רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 24 בינואר 2014

המגיד מישרים ר' יעקב גלינסקי זצ"ל

מאת תלמיד

בדקות האחרונות מתפשטת כאש בשדה קוצים הידיעה המרה על פטירתו של המגיד מישרים הנודע הגה”צ רבי יעקב גלינסקי זצוק”ל, בן 93 היה בפטירתו.
הגאון הגדול רבי יעקב יצחק גלינסקי, נולד בשנת תרפ”א בקרינק שפולין לאביו הרב אברהם צבי זצ”ל ולאמו מרת דבורה גלינסקי ע”ה. את שנות בחרותו עשה הגרי”י גלינסקי בישיבת ‘בית יוסף’ – נובהרדוק שבביאליסטוק, והיה לתלמידו המובהק של הגאון הגדול רבי אברהם יפה’ן, חתנו של ה”סבא מנובהרדוק”.
בהיותו כבן 21 הוגלה הגרי”י לסיביר יחד עם קבוצה של כמאה מבחורי הישיבה, שם שה מספר שנים מה שלמעשה חילץ אותו מנפילה בציפורניהם של הנאצים ימ”ש. לאחר מלחמת העולם השנייה נשא לאשה את רעייתו מרת צביה לבית ברוד, בת הרב חיים בנימין הלוי ברוד זצ”ל, מחסידי ברסלב. הוא שהה במשך תקופה מסוימת במחנות העקורים בגרמניה, ובשנת תש”ט עלה לארץ ישראל וקבע את בני ברק כמקום מושבו, שם הפך מקורב מאוד למרן החזון איש ומרן הסטייפלר הקדוש זצוק”ל.
בשנות ה-30 לחייו עמד בראש ישיבה בראש העין, והרביץ תורה בקרב מאות צעירים מבני העדה התימנית. מאוחר יותר התמנה כראש ישיבת נובהרדוק בחדרה, לצד הגאון רבי אלחנן פרלמוטר, אף הוא בוגר ישיבת נובהרדוק.
הגר”י גליסנקי הפך ברבות הימים לאחד ממגידי המישרים הנודעים בעולם היהודי. היה ידוע בין היתר בתיאורים החיים שלו משנות לימודו בנובהרדוק, כמו גם בהלצות שנהג לספר על עצמו. המשלים, הרעיונות ודברי המוסר הנוקבים שנשמעו בדרשותיו הפכו מפורסמים מאוד, ואלפי דרשנים נהגו ברבות השנים ונוהגים גם כיום לצטט מדבריו ואף לבסס דרשות שלמות על השיחות במסר בכל הזדמנות. היה נוהג לסייר בכל רחבי הארץ, פקד מחנות עולים, יישובים נידחים וכל מקום אפשרי, כדי להעביר דרשות בסגנון תנועת המוסר, כשגם רעיונות חסידיים ומשלים משובבי לב לא נעדרו מדבריו.
לפני כ-12 שנים הוציא הסופר שלום מאיר ולך את סדרת הספרים ‘והגדת’, על חמישה חומשי תורה, הגדה של פסח, ימים נוראים ומגילת אסתר, כשלצד דברי המקרא וההגדה מופיעים רעיונות עמוקים של הגרי”י גלינסקי. בבתים רבים משמשים ספרים אלו דרך קבע את ראש המשפחה כדי לשאת דברי תורה על השולחן ולספר ביציאת מצרים, ובלא מעט דרשות מצטטים הדרשנים ממשליו וסיפוריו הנושאים עימם מסרים עמוקים ונעלים.
בתקופה האחרונה נחלש ואושפז מס’ פעמים בבית החולים, ביום שני השבוע אושפז שוב בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק ומצבו הדרדר, כלל ישראל העתיר בתפילות לרפואתו, אך למגינת כל לב בשעה האחרונה השיב את נשמתו לבוראה.
מטתו תובא לבית הנכסת לדרמן שם קבע את מקום תפילתו ועבודת קונו בשעה 19:00 , ומסע הלוייה יחל בשעה 19:30 לכיוון בית החיים פוניבז’ בבני ברק.
--

היה איש צנוע וגאון בכל מכמני התורה ,
 את שיחותיו במיוחד שהיה שוזר בשיחותיו מילתא דבדיחותא וע"י כך זכה לקרב רבים לאבינו שבשמים


כידוע הוא היה נמוך מאד וסיפר שנכנס לסניף בנק הפועלים וכששאלו אותו מה רצונו הוא ענה שראה פרסומת "בוא לגדול איתנו בנק הפועלים" אזה באתי לגדול איתכם...

פעם הוא סיפר באחד משיחותיו שהוא התעורר בבוקר ושמח מאד לראות  שהוא נהיה פתאום גבוהה, ראשו נוגע בקצה האחד של המיטה ורגליו מגיעים עד לקצה השני של המיטה, רק שאח"כ הוא שם לב שהוא שוכב לרוחב המיטה.

יהודי יקר מאד , חבל על דאבדין ולא משתכחין.

2 תגובות:

  1. בתור אחד שסבא שלו למד 4 שנים בנובהרדוק ולאחר מכן 3 שנים אצל ר' אהרן קוטלר ואף נישא לבת של אחד מגדולי ראשי ישיבות נובהרדוק אני יכול להעיד ששמעתי במו אוזני במשפחה שר' יענקלה גלינסקי למד בנובהרדוק אך ורק חודשיים מכל ימי חייו. אין היום לא קעלם לא סלבודקה ולא נובהרדוק. יש בכל קהילה קצת מכל דבר וצריך להשלים עם המיעוט הזה ולנצל את מה שיש ואני מבין אותכם שבא לכם שיהיה לכם דמות מנובהרדוק גם כן (כן כן גם אתם הסלבודקערס שעשיתם הכל להרוס את נובהרדוק ואף הצלחתם ולכן נוח לכם להגיד שהרב גלינסקי שדומה לכם יותר מנובהרדוק ב90% הוא נובהרדוקר ע"מ להסיט את דעת הקהל) אבל אני חייב לנפץ לכם את הבועה. סורי.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה אתה מבלל את המוח בפוליטיקה זולה,
      תביא בבקשה תאריך באיזה חודשים למד שם,

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.