רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 7 בספטמבר 2014

הליטאים בצפת מוסיפים בית כנסת חדש לרשימת בתי הכנסיות המיתולוגיים שבעיר: 'רידב"ז'

מאת ליטאי

ביקור בבית כנסת בצפת הוא אחד מהחוויות המפורסמות שמציעה העיר, אחד ממאפייניה הבולטים של צפת הוא שהיא מבורכת בבתי כנסת, וכל בית כנסת בצפת מלא בקסם הייחודי שלו.
מזה כמה שנים, קיים לו בית כנסת קטן בדרום העיר, שמשמש את בני הקהילה הליטאית שבצפת. רוב בתי הכנסיות היחודיים שבעיר, ממוקמים בעיר העתיקה. אולם בדרום העיר ישנם בתי כנסיות בודדים בלבד, ובוודאי לא מפורסמים.
ביום א' דראש השנה הבעל"ט, יחול יום הפטירה ה-100 של מרן רבי יעקב דוד בן זאב וילובסקי – הרידב"ז זצ"ל.
הרידב"ז היה מגדולי הפוסקים שבסוף המאה הקודמת. נודע בחיבוריו הרבים, אשר ביניהם פירושו המפורסם לתלמוד הירושלמי, ועוד חיבורים נוספים אשר היו מאז ומתמיד, לשם ולתהילה בעולם הפסיקה.
הרידב"ז נולד בעיירה קוברין שבמחוז גרודנא. במשך תקופה משמעותית שימש כרבה של העיירה סלוצק שבבלארוס. בשנותיו האחרונות עלה לארץ ישראל, והתיישב בצפת. עם זאת התמנה לרבה הראשי של העיר, ואף ייסד בה ישיבה בה למדו כמאה תלמידים.
בשנת תרע"ד הוא נפטר, ונטמן בבית העלמין בצפת.
כיום, לאחר מאה שנים בדיוק, במקביל עם התרחבות הקהילה הליטאית שבצפת בשנים האחרונות, הוחלט לציין את יום הפטירה ה-100, על ידי קריאת שם בית הכנסת של הקהילה שבדרום העיר, שעד היום כונה 'תורה ותפילה', על שמו של הרידב"ז שהיה רבה הליטאי של העיר.
כמו כן נודע לנו, כי הנהלת בית הכנסת מתכננת לקיים בתחילת השבוע הבא טקס מפואר, בו ישתתפו רבני העיר, ראש העיר, ועוד אורחים חשובים, ובו יוכרז באופן רשמי שמו החדש של בית הכנסת על שם הרידב"ז.
כיום בית הכנסת ממוקם במקלט שברח' הנשיא 45. הרב שלמה טויסטר הי"ו, מגבאי בית הכנסת, מספר, כי לפני כ-5 שנים העניקה העירייה בראשות מר אילן שוחט הי"ו, את המקלט לרווחת הקהילה. מטבע הדברים, עם חלוף הזמן נעשה המקום קטן וצר מלהכיל את המתפללים הרבים. בני הקהילה מקווים ומצפים, כי כמו אז גם היום, תכיר העירייה במצוקת הקהילה, ותסייע במציאת פתרון להרחבת המקום.
אז לכל המבקרים בצפת, תזכרו... מהיום יש לכם כתובת נוספת 'בית הכנסת רידב"ז'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.