מאוד. חלק מהקשר היה בידיעת אביו של רבי יעקב וחלק מהקשר בלא ידיעתו.

כשהציעו את השידוך הזה לרבי יעקב, דבריו הראשונים היו ובכן שיפגשו הוריו של רבי יעקב עם הוריה ויתחילו את הענין, ואחר כך יפגש הוא אתה, כפי שהורה לו הגרשז"א ככלל בעניני השידוך שלו כך לעשות.
על זה השיבה האשה לאלו שדברו עם רבי יעקבשיש כאן סיבה צדדית שאי אפשר לעשות כך, והסיבה היא שהיא עוקפת את אחותה הגדולה שנכון לאז עדיין לא התארסה, והיא בקשה את רשותה לעקוף, ואכן נתנה לה את הרשות, אבל היו שיעצו לה שעדיף שעקיפה זו תהיה שלא בידיעת ההורים, שככה הפגיעה באחות פחות קשה, ולכן הגיעה לארץ הסבתא שלה, כדי לחזק את הענין. בהתחשב באישיותה המיוחדת של הסבתא, התקבלו הדברים, ואכן נערו פגישות, תוך כדי שהאשה מתיעצת בכל עם הסבתא שלה, ורבי יעקב היה מתיעץ עם הגרש"ז, ואכן סיכמו ביניהם להנשא, ושהיא תחזור לחוץ לארץ להודיע להורים, ויתקדמו לאירוסין ולחתונה.
כשהאשה חזרה לאנגליה ונודע להוריה כל הענין, הם סערו מאוד והתרגזו מאוד, משום שהאמת היתה, שכל הענין נעשה בלא ידיעתם כלל. בתחילה בשום אופן לא הסכימו לשידוך, והתעקשו לבטל, אבל היא האשה היתה מאוד חזקה בדעתה שהיא רוצה דוקא את השידוך הזה, וגם הסבתא שלה היתה מאוד מחזקת אותה לדבר זה, עד שבסוף האבא של האשה נכנע והסכים לזה, אבל האמא לא הסכימה בשום אופן וכל הזמן לא רצתה בזה, ולכן רק האבא הגיע לאירוסין, ואילו האמא לא הגיעה אל האירוסין לארץ ישראל.
לימים ספרו אנשים נאמנים לרבי יעקב שההורים של האשה באותם ימים השמיצו אותו בכל מקום שאפשר בלונדון, שהוא כאילו חטף את הבחורה בצורה לא הגונה וגם הוציאו עליו שם של משוגע אצל הרבה מאנשי לונדון.
אחרי כןהגיעו בסוף חודש תשרי האשה עם האבא שלה לארץ ישראל לצורך האירוסין.
בזמן זה של המריבות בחוץ לארץ רבי יעקב התייעץ עם הגרש"ז אויערבאך אם כדאי להמשיך את הקשר או לבטל הכל כדי לא להיכנס במריבה הזאת.
הגרש"ז השיבו שכמובן שאם מלכתחילה היינו יודעים את הדבר הזה בשום אופן לא היינו נכנסים בזה, אבל אחרי שכבר אוחזים שרבי יעקב והאשה סיכמו אם כן אם הוא יבטל לדעתו יהיה לה שברון גדול, וגם בשם הגר"א אומרים שלבטל אירוסין זה דבר מאוד לא פשוט ולכן לא לבטל.

ביום האחרון שבלילה שאחריו היה האירוסין טלפנה האשה להורים של רבי יעקב ואמרה להם שיש אצלה איזה בעיה שהתירו לה להעלים אותה במשך כל התקופה עד עכשו, אבל חייבו אותה לספר את זה בשלב האחרון לפני האירוסין, והבעיה היא שהיא סובלת מכאבי ראש חזקים וימים רבים היא צריכה לשכב במטה כל היום, ואמרה להם שהרופא שלה זה ד"ר שוסהיים, והם יכולים להתעניין אצלו על הענין.
ההורים של רבי יעקב מאוד נבהלו והתלבטו אם כדאי לעשות את האירוסין או שכדאי לבטל ברגע האחרון לפני האירוסין, והם הלכו לד"ר שוסהיים והוא אמר להם שבאמת מדובר בדבר מאוד חמור, וממש כמו שהיא אומרת שלפעמים ימים שלמים היא שוכבת בלא יכולת לתפקד, והוא הוסיף שלפעמים זה יכול גם להיות מלווה בבכי רב, אבל הוא אמר להםשלדעתו שורש הדבר הוא לא דבר גופני, אלא בעיות נפשיות קשות מאוד שגורמות את הדבר הזה.
אך אמר שלדעתו הדבר העיקרי שגורם לה את הבעיות הנפשיות המאוד קשות זה מתחרב שעובר עליה מההורים ובעיקר מהאמא שלה, שהם מתאכזרים אליה בצורה מאוד נדירה, וכל מה שמעניין אותם זה רק להיות צודקים בויכוחים נגדם, ולא אכפת להם כלל מטובתה ועתידה, והם אלו שמרסקים אותה נפשית בצורה איומה עד למצב של לשכב ימים שלמים בכאבי ראש חזקים ובבכי רב.
אבל הוא אמר שנראה לו שאחרי החתונה שהיא תהיה עצמאית וגם תגור בארץ ישראל וההורים בחוץ לארץ וגם שנכנסת למשפחה חשובה זה יפתור את כל הבעיות.
הוריו של רבי יעקב חזרו לבית וספרו לו את הדברים ואמרו לו שכמובן שאם מתחילה היו יודעים את הדבר הזה לא היו נכנסים לשידוך הזה בשום אופן, אבל אחרי שכבר אוחזים בשלב שאוחזים, והיא הגיע לארץ עם אביה לאירוסין והזמינו את כל ידידיה, אם יבטלו יהיה לה שפיכות דמים נוראה, ולכן החליט האבא של רבי יעקב שהדרך הנכונה זה לסמוך על סוף דבריו של הד"ר שוסהיים ולהמשיך הלאה.
בתקופה של הבלגן הגדול שהיה כשנודע להורים של האשה על הפגישות, היה יהודי מלונדון בשם אברהם גבאי שהיה ידיד של ראש הישיבה והתאמץ הרבה לתווך שכן יתקיים השידוך ומאוד התמסר לדבר, ביום האחרון הנ"ל לפני הלילה של האירוסין, הוא טלפן ואמר שיש כאן בעיה שצריך לחשוב עליה, והוא שנודע לו שהאשה בשנים האחרונות לימדה בלונדון כמורה או ממלאת מקום, ושהתלמידות אומרות שיש לה טבע מאוד אכזרי, והוא אובד עצות מה לומר. אביו של רבי יעקב כבר לא ידע מה לעשות,כל פעם נודעים עוד דברים שמסבכים את הענין, וגם לא היה נעים לו מהגרש"ז שכל הזמן מפריעים לו בעוד שאלות בענין, ואז הוא טלפן למרן הגרא"מ שך זצוק"ל, יצויין, שזה היה הפעם היחידה שראש הישיבה עירב את הגרא"מ שך בענין זה,והגרא"מ שך השיב שכן לקיים את השידוך. אביו של רבי יעקב היינו ראש הישיבה אמר לרבי יעקב נוכחתי בתקופת הפגישות שיש לך השפעה גדולה על הבחורה [דהיינו הרבנית] ולדעתי אתה תוכל לשנות את תכונותיה לטובה בדיבורים בענין החיוב העצום לנהוג תמיד רק ברחמנות ולא באכזריות, ועל סמך זה הוא עושה את האירוסין.

חשוב לציין שרבי יעקב דיבר עם הגרש"ז האם היה מותר לה לעשות את הדברים שהיא עשתה - שהעלימה את הדברים הבעייתיים: גם את הענין שבודאי ידעה שהוריה לא ירצו שידוך כזה, וגם את הענין של הכאבי ראש שנובעים מתוך מערכת של מצבים נפשיים.
הגרש"ז השיב אם היה רק אחד משני הדברים האלו היה מקום רב להתיר להעלים את הדברים עד שלב מסוים, על סמך שיש להניח שאחרי הנישואין הבעיות יפתרו. אבל כיוון שיש את שני הדברים יחד - גם רדיפה קשה של ההורים, וגם שזה גורם לה בעיות נפשיות קשות, אף שבשלב שאוחזים נראה לו שלא לבטל מפני השפיכות דמים הקשה שיש בזה, אבל לדעתו היא עשתה עוולה חמורה מאוד שהעלימה לגמרי את שני הדברים עד שלב שקשה בו לבטל,מפני שמאוד קשה להסתדר בחיים עם צירוף של שני בעיות אלו ביחד - גם שהיא כבר עברה מצב נפשי קשה מאוד, וגם שהיא כנראה עתידה להמשיך להירדף על ידי האמא שלה עוד הרבה זמן
ואמר הגרש"ז לרבי יעקב יש כאן עוד דבר שתצטרך כל החיים ליתן לבך אליו, שאין לרבנית שום בעיה לשקר אותך במהלכים שלמים ומחושבנים שלשקרים מתוחכמים ביותר, כמו הענין שהיה בזה שלצורך להסוות את הענין שהוריה מתנגדים לשידוך כזה היא הביאה את הסבתא שלה איתה לשידוך לארץ ישראל, שכנראה זה נעשה לצורך השלמת השקר, והמציאה סיפור מעניין שבגלל שעוקפים את האחות כדאי לעשות את זה שלא בידיעת ההורים שזה חשבון באמת נכון ומרגש, ומעיד על מידות מאוד מיוחדות, אבל בסך הכל היא מומחית לשקר בצורה שקשה לתפוס את השקרים אפילו לאדם שמבין גדול בענינים כאלו.

אחרי כן התחתנו רבי יעקב והאשה, ובאופן כללי הם חיו הרבה שנים ביחד בצורה מאוד טובה בלא מריבות, והיא באמת עזרה לו ללמוד מאוד, והוא תמיד אומר שיש לה מעלות עצומות כמו גדולי הצדקניות לפני מאות רבות של שנים. חשוב לציין, מה שסופר על ידי כמה מוציאי דיבה שרבי יעקב היה עושה תעניות דיבור ארוכות בלי שהאשה ידעה מתי זה נגמר והיא סבלה מאוד, דברים אלו אינם נכונים כלל וכלל. כל מה שהיה בבית נעשה מתוך הסכמה הדדית, מתוך שמחה וקורת רוח, ובתחושה נעימה וטובה עד מאוד.
אבל מאידך גיסא היה שני בעיות קשות שליוו אותם במשך כל השנים. הבעיה האחת שהאמא של האשה המשיכה כל השנים לרדוף את רבי יעקב בצורה אכזרית מאוד. כבר בתקופה שבין האירוסין לחתונה היא ניסתה לשכנע אותה לבטל את הנישואין ולא להתחתן, ואחר כך כמעט מיד אחרי החתונה היא התחילה לדבר עם האשה על להתגרש, וכל השנים היא דברה איתה על זה בצורה הכי מלחיצה והכי מרושעת, גם בזמנים שלא היה שום צער לרבנית משום כיון וצד, ורק שמחה עצומה מאוד.
יתירה מזו ההורים של האשה בתור עונש לסבתא של האשה על זה שהיא עשתה את השידוך הזה הם תקופה ארוכה לא דברו איתה אף על פי שהיא היתה אלמנה והדברים הגיעו עד כדי שפעם אחת הגיעה הסבתא של האשה לארץ ישראל והיא בקשה לבקר בבית של רבי יעקב והגיעה לשם וקצת אחרי תחילת הביקור היא בקשה בעדינות שהאשה תצא מהחדר והיא תשאר בחדר לבד עם רבי יעקב, ואז היא אמרה לרבי יעקב שכל הסיבה שהיא באה לארץ בפעם הזאת זה היה בשביל לפגוש אותו את פגישה זו שרצונה לומר לו דברים מאוד מאוד חשובים, ואלו הם: שלפיה מלחמהה קשה והנוראה שנלחמה נגדה האמא של האשה וגררה למלחמה עוד אנשים, נראה לה שאחרי פטירתה תתגבר המלחמה והדברים יגיעו לידי גירושין, והיא מבקשת מרבי יעקב שתי בקשות: האחת היא שלא יקפיד עליה על שהכניסה אותו לכל הבלגן הזה כשהיא שיתפה פעולה בעשיית השידוך הזה עם המרמה שהיתה בשידוך להעלים את הדבר שזה נגד הכיוון של ההורים, ועשתה את זה מפני שהיא לא העלתה על דעתה שגם אחרי שהנכדה דהיינו האשה תתחתן תהיה כזו מלחמה, והרי האמא של האשה עשתה שידוך לא כמו שהסבתא רצתה - שהיא רצתה בחור ישיבה והיא לא עשתה כן, והיא היתה אתה אף על פי כן ביחסים טובים, ולמה כשהאשה עושה כך האמא שלה כל כך נלחמת באכזריות קשה ואיומה, היא ממש בכתה בדמעות רבות כשהיא אמרה את הדברים, והיא אמרה שהשמחה הכי גדולה שהיה לה בחיים היה השידוך הזה, ועכשיו היא רואה איך שזה עתיד להישבר והיא עוזבת את העולם בכאב שאין למעלה ממנו. והדבר השני שהיא בקשה בדמעות ממש היה,שבמידה ויהיו גירושין להשתדל בכל היכולת שהילדים ילכו בדרך שמחנך רבי יעקב, ולבקש להם את זה בשם הסבתא בכל לשון של בקשה. והיא
דברה איתו אז גם על הדרך שלימדה אותה שרה שנירר זכרונה לברכה בכל הנושא של חינוך לבנות ישראל בין לענין איך הם עצמם צריכות להתנהג ובין לענין איך הם יתנהגו בבית עם האיש והילדים והיא אמרה שהסיבה שדחפה אותה לענין השידוך הוא בגלל שהיה ברור לה לפי כל מה שהיא ביררה על רבי יעקב שזה בדיוק הדרך שרצתה שרה שנירר, והיא גם אמרה שהיה לה לטובת השידוך הזה איזה ענין נשגב שהיא לאיכולה לדבר בהקשר לשרהשנירר, אבל בהיות שהיא רואה שכנראה שבסוף יהיו גירושין היא לא רוצה להזכיר מזה שלא יתפרש כזלזול בשרה שנירר הגם שלדעתה אין סתירה בין הדברים כיוון שהיא מקוה שהתוצאות של השידוך דהיינו הילדים והכח של התורה שנלמדה בשנים שלפני הגירושין יאירו לעולם בצורה שמצדיקה את עשיית השידוך הזה.
והבעיה השניה, אחרי החתונה שוב המשיכו אצל האשה הענינים שלימים שלמים של כאבי ראש, כנראה שעוד באמצע השבע ברכות זה התחיל לחזור, והוצרכה לשכב הרבה מאוד זמן והיה זמנים שכמעט לא יכלה לתפקד, ואז דיבר אתה רבי יעקב על הענין, והסבירה לו שנכון הדבר מה שאמר הד"ר שוסהיים שזה לא מתחיל מבעיה גופנית אלא מבעיות נפשיות, אבל הבעיות הנפשיות זה לא מהמתחים עם ההורים שלה.
אלא יש עוד דבר שמלחיץ אותה מזה שנים רבות, והוא שיש לה המון חששות הלכתיות, הרבה יותר מלכל אדם אחר, וחששות אלו גורמים לה מתחים גדולים. לדוגמא היא מבשלת אוכל לארוחת צהרים ופתאום נכנס לה חשש שיתוש נכנס לאוכל, ואם היא לא זורקת לאשפה את כל האוכל זה מכניס אותה בחרדות עצומות לשעות רבות, כך היה עוד לפני הנישואין, ועוד שאר דברים כיוצא בה שמכניסים אותה בלחצים קשים מאוד, רבי יעקב ניסה הרבה לעזור לה איך להסתדר עם זה, וגם בלי ידיעתה התייעץ הרבה בענין עם הגרשז"א איך לעזור לה,וזה עזר באמת להוציא אותה במשך הרבה שנים מהכאבי ראש.
אבל היה בעיה אחת קשה מאוד והיא המתחים והחרדות שהיה לה בענינים של הלכות טהרת המשפחה, קשה להעלות כאן על הכתב את פרטי הדברים, אבל המדובר היה בדרגות חמורות מאוד מאוד בכל הצורות האפשריות, היה רגיל על לשונה משפט ששבעה נקיים שאשה צריכה לעשות בכל מחזור זה אצלה שבעה מדורים של גיהנם, רבי יעקב אמר לה שאסור על דבר כזה קדוש לומר להתבטא בכזה לשון, והיא אמרה אבל מה אני יכולה לעשות שאני כך בדיוק מרגישה, אבל זה רק הד קלוש לבעיה האמיתית, שאין ברצוני להעלות את פרטיו על הכתב,על כל פנים הדברים גרמו לרבי יעקב נזקים רוחניים קשים מאוד מאוד שאי אפשר לפרטם כאן.
הגרש"ז אויערבאך אמר לרבי יעקב אם זה היה מישהו אחר ולא אתה, הייתי מורה לו שהוא חייב לגרש אותה, מפני הנזקים העצומים שזה כמעט מוכרח לעשות לבעל, כגון שבאמצע הענין היתה מתלוננת על כאבי בטן שלפעמים מבחינת ההלכה גורמים איסור והיה צריך כמעט כל פעם ממש באמצע הענין לפרוש, באופנים של אדם רגיל גורם מכות רוחניות עצומות ואמר לו הגרש"ז שבעבר היו לו מקרים כאלו וניסה לפותרם בכל מיני צורות ובאותם המקרים שלא הצליח לפתור בחלק מהם הורה לבעל לגרש את אשת ומסיבות כאלו כדי שלא יגרם לו התדרדרות רוחנית כמובן שאין ללמוד הלכה למעשה ממה שכתוב כאן מפני שבכל מקרה צריך לברר את כל הענינים השייכים לזה.
אבל אצל רבי יעקב שדרגתו הרוחנית עצומה אמר לו שלא לגרש מסיבה זו, אבל אמר לו שזה יחייב אותו לחיות בצורה של פרישות מאוד קיצונית מכל עניני ראיית נשים וכיוצא בזה, הרבה מעבר למה שההלכה מחייבת, ואפילו הרבה מעבר למה שהחסידות מחייבת.
עם השנים גברה מאוד ההסתה מצד אם האשה, ועוד גורמים שונים שנצטרפו לזה, גם מתוך משפחת הרב, עד שהאשה הרגישה מאוימת, שאם לא ישתנו דברים בהנהגתו של הרב עלול להיות בזיונות גדולים, והרגשת דיחוי מתמדת מצד כל הגורמים רבי השפעה בציבור החרדי. בשלב זה החל הלחץ לתת אותותיו, והחלו דרישות מוזרות להנהגות שלא היו קודם.
עם התגבר הלחץ והתחממות המערכה, לא שלטה האשה בעצמה, והחלה לדרוש בתוקף שינוי בהנהגה הפרטית והאישית של הרב, מתוך מגמה שיהא מקובל יותר על אויביו ורודפיו. כל הניסיונות להפיס את דעתה עלו בתהו.

חשוב להדגיש, כי הסיתו את האשה על ההנהגות של הגאון שליט"א בדברים שאין להם שום שייכות לחיי משפחה, או הנהגת בית בישראל, אלא אך ורק דברים של הצקה לשמה, או דברים שיזעזעו את אורח חייו, בעיון התלמוד, בכתיבת הספרים, וכדומה.
האשה המשיכה ללא הפסק, להציק ולדרוש דרישות שונות ומשונות, כפי ההוראות של אלו שהלעיטו אותה בדברי הבלע. הגיעו הדברים לידי עזות פנים קשה מאוד, ועמדה וצעקה ודרשה לדרוש מהרב לעזוב מיד את הבית עד שיחליט לשנות את דרכו הפרטית בחיים ובצורת הלימוד וכו', ודברים שאינם נוגעים כלל וכלל למערכת היחסים שבין אשה לבעל, וכך בצעקות ובבזיונות קשים נאלץ הרב לעזוב את ביתו, כשהוא ממתין אימתי תחזור התבונה לאשה, להביא את כל הנושא לפני אחד מגדולי ישראל,  לשטוח בפניו את כל הנעשה, כדי שיחזור השלום לבית.


חלק שני– התפתחות התהליך של הכפיה לתת גט

קרוב לעשרים שנה, שהגאון רבי יעקב עדס שליט"א מתפלל תפילות שחרית ומוסף של כל ימי  חג הסוכות, במנין של מרן הגאון רבי חיים קניבסקישליט"א. ניכר לציבור המתפללים הכבוד שרוחש מרן שליט"א אל הגאון רבי יעקב שליט"א, וההתיחסות המרוממת שלו כלפיו.

ביום טוב ראשון של סוכות שנת תשס"ה, מיד לאחר התפילה אצל מרן הגר"ח קניבסקי, שליט"א, ביקש מרן שליט"א מכל הציבור לצאת, כדי שיוכל לדבר בפרטיות עם הגאון רבי יעקב שליט"א. מיד לאחר שיצאו כל הציבור, ולא נשאר שום אדם במקום, ביקש מרן שליט"א מהג"ר יעקב שליט"א בזה הלשון: היו אצלי בשבת שני אנשים, מתוך ידיעתם שאתה אמור להגיע לכאן בסוכות,וביקשו שכשאתה תגיע אני יורה לך לגרש את זוגתך, והוסיפו עוד בקשה משונה, שאם תרצה להבין ושאסביר לך את סיבת הדבר, שלא אסביר לך ולא אכנס אתך לכל צדדי הענין, אלא רק אתן לך הוראה כמו גזירת הכתוב.

תיכף ומיד אמרתי להם – אמר מרן הגר"ח שליט"א, שאין דבר כזה מה שהם מבקשים, ההלכה מחייבת לשמוע את שני צדדים, אתם תגידו את מה שיש לכם להגיד, הוא יגיד את מה שיש לו להגיד, ואני יפסוק. הם התווכחו וחזרו והתווכחו באופן חריג ותמוה, וכאן הוסיף הגר"ח קניבסקי כמה הבעות של השתוממות על הדבר החריג הזה.

כאשר ראו שאי אפשר לשנות את דעתי, המשיך מרן שליט"א את דבריו, אז הם אמרו שהם יעשו את זה אצל הרב אלישיב, כלומר יעשו גירושין בלי לשמוע את דברי הבעל, אבל הם מבקשים מהגר"ח קניבסקי שליט"א לדבר עם רבי יעקב שליט"א, ולהרגיע אותו, על מנת שיתרגל לשינוי הזה בחיים.

וכאן עבר מרן שליט"א להביע את דעתו על המתחולל, כהאי לישנא: אני לא מבין מה הם אמרו, וכי אמרתי להם שאני לא רוצה לעשות כך, אמרתי להם שאסור לעשות כך, אז איך הם יעשו אצל הרב אלישיב, וכי אצל הרב אלישיב מותר לעשות עבירות.הרי הרב אלישיב גם הוא בשום אופן שבעולם לא יתן להם לעשות בלי לשמוע את שני צדדים.

במבט מהורהר וטרוד הוסיף מרן שליט"א, נראה לי שיש להם איזה דבר תרמית ותחבולה, הם היו בטוחים בעצמם שיוכלו לעשות אצל הרב אלישיב, למרות שאינני מצליח בשום אופן להבין כיצד יתכן כזה דבר. ולכן אני מבקש ממך, שתספר לי מה בדיוק קורה בכל כללות הפרשה, ואז אני יראה מה לעשות, ואם באמת אני יחשוב שצריך לגרש אז אני יעזוב את העניין ושיעשו מה שהם רוצים, אבל אם נראה בעיני שלא נכון לגרש, אז אני ידריך אותך איך להנצל מידם.

בתגובה פירט הגאון רבי יעקב עדס שליט"א לפני מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א את עיקרי כל הפרשה, החריגות שהיו בהצעת השידוך ומה שהסתתר מאחריהם, צורת החיים היפה והאוירה הנעימה ששררה בבית בשנים הראשונות של הנישואין, התערבותם של גורמים משני המשפחות על דעת להזיק ולחבל בחיי המשפחה, הבעיות הרפואיות בטהרה ותוצאותיהן, והמשך ליבוי המצב והשפעת המסיתים, מתוך הבהרת נקודת יסוד, שאם תהא התואת קו והוראה חדה מאחד מגדולי ישראל, נגוזה כל הבעיה, אלא שבנקודה זו מצוי הויכוח, אודות בקשתו לשטוח את הדברים במשותף לפני הגרי"ש אלישיב.

לאחר ששמע מרן שליט"א את כל הפרשה, ביקש מרן שליט"א מהרב יעקב עדס שליט"א להגיד בשמו לאשה כך: להמשיך את המצב ככה פרודים לא כדאי, הכי טוב לעשות את מה שרבי יעקב מבקש כל הזמן – שיכנסו שניהם לרב אלישיב, לא מוכרחים דוקא ביחד אפשר גם זה אחר זה, רבי יעקב יגיד את דבריו, והיא תגיד את דבריה, ומה שיגיד הרב אלישיב לעשות, זה הוא הדרך הנכונה. אמנם הדגיש מרן שליט"א, אם האשה לא תעשה זו ואם היא לא עושה כך זה חבל לא מעבר לזה.

אבל אם היא תעשה כמו מה שמפתים אותה ללכת לרב אלישיב ולהגיד את דבריה, ושלא יתנו לרבי יעקב עדס שליט"א להכנס אצל הרב אלישיב להשמיע את דבריו, וכמו מה שהם אמרו שזה מה שהם רוצים לעשות, אז זה עבירה גדולה מאוד.יתרה מזו, גם היא עצמה כשהיא הולכת להרב אלישיב, אסור לה לספר רק את המצב העכשווי שיש פירוד בלבד, והיא חייבת לספר את הגורמים, ואם יש אדם שעושה מריבות היא צריכה לספר בדיוק את כל הדברים.

ולכן תאמר לו שאני הוריתי, שכאשר היא מספרת לשום מישהו בכלל ולהגרי"ש אלישיב בפרט את המצב שביניכם, אתחייב לספר את ארבעת הדברים דלקמן ,שהם מאוד שייכים לכל המצב.
(א) ההתערבות של אנשים ממשפחתו בעניניו בכלל, ובענינים השייכים למשפחתו בפרט, ושהג"ר יעקב שהוא אדם נאמן טוען שזה כנגד הוראה מפורשת של הגרש"ז אויערבאך, שלפני פטירתו אסר על אותם אנשים ממשפחתו להמשיך בדרך זו.
(ב) המריבה הגדולה של האמא שלך כנגד הג"ר יעקב, שהתחילה עוד מלפני הנישואין, וודאי שזה שלא באשמתו.
(ג) הבעיה הרפואית שמנעה במשך שנים רבות ממך להביא עוד ילדים.
(ד) מידת החששנות בהלכה שהיתה חלקך עוד הרבה לפני שהכרת אותו.

במידה והיא מספרת את המצב שהוא מחוץ לבית הרבה שנים וכיוצא בזה, ומתעלמת מלספר את הפרטים הנ"ל, זה נחשב שהיא משקרת, מפני שמתקבלת תמונה לא נכונה.
שקר זה הוא איסור חמור של מבזה חכמים,שכתוב עליו בגמרא במסכת סנהדרין דף צ"ט ע"ב שהנכשל בו אפילו במעטמ אוד אין לו חלק לעולם הבא, על אחת כמה וכמה שמדובר על דיבורים רבים לרבנים רבים שנים רבות, דבר שגרם להג"ר יעקב נזק רב לעניני המצוה שיש עליו ללמד תורה לרבים
כששקר זה גורם לו גם נזקים - אם מסוג הנ"ל בסעיף קודם, ואם נזקים משפחתיים רחמנא ליצלן, זה עלול להיכנס למה שכתוב בתורה בפרשת כי תבא על הענין של מכה בסתר, ומקל וחומר אם שקרים אלו יביאו לפירוק המשפחה שהוא נזק גדול מאוד.

ההוראה המעשית שהורה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א הוא שמי שיטפל בענין הוא מרן הגרי"ש אלישיב, אבל אתחייבת לפני כן לעשות שני דברים. הראשון לספר להגרי"ש אלישיב את כל ארבעת הדברים הנ"ל והשני שהגרי"ש אלישיב יקבל את הג"ר יעקב וישמע ממנו בפרטות את כל גירסתו בכל הסיפור, כפי ההלכה שצריך לשמוע שני צדדים, והיא צריכה לדאוג לזה מפני שכפי שהבין הגר"ח קניבסקי מהאנשים שפנו אליו בענין, התכנית היא לסדר הוראה לגט אצל הגרי"ש באופן שלא יתנו להג"ר יעקב להיכנס אצלו, וזה איסור חמור מאוד.
מרן הגר"ח קניבסקי הורה באופן חד ונחרץ שכל פסקי מרן הגרי"ש בענין זה כל עוד שהוא לא שמע את דברי הג"ר יעקב ממנו עצמו כראוי כדת וכדין אין כל ערך לפסקים אלו, ואין זה זלזול כלל ועיקר במרן הגרי"ש, מפני שברור שאם הוא מכריע בענין בלא לשמוע את הג"ר יעק בזה בנוי על איזה תרמית שמישהו עשה. דבר זה נוגע לכל פסקים של מרן הגרי"ש בענינים השייכים לג"ר יעקב, בין לענין הוראה לגרש, ובין לענין כשרות הגירושין, ובין לענין חינוך הילדים, ובין לענין שידוכי הילדים.

את דבריו חתם מרן הגר"ח קניבסקי באזהרה ברורה, תגיד לה שאני אמרתי, שאם היא לא תלך ככה, אלא כמו שהם רוצים,זה איסור גמור, שני הדברים זה איסור, גם ללכת לרב אלישיב בלי לתת לרבי יעקב להכנס ולהשמיע את דבריו, והדבר השני הוא להציג את הענין בלי לספר לרב אלישיב את הגורמים, שממילא משתמע כאילו רבי יעקב המציא איזה שיטה לעזוב את הבית, הרי מי שגורם לחשוב דבר כזהיש לו דין של מבזה רבנן שאמרו בגמרא בסנהדרין צ"ט ע"ב שאין לו חלק לעולם הבא,תגיד לה את המלים האלה, שאני אמרתי שמי שעושה כך אין לו חלק לעולם הבא.
דבר שני תגיד לה, שאם יבואו הדברים לידי גירושין מכח זה,שהיתה הוראה של הרב אלישיב בלי שנתנו לך להכנס אצלו,ושהרב אלישיב הורה בלא לדעת את הדבריםלאשורן, זה עלול להיות גט שבטל מן התורה, ואיסור חמור מאוד של אשת איש, תסביר לה את הדברים היטב, כדי שלא יבואו הדברים לידי מכשול חלילה.

תיכף אחרי יו"ט הראשון של סוכות, העביר הג"ר יעקב עדסשליט"א את הדברים במדויק, כמובן שהאשה נבהלה מאוד לשמוע, והבטיחה שחלילה אין לה שום צד ללכת אל הרב אלישיב באופן זה, ואמנם להכנס שניהם אל הגרי"ש ולשטוח בפניו את כל הדברים כמו שהמליץ מרן הגר"חקניבסקישליט"א היא מרגישה שאיננה מסוגלת, אבל מה שהוא אומר שאסור בצורה כל כך חמורה, זה היא לא תעשה, וכך נשתק הענין במשך חדשיים.

בחודש טבת הודיעה פתאום האשה בטלפון, שהיא הייתה אצל הרב אלישיב, והוא הורה שצריך להתגרש. מיד באה השאלה המתבקשת האם אמרת לו את כל הגורמים של הענין, כמו שהורה בנחרצות מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, התשובה היתה לא, האם נקבע זמן שהרב יעקב עדס יכנס אצל הרב אלישיב להשמיע את דבריו, גם על זה התשובה היתה לא, ואיך עשית כזה דבר חמור נגד דברי מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א.

כאן באה תשובה מפתיעה, הרב קולדצקי מבני ברק, חתנו של הרב קניבסקי אמר לי שהרב חוזר בו, ואני יכולה לעשות כל מה שאני רוצה, ואני יכולה ורשאית להיכנס לרב אלישיב לבדה, ובלי להגיד ולפרט את כל הגורמים, שהוא חזר בו משני הדברים שהוא אמר לי להגיד לה. רבי יעקב ניסה להתווכח, כי הדבר לא יתכן בשום אופן, הרב קניבסקי היה נחרץ ביותר, ואת כל הדברים אמר מדעת עצמו, בצורה חדה וחריפה מאוד מאוד, אבל הדברים לא התקבלו.

לאחר כמה שנים התברר המעשה שעשה הרב יצחק קולודצקי.שבועות אחדים אחר חג הסוכות, הוא ניגש למרן הגר"ח, וסיפר לו שהג"ר יעקב לא מסכים לקיים את דברי מרן שליט"א, ואילו זוגתו כן רוצה לקיים זה, והיא אובדת עצות מה לעשות לפתור את סיבוך המצב. דברים אלו של הג"ר יצחק היו שקר וכזב, הג"ר יעקב כן רצה שזוגתו תאמר למרן הגרי"ש את ארבעת הדברים הנ"ל, ושאחרי כן יתנו לו להיכנס אל הגרי"ש, ושכל מה שיורה הגרי"ש הוא יקיים, אבל זוגתו לא סידרה את דברים אלו אצל מרן הגרי"ש.
על כל פנים הג"ר יצחק טען כן למרן הגר"ח שליט"א, ומרן השיב מה שאמרתי לעשות זה הדבר הטוב ביותר, ושכך יעשו, ושידברו עם הג"ר יעקב שכן יסכים, והוא יסכים. מאידך הג"ר יצחק נתעקש שניסו הכל, והג"ר יעקב לא מסכים, ומרן השיב מה שאמרתי הוא הדרך היחידה שיכולה לפתור את המצב, ולכן שרק כך יעשו ולא דרך אחרת.
ואז הג"ר יצחק התחיל להתחנן שאי אפשר כך מפני שהאשה סובלת ועשו הכל ואין פתרון [וכל זה לא היה נכון וכנ"ל].
ואז מרן שליט"א השיב אינני יכול יותר להתערב בענין [אלו היו בדיוק דברי קדשו,ולא יותר מזה שום דבר].
ואז הודיע הג"ר יצחק לאשה שמרן הגר"ח שליט"א חזר בו מהוראתו, והיא יכולה לעשותכלמהשהיארוצה,ועלסמךזההיאהלכהלהגרי"שאלישיבועשוכלמהשעשו.

[במאמר מוסגר חשוב לציין, שעד היום, אחרי שהרב קניבסקי הודיע כי כל מה שאמרו בשמו שהאשה רשאית לעשות איזה דבר – הוא "שקר גמור שקר וכזב", שמע את הפרשה כולה והודיע כי יש כאן איסור אשת איש דאורייתא, עדיין ממשיך הרב קולדצקי לתעתע בבני המשפחה בחוצה לארץ אודות דעתו של מרן הגר"חשליט"א, למרות שהדברים בגדר הכחשת האמת שכבר מפורסמת בכל העולם, בעזות מצח ממשיך הרב קולדצקי לדבוק בשקרים שהוא עצמו המציא, תוך כדי שלאנשים המבקשים לחקור את הפרשה הוא מספר שהוא לא מעורב בה כלל, ושבכל החיים שלו, הוא כמעט לא דיבר את האשה, אולי פעם אחת או שתים, כשהיא התקשרה אל הרבנית והיא לא היתה בבית].


הדבר היה מאוד מוזר, איך יתכן שנעשה כדבר הזה בביתו של הגרי"ש אלישיב זללה"ה. אלא שלא חלפו אלא חדשים אחדים, ויום אחד מתדפק על דלתו של רבי יעקב עדסשליט"א יהודי בשם הרב אליהו דיסקין, ובפיו בקשה, היות שיד ה' פגעה בו, והוא מרגיש ניזוק קשה מאיזה פורענות רח"ל, לכן הוא מבקש מאוד שהרב יעקב עדסשליט"א לא יקפיד עליו, ושיברך אותו וכו'וכו'.יען כי הוא קשור לעניין של הגירושין, ומרגיש קפידא.

מה נאמר ומה נדבר, רבי יעקב עדסשליט"א הופתע לשמוע שיש להרב אליהו דסיקין שייכות לענין, מה לו ולפרשה, ולמה עשה דברים בסתר, בלא שבכלל שמעו את שמו, ובלי שמישהו העלה על דעתו שיש לו איזה שייכות כל שהיא לענין. בכן צריך לידע מה עשה הרב  אליהו דסיקין, וכאן חשוב לדעת, כי הרב אליהו דסיקין היה מקורב מאוד בביתו של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה, והשתתף קבוע בשיעורים של הרב, והיתה לו מילה חזקה מאוד בכל עניני החצר, בצורה יוצאת מאוד מן הכלל, ויש בזה הרבה פרטים מענינים, וחלק מהם גם מפורסמים מאוד, אבל אין כאן מקומם.

ענה איפה רבי יעקב עדס שליט"א להרב דסקין, הדברים שאתה אומר חדשים לי לגמרי, לא ידעתי שאתה קשור בשום קשר כל שהוא לענין, ועכשו אני שואל אותך רק שאלה אחת, ודורש בתוקף שתענה לי עליה, איך יתכן כל הדברים שאירעו כאן, הרי דעתו של הגרי"ש אלישיב בספרו קובץ תשובות, שאין שום אפשרות בעולם לפסוק איזה דבר בלי לשמוע שני צדדים, איך יתכן שהרב פסק בלי לשמוע את שני הצדדים, ברור לי, וגם הרב קניבסקי התרה בי מלכתחילה, שיש כאן איזה תרמית עמוקה, איזה דבר שחור מאוד, ואני דורש הסבר.

ברגעים הראשונים היה הרב דיסקין נבוך מאוד, והתבייש לספר את הדברים כמו שהיו, הרב  יעקב עדס שליט"א נאלץ לדבר דברים חדים: אתה יודע, מדובר כאן בפירוק משפחה, בדברים קשים מאוד מאוד, אתה בא לבקש פיוס כאילו מדובר בגרמא של גרמא של הפסד כמה שקלים, אין דבר כזה ולא זה הנושא, אם תתעקש להמשיך להסתיר ולהעלים דברים, אין ברכה ואין שום דבר, ותדע שהמדובר בצער ועגמת נפש וביטול תורה והפרעות מבהילות, אשר ממש לא נשמע כדבר הזה מעולם, וכו' וכו', באופן שהרב דיסקין נבהל, ופתח את הפה שלו וכך אמר.

בתחילת התהליך, כשהיה ברור לנו המטרה, כלומר שרצינו להכריח גירושין, וידענו שאין דרך אם לא שהרב אלישיב יורה בנחרצות לעשות גירושין, בלא להסביר ובלי לשמוע, ובלי להכנס לכללות הפרשה, באתי להרב אלישיב וספרתי לו על אודות הענין, כיהאשה מאוד סובלת וכו' וכו', ורציתי להרבות בדברים על אודות הסבל שלה, תיכף ומיד שאל אותי הרב אלישיב מה אתה רוצה לעשות, אתה רוצה לעשות גירושין או שלום בית, אמר לו גירושין, אמר לו הרב אלישיב אם גירושין, אסור בשום אופן להתקדם שום דבר בלי לשמוע את דבריו של הבעל, ונאו נא תיכף לקרוא להרב יעקב עדסשליט"א, ואני מוכן לשמוע וללבן את הנושא.

אמרתי לו בסדר גמור, כדברי הרב כך אעשה. אחר יומים חזרתי אל הרב אלישיב, ואמרתי לו כי דברתי עם הרב יעקב עדסשליט"א, והוא לא מסכים להכנס אל הרב בשום פנים ואופן שבעולם. כמה שניסתי להתעקש הוא לא מסכים בשום אופן, כנראה יש דברים שלא נעים לו לדבר עליהם עם הרב, תחת זאת מינה אותי הרב יעקב עדסשליט"א, לשליח אל הרב לשטוח את דבריו, ולהסביר היטב היטב את הצד שלו, באופן שיהא כאן שמיעת הצד שלו, על ידי השליח הרב דיסקין.

הדברים נשמעו, אבל היה קשה לתפוס אותם היטב, עומד אדם ומספר בשלות נפש, תוך כדי בקשה של פיוס - בגלל איזה פורענות שקרתה לו, סיפור כל כך קשה וחמור, שממש מעולם לא נשמע כמוהו. הרב דיסקין מתבקש לחזור שוב, האם כך באמת קרה, האם הוא אמר להרב אלישיבשהרב יעקב עדסשליט"א לא מסכים להכנס אליו לדבר על הנושא, כשמאידך גיסא הוא דואג לחסום בפניו את הכניסה - שלא יוכל בשום אופן להכנסלהרב אלישיב, ואכן הרב דיסקין מאשר בפה מלא, כן נכון כך היו הדברים, והוא חוזר ומספר שוב, שיהא ברור.

האם אתה הצגת לפני הרב אלישיב כאילו שמעת ממני את כל הפרטים, בשעה שבכלל לא ידעתי שאתה מעורב בענין, לא דברתי אתך מעולם שום מילה אחת על הפרשה, כן כך הם הדברים. בבקשה אם אפשר לברך ולא להקפיד.


כשנודעו כל השקרים, ממש מסכת של רמאויות, התעורר תיכף שיש בעיה חמורה מאוד בכשרות הגט, הביטוי החריף של הבעיה, בא בדברים ברורים וחדים שכתבגאון ישראל בספרו חזון איש(מראה מקום - אהע"ז סי' צטס"ק ב') שכל גט שניתן בגלל הוראה של רבשהורה שצריך לתת גט על פי התורה, ואחר זמן התברר שהיה לרב טעות בהוראה, הגט בטל מן התורה משתי סיבות - גם מדין גט באונס גם מדין גט בטעות, הגט בטל מדאוריתא. כאן היתה הוראה של הרב, בלא שידע כלל מה המצב והמציאות.
חשוב להדגיש, כי מלבד שהאשה והדיינים והעדים וכל מי שהיה מעורב בענין, ידע היטב שהסיבה היחידה של הרב לתת גט היתה ההוראה הכופה שהגיע בשם הרב אלישיב, הרי הדברים נאמרו על ידי הרב בשעת סידור השליחות של כתיבת הגט והגירושין, בצורה הכי חריפה וחדה שאפשר, בפתיחת נוסח מסירת השליחות והדברים אמר הרב עדס לשון זו "הריני נותן גט בעל כרחי, הריני נותן גט שלא מדעתי, הריני נותן גט בלי שאני מבין למה, הריני נותן גט רק בגלל שיש לי אמונת חכמים ספרדית עתיקה בהרב אלישיב".
יתירה מזו, ברגע האחרון, אחר אמירת כל נוסחאות הביטול מודעות וכו', פתחו הדיינים את פיהם, בנסיון לתקן את הרושם הקשה שעשו הלשונות החריפים הנ"ל, ואמרו להרבעדס שידע שהרב אלישיב לא מחייב אותו לתת את הגט, תיכף אמר להם הרב עדס שאם כך אפשר ללכת כל איש לביתו, ואין כאן גט ולא כלום.
הדיינים נבוכו מהדברים הברורים, ואמרו שלדעתו של הרב אלישיב על פי התורה חייבים לתת גט, אבל הוא לא כופה, כי דין כפיה אין כאן. הרב עדס ענה שדברים אלו אינם כלום, כי מכפיה הוא לא פוחד בכלל, וגם אם היו הדיינים הנכבדים מכים אותו בנסיון להכריחו לתת גט, הוא לא היה נותן בשום אופן. אבל אם הרב אלישיב אומר שהוא חייב על פי ההלכה לתת את הגט, כי אז הוא מוכרח לתת גט, ולכן הוא שואל האם הדיינים מתכוונים שהרב אלישיב חושב שאפשר על פי ההלכה והתורה שלא לתת את הגט בכלל, הדיינים ענו בפה מלא, כי לדעת הרב אלישיב צריך וחייבים לתת גט, ורק דין כפיה אין כאן.
מיד אחרי הדברים האלו, בלא הוספת שום ביטול דברים וכו', בוצע השליחות לכתיבת הגט ולגירושין, באופן שהדברים האחרונים לפי השליחות היו הדברים הנ"ל, שהיה נדמה מדברי הדיינים שהרב אלישיב לא מחייב לתת גט, ואמר הרב עדס שאם כך אין גט, ולכן חזרו ואמרו שלדעת הרב אלישיב כן חייבים ליתן גט, ואז אמר שמשום כך בלבד הוא ממנה שליחות וכו'.

כשהתברר הדבר החמור הזה, פנה הרב יעקב עדס שליט"א בזעזוע גדול לכמה רבנים חשובים לברר את ההלכה, הללו דברו עם הרב אליהו דסיקין, ושמעו ממנו את כל השתלשלות המאורעות ככל המתואר לעיל, וענו ואמרו שחייבים לעשות גט שני, בלי גט שני בשום אופן אסור לה להתחתן.
פסק דין זה, שנקבע בפסקנות מוחלטת על ידי הרב שלמה רוזנטל והרב מרדכי גרוס, עדנו חי וקיים בכל תוקפו עד היום הזה, מעולם לא נחקרה הפרשה הנושא לדיון על ידי שום רב אחר, ואין שום הקלשה בפסק ברור זה.

בתוך כך התארסה האשה עם מישהו אחר. בשלב זה חזר הרב יעקב עדס שליט"א וניסה להיכנס למרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה, לשטוח בפניו את הענין בשלימותו ולשאול עצה מפיו, אבל לא איפשרו את הדבר בשום אופן. בלית ברירה התרצה הרב יעקב עדס שליט"א לחזור וליתן שוב גט כדי למנוע מכשול ותקלה.

אז אירע דבר מוזר. תחת שהמסיתים והמדיחים ישמחו על הרעיון, שעומד להנתן גט שני להסיר את הבעיות, הלכו ודיברו דברים קשים עם הרב אלישיב, על אודות כל הענין, וכאילו מעוררים כאן בעיות שלא קיימות כלל, אז אסר הרב אלישיב לעשות גט שני באיסור חריף מאוד מאוד. הרב יעקב עדס שליט"א במשך שנים אובד עצות, מה לעשות, כאשר לפי דעתם של רבנים גדולים יש פה איסור של אשת אשת איש, מאידך גיסא איזה איסור קשה וחריף הוציאו מפיו של הרב אלישיב, בלא שהוא שמע את הענין כלל.

בשנה האחרונה עלה הענין מסיבות מסוימות לפני מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, כי מחמת איזה התפתחויות מסויימות נכנסו כמה אנשים ושאלו מפיו על אודות הענין, גם הרב יעקב עדס שליט"א נכנס ושטח בקצרה את כל ההשתלשלות לפניו, ומרן הגר"ח קניבסקי שליט"א אמר בפה מלא שצריך להודיע לאשה שיש פה איסור אשת איש דאוריתא

10 תגובות:

  1. צריך לפרסם את שם הבעל תמונתו ותמונת האישה שבספק אשת איש כדי שהסובבים אותם יזהרו וידעו כולם על עתיד הממזרים , יתכן שהבעל כבר ממזר מיסודו דבר שצריך בירור, החושבים על עתיד עם ישראל צריכים לצעוק צעקה גדולה ולפעול בכל מקרה שכזה לפרסם בכל הדרכים הקיימים היום שבני ישראל הקדושים יזהרו ולא יכשלו בנשואי ממזרים שכידוע מאוד לקוי ורביים מהסובבים בינינו יש חשש שהם גם ממזרים

    השבמחק
  2. כמה מגמתי אפשר להיות????

    השבמחק
  3. פרסום המאמר הזה "והתחקיר" המלא הזה הכולל תיאורים אישיים מאוד מחייו של הרב עדס הינה פגיעה מוחלטת בפרטיותו וכבודו של הרב. גבולות?

    השבמחק
  4. פרשה מזעזעת.
    ממש כואב לקרוא.

    השבמחק
  5. הרב הדס היקר. תן לאישה הזו חופש ושחרר אותה. תן גט לחומרה לקולא למה שאתה רוצה. האישה הזו לאאאאא רוצה בך יותר תפנים זאת ישחרר. הי במעצר אצלך או שפחתך שחרר אותה לנפשה תתבגר הרב תתבגר

    השבמחק
  6. הרב הדס היקר. תן לאישה הזו חופש ושחרר אותה. תן גט לחומרה לקולא למה שאתה רוצה. האישה הזו לאאאאא רוצה בך יותר תפנים זאת ישחרר. הי במעצר אצלך או שפחתך שחרר אותה לנפשה תתבגר הרב תתבגר

    השבמחק
  7. אז למה לא נותן לה גט שני?????

    השבמחק
  8. למה לא נותן גט שני?

    השבמחק
  9. השאלה האמיתית שנשאלת למה המשוגע הזה לא נותן לה גט שילך לרב רוזנטל והרב גרוס שיכתבו לו גט
    הרי עכשיו היא ודאי אסורה מעת שהלכה לאחר
    למה מישהו חושב שיש נאמנות לכל הדברים הללו לפנינו עיננו רואות רק גט שניתן
    לפני עדים כשרים
    עיננו רואות שהרב אלישיב סבר שהגט כשר למה אנו צריכים כלל לחשוש מה שכתוב בצורה אנונימית באזה שהוא מקום יהיה החשוב ביותר

    השבמחק
  10. למה לא הולך לרב גרוס (הרי הרב גרוס אוחז שהיה בעיה בגט הראשרון) ועושה גט שני
    מה הבעיה שלו, למה לא להציל אותם מאיסור אשת איש

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.