רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 18 בספטמבר 2013

האיבה רבת השנים בין משפחות ניסים – יוסף, ומה באמת עומד מאחורי בחירת הדוגמה לגלימה של יצחק יוסף




מאת עקיבא וויינגרטן

בשנים האחרונות נהיה מודה של החזרת עטרה ליושנה עם גלימת הראשל"צ, שרבנים נבחרים מחפשים לעשות לעצמם דוגמה על הגלימה דומה לרבנים מהעבר, כגון הרב עמאר העתיק את הדוגמה של הרב עוזיאל, והרב בקשי דורון העתיק מהרב יצחק ניסים, בשונה מהרב עובדיה יוסף שהביא דוגמה מקורית משלו והוא גם הראשון בהיסטוריה עם עיטור בצבע זהב, כולם לפניו היו בצבע כסף, לגבי הרב מרדכי אליהו זצ"ל יש דווקא סיפור מעניין לגבי הדוגמה שלו, אותה ציירה הרבנית צביה ומזה תפרו לו את הגלימה.
הרב יצחק יוסף בחר להעתיק את צורת המצנפת וכן הדוגמה של הרב יצחק ניסים, מה שמאוד דומה לגלימה של הרב בקשי דורון, אלא שהפעם מדובר בהעתק מדויק יותר, אגב, מקורביו של הרב יצחק הביעו מורת רוח לנוכח הדמיון, הם סברו בתחילה שההבדל יהיה שונה ובולט יותר, דווקא בסביבתו של הרב בקשי נהנו מכך שהרשל"צ הנכנס בחר דווקא בדוגמה דומה לשלו.
אך הנה מעט היסטוריה – הרב יצחק ניסים היה הראשל"צ הראשון שהוחלף בחייו, וזאת בניגוד לרצונו להמשיך, עד אז התחלפו הרבנים רק לאחר מות קודמם (למעט אחד לפני כמאתיים שנה שפרש מיוזמתו), טכנית נאלצו הרבנים יעקב מאיר ועוזיאל להיבחר שוב כל 5 שנים, אבל אף אחד לא חשב להתמודד מולם בחייהם, הראשון שעשה זאת היה הרב עובדיה שניצח את הרב ניסים, בסביבתו של ניסים נשבעו לנקום בו ע"כ, וכך באה התיקון לחוק הרבנות הראשית בשנת תש"ם לפיו לא יוכל רב ראשי מכהן להתמודד לכהונה נוספת, מה שחסמם בפני הרב עובדיה את האפשרות להמשיך בתפקיד, מי שיזם את החוק היה שר המשפטים דאז משה ניסים בנו של הרב יצחק ניסים, ואת זה הוא עשה מיד עם כניסתו לתפקיד עם התפטרותו של שר המשפטים שמואל תמיר.
עצם בחירת הדוגמה של הרב ניסים ע"י אחד מבניו של הרב עובדיה מבליטה למשפחת ניסים את נצחונם של משפחת יוסף על פני יריביהם ומתריסה את השליטה שלהם ברבנות הראשות, בשונה ממשפחת ניסים שאין להם שום 'ממשיך' במערך זה. כמאמר הכתוב: צוחק מי שצוחק אחרון.

2 תגובות:

  1. הגלימה הראשונה של הרב עמר היא בצבע זהב והוא נוהג ללובשה באירועים מיוחדים.
    צודק לגבי השאר ואכן היחידים שיש להם מצנפות זהות הם הרב יצחק יוסף והרב ניסים. שימו לב לשיפוע שעולה מלמטה למעלה ולא כמו כל המצנפות שהן עגולות.

    השבמחק
  2. דני - מייצר הגלימות והמצנפות :)12 בדצמבר 2013 בשעה 9:41

    הרב עמאר כבר לא לובש כלל את הגלימה מזהב של ההכתרה, לפעמים הוא לבש את הגלימה מזהב - העתק לגלימה כסף.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.