רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 25 בנובמבר 2014

הממשלה לא מכריעה מי אחראי על "הכותל הקטן"

מאת רונית גל דוברות הכנסת

בדיון מעקב שערכה ועדת הפנים והגנת הסביבה, בנושא הרגיש והנפיץ של "הכותל הקטן", התברר שהממשלה מתמהמהת בהכרעה מי אחראי על 'הכותל הקטן'. נציג משרד המשפטים: "מדובר בשאלות של קביעת מדיניות ולא רק משפטיות"; היו"ר, חברת הכנסת מירי רגב, הציגה תמונות על מצבו: "בושה וחרפה שמקום קדוש מוצף בביוב ומשרד הדתות עסוק באגו "
 
היו"ר, חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), פתחה את הדיון: שאלנו אם הכותל הקטן קדוש או לא והיה ברור שהוא חלק מהכותל המערבי. חייבים להכריע מי האחראי על המקום הקדוש.
 
להמשך כנסו כאן:


מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים במשרד לשירותי דת, הרב יוסף שווינגר: "הנושא נמצא במזכירות הממשלה שצריכה לקבל הכרעות". על דבריו אלו הגיבה היו"ר ח"כ רגב: "למה צריך הכרעות אם האחריות היא שלך? תפקידך לממש את האחריות". היא הפנתה ביקורת לעיריית ירושלים ואמרה "בושה שהכנסת צריכה לכנס כ"כ הרבה דיונים על הכותל הקטן. טיפה של רגש למקום קדוש. משרד הדתות מתעסק בענייני אגו אז לפחות שהעירייה תדאג שיהיה שם נקי, זה גם מקום ציבורי".
מנהל אגף התברואה בעיריית ירושלים, ציון שטרית, הסביר כי "הביוב מטופל על ידי חברת הגיחון והפנינו את העניין אליהם. המקום מטופל יותר טוב מרחביה".
 
איגי פז, מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "יש אחריות בהיבט שמירה על מקומות קדושים מתוקף החוק הכללי, על המשרד לשירותי דת. גורמים נוספים רלוונטיים בהיבטי ניהול ואחזקה הן שתי עמותות ממשלתיות- הקרן למורשת הכותל והמרכז למקומות הקדושים . מעבר לכך בפינוי אשפה וכשטח ציבורי אחר- עיריית ירושלים". הוא הוסיף כי
"השאלה אינה פשוטה כלל. גישת המשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ היא שלא נכון להגיע להכרעה אלא שהצדדים יגיעו להסכמות". בתגובה להערה של היו"ר ח"כ רגב כי, "אין הסכמות אז למה לא להכריע?", השיב כי "מדובר בשאלות של קביעת מדיניות ולא רק משפטיות. זו צריכה להיות החלטת ממשלה".
היו"ר רגב הגיבה: "הפרשן של החוק הוא היועמ"ש בשביל זה אתם קיימים, תביאו דעה מוחלטת לממשלה, פרשנות מי גובר, ומשם נמשיך את הטיפול. אני מבינה שאתם רוצים להימנע מההכרעה".
 
ממ"ר דוד, נצ"מ אבי ביטון, פירט את פעולות המשטרה: "זהו אחד המקומות הרגישים והנפיצים בעיר דוד גם בשל הקרבה להר הבית וגם בשל המשפחות המוסלמיות שמתגוררות שם. בשנה וחצי האחרונות הכנסנו את רשות העתיקות לטיפול בקיר, שיהיה בטוח. הכנסנו את עיריית י"ם לפינוי פעמיים ביום של הזבל ואת חברת הגיחון לטיפול בתשתיות הביוב באזור המשפחות. יש בעיית ניקוז  וניכנס לטיפול ברגע שיש אור ירוק מחברת הגיחון שהיא מוכנה". 
 
ח"כ דוד אזולאי (ש"ס): " זה לא נורמאלי לתת לקרן ולמרכז, להסתדר ביניהם. ההיגיון הוא שהכותל הקטן נמצא בסמוך לכותל המערבי ולכן שהקרן תטפל. עיריית י"ם לא יכולה להתנער מאחריותה כשיש פסולת ולהאשים את הגיחון. אנחנו במצב מאוד רגיש- הכותל הקטן באזור הרובע המוסלמי" .
 
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), דרש לפנות לעיריית ירושלים שתטפל בתכנית הניקוז, שהיא זו המציפה את הביוב.
 
ח"כ דוד צור (התנועה): "אי אפשר לעשות אידאולוגיה מכל דבר. נדרשות פעולות טריוויאליות לטיפול במקום, בלי הצהרות גדולות. היעדר החלטה היא הרבה יותר בעייתית"
 
היו"ר ח"כ רגב סיכמה: "הכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי, מקום קדוש ונפיץ. על היועמ"ש לפרש מתוקף תפקידו למי יש אחריות לניהול הכותל הקטן, ולא לתת לקרן, למרכז ולמשרד לשירותי דת להחליט ביניהם. אני מצפה מעיריית ירושלים שתפתור את נושא הביוב, כמו כל רחוב אחר בעיר, כשטח ציבורי שצריך לנקותו". היא שיבחה את המשטרה "שנכנסה לווקום ולקחה אחריות על המקום".
היא הוסיפה כי היא "מאמינה שהמדיניות עליה הודיע המפכ"ל, תאפשר ליהודים לעלות להר הבית בחנוכה ודרשה לאפשר ליהודים שיבואו להדליק נרות חנוכה להתפלל במקום מכובד".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.