רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 10 באפריל 2014

איזהו אביון

מאת מנחם מן

הנה נתון עגום שמתפרסם בעיתוי עגום עוד יותר. במדינת ישראל כמיליון אנשים רעבים. ואם זה לא מספיק לכם אז קבלו נא את פילוח הנתונים: שלוש מאות אלף (!) ילדים מוגדרים כעניים במדינת היהודים. ובשביל לסבר את האוזן הנה לנו ההגדרה לילד רעב כפי שפרסם מבקר המדינה בכבודו ובעצמו: "הלב דואב כאשר קוראים על משפחה עם ילדים שהמקרר בביתה ריק ממוצרי מזון, או על משפחה שסיפרה כי לא רכשה פירות וירקות מפאת מצוקה כלכלית" מזעזע ומחריד. אבל מה שמפחיד עוד יותר מובא בהמשך הדברים: "שמונה מאות תשעים וארבעה אלף אזרחים, בהם כשלוש מאות ושישה אלף ילדים, דיווחו כי בשל מחסור בכסף לא אכלו לפעמים יום שלם(!!) או צמצמו את כמות הארוחות במשך כמה חודשים בשנה".

אתם יודעים, האדם באשר הוא אדם ניחן במתנת הישרדות נפלאה. חושיו החדים חזקים דיים בכדי לשרוד מול סיפור יבש עם נתונים. נסו עתה בימים החמים לספר או לחוש מהו קור חודר עצמות. נסו רק לדמיין אחרי סעודת שבת דשנה כשבטנכם מאיים להתפקע, מהו רעב. זה פשוט לא יקרה. התחושה העכשווית כוחה חזק גם מול תיאורים בתלת מיימד.  לא בכדי מסופר על רבנים גדולים וגבאי צדקה שהיו מכתתים רגליהם בשלג ובבוץ להשיג אי אלו פרוטות לעניים רעבים, וכשהייתה דלת בית הגביר נפתחת, לא היו מהינים בשום אופן ופנים להכנס ולשוח מול האח הבוער בסלון החם. היה הגביר מפציר בהם ומסרהב כי יכנסו לבית המוגן מפני הרוח הצולפת וידברו נא בנחת, אך זאת ידעו; לעולם לא ירגיש הגביר העטוף בפרווה מול קרני חום התנור את מצוקתו של העני בלוי הסחבות שעצמותיו מתפרקות בקור ובצינה, אם לא יחוש הוא עתה במעט מהו קור.
נוכל, אם רק נרצה, לנסות פעם בין ארוחה בשרית לזו שאחריה. כשהבטן מגלה כבר סימני מצוקה ודורשת את שלה, להמתין מעט, אולי דקה, ורק אז נחשוב שוב על הנתונים המזעזעים "שלוש מאות אלף ילדים במדינת ישראל, לא אכלו יום שלם בשל מחסור כלכלי".
מפחיד. מאד מפחיד. אבל מה שמזעזע עוד יותר היא התגובה והתנהלותה של המדינה נוכח פרסום הנתונים. ראשית ייאמר, המדינה אינה קופת צדקה ואיננה קרן להחזקת ילדים רעבים. המדינה היא גוף שנועד ליצור משטר דוגמת דינא דמלכותא למנוע אנרכיה ובלבול ואלמלא מורא מלכות איש את רעהו חיים בלעו. אך ישנו עוד נתון, מדינת ישראל מתהדרת בפני חברותיה לאו"ם בשמה כמדינת רווחה. מדינת ישראל חברה בארגונים שונים ומשונים המחייבת את החברים בה לעמוד בתנאי רווחה מסוימים. ומעל לכל מדינת ישראל היא מדינת היהודים. ובדיוק כמו שבעל בית מלון לא ממש חייב להעמיד בריכה למבקריו ולא מקרר בכל חדר כל עוד מספר הכוכבים לא דורשים זאת ממנו, אך בהיותו בעל חמישה מהם, הרי שמחסור בתנאים הינו עילה להחזרת הכסף. כך בדיוק מדינת ישראל המתהדרת בכוכבי רווחה רבים מחויבת לעמוד מול הנתונים ולקבל אחריות. ההתנערות הזולה ותגובות ההלם של אלו האחראים ממש למצב העגום הזה, דומים לבעל כלב אימתני המצקצק בלשונו מול נשיכותיו הגסות של בעל החיים בילדים רכים ותו לא.
ייאמר ברורות, אין מה לחפש אחראים למחדל העוני העצום, הם נמצאים כאן בחליפתם ובשריריהם. בדיוק כמו שבמחדל שריפה פונה התביעה לשר הממונה ובדיוק כמו שבמחדל בטחוני, האשם הוא שר הביטחון. כך גם כאן במחדל העוני הכלכלי אשם לא אחר מהמתאגרף בעל חזות הבריון היושב משום מה במשרד האוצר. יאיר לפיד, האיש שהיה ועודנו בור מוחלט בכל נושאי הכלכלה (ע"ע פרשיית הורדת המע"מ לזוגות צעירים ועוד ועוד..) יושב כבעל הבית ושורר במשרד האוצר ואיש לא פוצה פה ומצפצף. עלינו בעל כורחנו למטוס תובלה כשבתא הטייס יושב בריון ולא טייס. זה הזוי. זה מפחיד. יאיר לפיד לעולם לא יוכל להבין מהי מצוקת אביון. מי שתורם חמישה שקלים לעני וממהר להנציח את פעולתו הנדירה, לא באמת מסוגל להכנס לראשו של אדם הנברא בצלם שנאלץ לחטט את ידיו בפחים ובצדי הכביש להביא טרף לביתו. יאיר לפיד הוא האביון האמיתי שנבצר ממנו לפתוח את עיניו, להביט במחדל ולקחת אחריות.
יאיר לפיד, קח אחריות. תסיר את החליפה, זרוק אותה על כסא עור הצבי ותצעק, כן תצעק, "אני לא מבין כלום, תיקחו אותי מכאן!" ותאמין לי, אנחנו נבוא וניקח אותך. עד הבית!

תגובה 1:

  1. כל הבעת עמדה בנושא העוני תמיד נתפסת כצודקת, כי היא מבוססת על נקודת ההנחה שתפקיד החברה לדאוג שלא יהיו רעבים.
    אינני סובר שלפיד עשה די כדי לפתור את מצב העוני, וכמו כולם גם אני סבור שלפיד הוא רע ליהודים החרדים, ובכל זאת יש לדייק בכמה דברים:
    1. הנתון העוסק ברעבים כולל בתוכו את המגזר הערבי, ושם יש באמת עוני מחפיר, אבל האם זה באמת מעניין את קוראי האתר הזה?
    2. אומרים שלציבור יש זיכרון קצר, אבל אני זוכר היטב שגם בממשלות הקודמות, בעת שגפני ישב על כסא יו"ר וועדת הכספים, ובעת שהישיבות קיבלו תקציבים יפים, המצב היה דומה מאוד למצב היום. גם אז היו פה ילדים רעבים ומשפחות רבות חיו במצוקה.
    3. בואו ניזכר איזה כלים נתנו המשפחות והמוסדות החרדיים לילדיהם לצורך פרנסה. הבנות לומדות בבית יעקב, ושם מקפידים שהתעודות והתארים יהיו לא אקדמיים, דהיינו שלא ניתן לעשות בהם כלום מלבד לעבוד בבית יעקב, אבל כמה משרות פנויות יש בבית יעקב? והאם יש סיכוי לבת ממשפחה לא מיוחסת ולא מקושרת לקבל עבודה טובה שם? איזה ידע מקצועי קיבלו הבנים בת"תים? הנוסחה פשוטה מאוד: האב בכולל מרוויח במקרה הטוב 2000 ש"ח, אשתו מרוויחה במילויי מקום עוד 2000 ש"ח, הדירה עולה 3000 ש"ח, ויש להם 6 ילדים להאכיל. זו המציאות בב"ב, ירושלים, רכסים, אשדוד, ביתר ומודיעין עילית. ממה יחיו? ומה הקשר לשר האוצר?
    4. דווקא שר האוצר מתעקש להכניס לימודי ליבה לת"תים במטרה שלבוגרים החרדים יהיה סיכוי למצוא פרנסה טובה בעולם המתבסס על ידע ויכולות התפרנסות. החרדים מתנגדים, אבל האם באמת לימוד הגמרא יכול להפוך אותך לרופא/מהנדס? כמה רופאים בוגרי ישיבות אתם מכירים?
    5. כולנו מכירים את העסקים ב"שחור" המתנהלים בקהילות הקדושות, כך בכל קהילה יש מכירות בגדים, פאות, מוצרי סת"ם, ספרי לימוד, ספרי קודש ועוד ללא קבלות. כל החרדים הללו מרוויחים טוב, אבל הנתונים הללו לא מופיעים בשום מקום, כך שמבחינת הפרסום ילדיהם נחשבים "רעבים" וההורים נחשבים ל"עניים", אבל זה רק בגלל שביטוח לאומי לא קיבל מידע על גובה ההכנסות שלהם. אחר כך זה מאפשר לכותבים החרדיים לכתוב שמדינת ישראל מתהדרת בכוכבי הרווחה, אבל אין קשר בין מידת הרווחה למידת ההכנסות של אותם חרדים. ככלל, רוב החרדים שאינם חייבים לעבוד "בלבן" מקפידים לעבוד ב"שחור", וזה רק לשם שמים...
    6. לסיכום, מי שרוצה לפרנס את משפחתו, שילמד מקצוע, שיקום מוקדם בבוקר יתפלל בנץ ויצא לעבודה. יש חרדים שעושים כך ומרוויחים לא רע, אבל יש את אלה שחושבים שתפקיד המדינה לפרנס אותם, וכנראה הם יהיו רעבים בשנים הקרובות.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.