רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 19 בינואר 2014

כמה חקירות הלכתיות בתקנה החדשה, לפיה חסיד גור ההולך עם אשתו ברחוב לא ילבש "הויזן זאקן"

שלום לחד בדרא בזיכוי הרבים
ר' חיים שאולזון שליט"א

אחדשה"ט באהבה וידידות כראוי למעלת כבוד תורתו

שמועה טובה תדשן עצם, ולאחר שנתבשרנו על ידי כ"ת על התקנה החדשה מבית מדרשו של האדמו"ר מגור שליט"א, לפיה חסיד גור ההולך עם אשתו ברחוב לא ילבש "הויזן זאקן" (-מנהג חסידי גור לתחוב שולי מכנסיהם בגרביהם, הויזן = מכנסים, זאקן = גרבים), אף אנו חברי בית החסידים דגור באחד מערי הארץ נתנו לבנו לעסוק בסוגיא רחבה זו, ונשתעשענו בדברי תורה וברכנו עליהם ברכות הנהנין ברוב עם, וזכינו לחדש כמה הלכות וחידושי דינים בפלפולי דאורייתא אשר לא גרע מפטפוטי דאורייתא דטבין כמאמר חז"ל.

בעודנו יושבים בשטיבל, נזרקה מפי חבורה התקנה החדשה, ונתפלפלו בה התלמידים והאברכים בשבת, וחברים מקשיבים התבוננו עמוקות בהלכה מחודשת זו, וכדרכם לשנן שפה ארמית, אף כל דבריהם להלן אינם אלא בארמית.

וזה החלי בעז"ה:

איבעיא להו, פגש אדם עם "הויזן זאקן" מהלך עם אשתו באפילה, ואינו יודע להבחין בין גערער לבעלזער, מהו? בדאיכא בהדיה ס"מ (חבל מדידה) לא קמבעיא לן, שכן אפשר להבחין במדידה (הבעלזערס הולכים בהויזן זאקן גבוה יותר. מפרשים), כי קמבעיא לן בדליתא בהדיה מנא דמדידה, מהו? פליגי בה ר' אברהם בנימין ור' אברהם יוסף, חד אמר ממשמשו ובודקו וחד אמר הופך שולייתו על פניו. ולא מסיימא.

איבעיא להו, האב לבנו והרב לתלמידו מהו שימחו זה בזה, תיקו.

היה יושב בבית המדרש ונזכר שיש לו "הויזן זאקן" מגולגל בתוך ביתו, יבטלו בליבו ודיו.

איתמר, היה מלביש "הויזן זאקן" רק בשבתות וימים טובים, וגם היה מהלך עם אשתו רק בימים אלו, מהו שיאסר ללבושם? פליגי בה תרי אמוראי, ר' יצחק משה ור' פתחיה, ואמרי לה ר' נחמן ור' יונתן, חד אמר שרי וחד אמר אסיר, ולא פליגי הא לן הא להו, לבני מערבא אסיר, ולבני חו"ל שרי לפי שיראים שיפסיקו להפריש תרומות ומעשרות ל"איחוד מוסדות גור", ולא לא גזרו בהו רבנן.

קשיא ליה לר' אקרמן, היה דר בחו"ל ובא לארץ, מהו שינהוג כחומרי מקום שבא ממנו וחומרי מקום שבא אליו.

איבעיא להו היו מכנסיו וגרביו מדובללות ותחובות זו בזו (כהאי עובדא ד"מכנסי ברוגז"), מהו? כלבוש "הויזן זאקן" מדמינן ליה (דומיא דאברהם מרדכי רעבינס), או דילמא, כיון דלא עשה כתקנת חכמים, לא עשה ולא כלום?

היתה אשתו מדדה אחריו בפחות פחות מד' אמות, מהו שיבוא הגבאי ויוריד "הויזן זאקן" שלו ברשות הרבים? את"ל מוריד, היו עומדים בתוך ד' אמות בתור לכפרות, וסל של תרנגולים מחוץ לד' אמות, מהו שיפסל לבוא בקהל עם "הויזן זאקן"? מי גזרינן גזירה לגזירה או דילמא לא שנא ולא פלוג? תיקו.

תא שמע, היה רוכב באופניים ברשות הרבים והכניס אחד משיפולי מכנסיו לגרביו על מנת שלא יסתבכו בשרשראות, הרי זה נוהג בהם עד שיגיע לתחום שבעים אמה ושיריים לעיר, שמע מינה. אי משום הא לא איריא, מילתא דלא שכיחא לא גזרו בהו רבנן, שאם לא כן נמצאת מוציא לעז על כשרי ישראל.

ותו לא מידי.

וכשבאו חכמים לפני איצ'ה מאייר שימענס, פטרם ואמר להם, והלא מקרא מלא דיבר הכתוב: "ועשה להם מכנסי בד לכסות בשר ערוה, ממתנים ועד ירכיים יהיו"...

2 תגובות:

  1. הדג מסריח מהראש, זה כבר היה לפני כמה שנים בתוכנית, אך אנשים שפויים מנעו את הדבר.

    המוטו הוא השנאה והקנאה החולנית נגד מרן הפני מנחם זצוק"ל ובניו, כל התקנה נועדה להכניס בראש צעירי הצאן, שהפני מנחם זי"ע לא רק שלא היה ראוי להיות רבי מגור, אלא אף חסיד גור הוא לא היה ראוי להיות, משום שהוא הלך ברחוב עם הרבנית צפורה תליט"א.

    מאותה סיבה הפסיקו את העיון בגור, מאותה סיבה הכריחו את המלמדים בת"ת ללבוש כובעי סאמעט, מאותה סיבה סגרו כמה וכמה ישיבות, מאותה סיבה העיפו כמה וכמה רבנים, ועוד ועוד תקנות שהשתיקה יפה להם.

    אך הציבור לא טיפש, ולא יקנה את כל הרפש הזה, אך חבל על כבוד בית גור שמושפל עד שאול תחתיה בהנהגה הנוכחית בעוונותינו הרבים.

    השבמחק
  2. מתי יהיו מונחים בחצי העליון .האם ה חסידות גור דרך הבעל שם טוב?

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.