רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 15 בינואר 2014

תקנות על פנימיות או על פנימיזם


להרב שאולזון!
ראיתי שהעלית את נושא 'כנס הצניעות' בבעלזא, וטוב שכך צריכים לפתוח את הנושא ולדבר עליו, לשאול את השאלות הנכונות ושמישהו יתייחס לכל זה
.
עד היום ידעתי שאני משתייכת לקהילה נורמטיבית עם כללים די שפויים, כשבכל נושא וענין תופס ה'דרך הממוצע', וכך באמת היה, בבעלזא לא תקנו אף פעם שאיש לא יילך עם אשתו ברחוב כמו בגור וגם לא שום דבר דומה, בבעלזא גם לא אסרו לצלם חופות ולא הורו לגברים להחליף את משקפי הזהב בפלסטיק, כי התעסקו בפנימיות בעיקר ולא בטפל.
...
אבל הנה נפל דבר בבעלזא נתפסו שם לגל קיצוניות עכור, חושבים שזה ייטיב עמם.הזמינו אלפי נשים לכנס רק בשביל להראות להם שמעכשיו יש סדר אחר, רשימת תקנות חדשות חולק לכל, ומעכשיו תדע כל אשה ובת שתיבדק בזכוכית מגדלת מהכיסוי שבקדקוד ועד העקב שברגליה. למי זה מועיל? מעניין האם זה נהיה טראנד בקרב החסידויות מי יותר קיצוני ממי? 

הדבר לא יועיל, זה רק יביא לפירוד ולשנאה שנשים משועממות בספסל בגינה תרכלנה ותעקובנה אחר כל פיסת עובי בד ואורכו של השכנה והחברה.
הם לא יודעים היכן הם חיים? יש מספיק פיתויים ברחוב זה טוב שהאשה נראית טוב, כך הבעל לא מסתכל על אחרות, ומה שכתבו בתקנות שיש חילוק בין להראות טוב בבית לבין לצאת לרחוב זוהי שטות גדולה, כי המציאות מוכיח שהאשה בטבעה נהנית לראות טוב (בצניעות כמובן) גם כשיוצאת לרחוב, זה חלק מהחיים שלה, והיא לא תחליף כל פעם את המראה שלה בהתאם למיקום, בית - רחוב, רחוב - בית, היא לא צריכה לקחת בחשבון את הסוטה התורן שאשתו המכוערת חובשת מטפחת וגרביים ירושלמיות שחורות יחשוב עליה, זאת לא בעיה שלה, כל עוד היא הולכת בצניעות סבירה, אז גם היא נראית טוב זה בסדר גמור, ולמי שזה לא מוצא חן בעניו שיילך לבלוע כדורים מתאימים, ולא יבלבל במוח עם תקנות לכוווולם
זה ברור שכל הענין הזה לא מגיע מאת האדמו"ר שליט"א, וגם אם הוא חתם על זה, הרי אין ספק שהוא פשוט לא מבין בזה ונפל בפח שכמה עסקנים סוטים הכינו לו,  וכהוכחה לכך שהאדמו"ר מבעלזא אינו בשיטה הזו אביא לכאן סיפור מקורי שסיפרה לי המדריכת כלות לפני נישואיי: בתחילת כהונתו של הרבי מבעלזא שליט"א שאל אותו ה'בית ישראל' מגור למה שלא יתקנו בבעלזא כמו ה'תקנות' של קדושה שיש בגור?
ענה לו הרבי מבעלזא שברוסיה אסרו השלטונות לשתות וודקה וכולם יודעים איפה יש הכי הרבה שיכורים שותי וודקה, וד"ל.... 
ועכשיו נשאלת השאלה האם לערוך כינוס שכזה שכל הנושא זה רק 'צניעות' וחיצוניות עם רשימה כזאת של תקנות יכול להיות רציני? האם זה התעסקות ב'פנימיות' - 'פנימיסטיות? 'אני מציעה שהכינוס הבא יעסוק בענין החיובי ולא בשלילי שיעשו ערב ענק עם ה'רעבעצין' הדגולה בנושא 'עזרה לזולת' וטובת עין' אייך להטיב ולעזור לכל מי שבמצוקה, ותאמינו לי יש המון המון מה לפעול ולתקן בענין, וגם ה'רעבצין' יכולה ללמד הרבה בענין הזה כי מעשי החסד שלה ידועים ומפורסמים לכול, והלוואי וישתפרו בענין הזה כולם.

5 תגובות:

  1. ציטוט מהכותבת הכבודה., "כי המציאות מוכיח שהאשה בטבעה נהנית לראות טוב (בצניעות כמובן) גם כשיוצאת לרחוב, זה חלק מהחיים שלה, והיא לא תחליף כל פעם את המראה שלה בהתאם למיקום, בית - רחוב, רחוב - בית."
    אני חייב לומר שאת המשפט הזה הכי אהבתי. ולדעתי הוא נכון מאוד. אין ספק שכיום נשים לא מחליפות מראה בכל פעם שיוצאות לרחוב... ואכן מסתובבות ברחוב כמו בבית, עם חלוק טורבן ונעלי קרוקס... באמת הזוי הרעיון להחליף בגדים בכל פעם שיצאו החוצה ולא ברור איך הרבנים הגאונים חשבו על זה..
    ועכשיו קצת רצינות. ברור לכולם שאשה צריכה להיות יפה לבעלה, אך משום מה למרות שזה דבר כה פשוט המנהג הוא הפוך. אשה מסתובבת בבית עם חלוק וקרוקס ולפני שיוצאת מאפרת מתלבשת שמה פאה תכשיטים וכו' ואז נשאלת השאלה האם היא מתקשטת בשביל בעלה או בשביל השכנים?! כי ממנהג זה נראה לכאורה שבשביל השכנים...
    אז לפני שמתלוננים על תקנות אלו ואחרות אולי כדאי לנשים לבחון את עצמן ולשאול האולי בצדק נתקנו התקנות???
    היום רואים לא מעט נשים ברחוב שהולכות בצורה שקשה להגדירה צנועה...
    אמנם אין זה מתפקידם של הגברים להסתכל אבל כבר לימדונו חז"ל כי "אין אפוטרופוס לעריות". ואם הנשים מעצמם היו מתלבשות ומתנהגות בצניעות ולא מידי עונה מקצרות בעוד כמה סמ', הגברים לא היו מתערבים...

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק בכך שנשים הלובשות טורבן וקרוקס ברחוב מגוחכות, ולדעתי אין להם טיפת כבוד עצמי, אבל הביקורת שלך צריך להיות כנגד זה, ולא כנגד שמתלבשים מכובד לפני שיוצאים לרחוב, עובדה שגם גבר לובש חליפה וכובע כשהולך לרחוב, ולא בתוך הבית. רוב הדברים שאנו עושים זה בשביל להתכבד בעיני הבריות, גם כשמישהו נוטע עצים ופרחים יפים בפתח ביתו מבחוץ, הוא כמעט לא רואה אותם, רק העוברים ושבים נהנים מיופים, זאת המציאות ואין מה לעשות, האדמו"ר מקלוזנבורג זיע"א אמר פעם בשיעור חומש רש"י שלו שאברך שהולך עם שטריימל עם שלוש שפיצים (איני יודע בדיוק מה זה) הוא עושה חילול השם, וצריך ללכת עם שטריימל יפה שיאמרו הבריות "כך ראוי לבן מלך ללבוש", ולא ההיפך. ולדעתי כך צריך להיות גם אצל הנשים, לפעמים עודף ה"פרומקייט" מביא לסלידה, לקיצוניות ולפזילה למה שיש בצד המודרני בצד השני.

      מחק
    2. ברור שצריך להתלבש ברחוב בצורה מכובדת, זה לא שאלה בכלל אבל הטענה שלי זה שמבחינת יופי נשים ברחוב מתלבשות יפה ובבית לא. והכותבת כתבה כזה משפט "והיא לא תחליף כל פעם את המראה שלה בהתאם למיקום, בית - רחוב, רחוב - בית." משפט שהוא פשוט לא נכון עובדתית.
      לסיכום אין ספק שצריך להתלבש ברחוב בצורה מכובדת אבל חצאיות קצרות כפי האופנה היום זה ממש לא ההגדרה של צורה מכובדת.
      והתקנות שם ברובם זה לא עודף פרומקייט זה כמעט אותם תקנות שכל ב"ד פוסק, הן הרב וואזנר והן אחרים. אין ספק שהמצב היום ברחוב החרדי לא ממש צנוע.

      מחק
  2. הפוך, גוטה.

    אם הגברים היו צנועים, בהתנהגות ובמבט, הנשים מטבען היו צנועות.

    מה שקורה זה שהגברים מתנהגים בגאווה, מביטים היכן שלא צריך, ומאשימים את הנשים..

    השבמחק
    תשובות
    1. זו טענה של הרפורמים שהנשים יתלבשו איך שבא להם והגברים לא יסתכלו אם יש להם בעיה. זו לא דרך התורה וההלכה. נשים צריכות להתלבש בצניעות ללא קשר אם גברים מסתכלים או לא. וגברים אמורים לשמור על עיניהם בלי קשר לאיך הנשים מתלבשות. אבל זה לא פוטר אותן מהלכות צניעות. אם לא נח לכן ההלכה בקשה תהיו רפורמיות אבל אל תקראו לעצמכן דתיות.

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.