רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 22 בינואר 2014

"תקנות הפרישות" של חסידות גור קיצוניות ממה שהיה נהוג בזמן ה"בית ישראל", וכפי שבא לידי ביטוי במכתבו של ר' נחום רוטשטיין

מאת גערער

בלי ששמנו לב תקנות הפרישות האחרונות של חסידות גור עוקפים את מה שקבע מרן ה"בית ישראל" זצוק"ל, והם נעשים קיצוניים מיום ליום.

אלו דברים שלא שערום אבותינו, כמו האיסור להרכיב ילדים על הכתפיים, או איסור נתינת יד לברכת "שלום עליכם", איסור נשיקת הציצית, איסור אכילת סויה, אזהרת הילדים מגיל 3 ומעלה בענייני אידישקייט, ועוד כהנה וכהנה.

לשם השוואה ניקח כמה פיסקאות מתוך מכתבו הידוע של מקורבו של מרן ה"בית ישראל" זצוק"ל, ה"ה ר' נחום רוטשטיין, ראש ישיבת "נזר התורה" אשר עוסק בעניין שיטת גור ביחסי אישות, ונשווה למה שקורה היום בגור. המכתב נכתב לפני כמה עשרות שנים, וצילומו המקורי מופיע כאן במלואו.

הוא כותב (אות א): "מה שמדביקים לגור מושג של פרישות אינה מתאימה למציאות, פרישות הוא מושג לאנשי מעלה פורשים מכל עניני עוה"ז, ומרשים עצמם לפרוש גם מהחיובים שבין איש לאשתו, מכח התעלותם ופרישותם, מושג זה אם כל הכרוך בה אינו ענין להנהגה כללית לאברכים רגילים, ואין זה לפענ"ד הגדרת הנהגה שבגור, דרך גור הוא למעשה דרך התורה, דרך השולחן ערוך, בגור לא דורשים ח"ו לסגת כקוצו של יוד מדרך השו"ע... הגדרה בגור אינה לפרוש מהחיובים אלא לפרוש מאיסורים..."

וכיום נהפכה הקערה על פיה ודרך הפרישות הפכה כבושה לרבים במקום ליחידי סגולה משכמם ומעלה, וזה שורש פורה ראש ולענה של ההדרכה הגוראית כיום, שהיא מעמידה דרך שווה ונוקשה לכולם כאחד. כך יוצא שאברכים אינם מקיימים את החיובים המפורשים בשו"ע. ואכמ"ל.

התקנות של גור כיון הינן מיטות סדום
בעוד התקנות של גור כיום הם קולקטביות ועשיות כמיטות סדום, הכוונה המקורית הייתה להתאים לכל אחד את הראוי לו לפי טבעו.
ראה מה שכתב במכתב (אות ב): "כמו"כ בגדרי קדושה תלוי לפי הזמן והאדם, כי תלוי לפי טבעו ומזגו, וגם תלוי בעת ובזמן, לכן א"ש שלא נתפרש בתורה הגדרים, כי איסורי תורה הם רק מה שכוללים כל אדם ובכל זמן..."

היום נשתבשו הדעות ומעקמים כל דבר לחומרא
ראה נא מה שכתב שם במכתבו הידוע (אות ד): "כתיב כה תאמר לבית יעקב ותגד לבני ישראל, ואחז"ל לבית יעקב לנשים רק אמירה רכה, אבל לבנ"י לאנשים אמור להם דברים קשים כגידים, למדנו מכאן שהגישה לאישה שונה מהגישה לאיש... בנחת וברכות... ההנהגה ביד קשה אינה משתלמת ואינה מצליחה וכו'. מה שנכתב בספר הגלגולים (והובא בסידור בית יעקב לרי"ע ז"ל) בהנהגת ליל שבת חוליא ג' אות ו', שיש לנהוג בשעת מעשה בחיבוק ונישוק עפ"י הסודות המבוארים שם... בחינת הניצוצות הקדושים הנמצאים במקומות ובדברים הנמוכים... יכול להעלותם בבחי' יקר מזולל... כי אנו מוצאים ורואים מאמרי חכז"ל מתחייבים להעריך לאהוב את אשתו", עיין שם באריכות נפלאה.

ר' נחום רוטשטיין האריך ליישב את הסתירה שהקשה השואל בין דינא דשו"ע לבין מה ששמע על הנהגות בגור, וכתב (הקדמה לאות ח): "הנה כתבתי את אשר קלטתי בחדר "גור"... ועכשיו אקיים את אשר הבטחתי בתחילת כתיבתי להכנס בפירוט הדבר אשר מייחסים זאת לחוגינו, ולפי דעת חוגים שונים זה נוגד את ההלכה בשו"ע". והפליא לפלפל כדרכו והעלה שעל כל הכתוב בשו"ע אין כל שאלה (ורומז לתשובה לדברי מרן בעל הקהילות יעקב), וכל אשר עמדו רגלי אבותיו בהר סיני מחויב בו, הן לגבי עונה בל"ט, הן לגבי עונה בל"ש – עונת ת"ח ("שהתלמידי חכמים נהגו סלסול בעצמן לפי שהוא זמן עונג ושביתה... משום לתא דנשותיהן שאינן מתרצות אלא בכך"), הן לגבי חיוב חו"נ ("הטעם דחו"נ הוא מסודות עליונים שבמקיים מצוה זו בסוד היחוד נעשה עי"ז דברים גבוהים... ואם נוסיף פעולות הגורמות עד היכן נוכל להגיע... בזה לגבוה מעל גבוה"), ושאר הנהגות הבית בדברי חיבה וחיבוב.

המכתב כתוב בהסתייגות ולא כתקנה נחרצת
עוד הוא כותב שם (אות ח): "כל זה אני כותב לפי ההנחה שיש חוג אברכים הנוהגים כך, ברם בעצם הענין אם יש הנהגה והדרכה כזו בחוג מסוים או אין, על זה אינני דן...". וכפל דבריו בסוף מכתבו (אות יא): "אמנם כאמור שכל זה לא באתי לתרץ אלא אם נכונים הדברים שמייחסים לחוג זו, אולם אין אני אחראי אם נכונה הנחה זו... כנלענ"ד להשיב בנידון זה, ידידו דוש"ט נחום רוטשטיין". הן ולאו ורפיא בידיה. 

לקריאת המכתב כולו 12 דפים כנסו כאן:  http://bektzara.blogspot.com/2014/01/blog-post_3382.html

תגובה 1:

  1. למה התגובות מתפרסמות רק אחרי יממה?? ולא סמוך לשליחתם??

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.