רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 10 בספטמבר 2013

רמת השירות של עיריית בית שמש לתושביה

מאת תושב בית שמש

תושבי בית שמש מרגישים שהעירייה הייתה ועודנה חנות מכולת של מעברה משנות הששים בכל הקשור לשירות ולהתנהלות מול האזרח הקטן.

אם התמזל מזלך והינך תושב העיר בית שמש, לבטח אתה חש כבן ערובה של העירייה, ראשיה ופקידיה, העושים בחשבון הבנק שלך ככל העולה על רוחם.

מעבר לשערוריות המדידות המופרכות של הדירות (שנזכרה כאן לאחרונה), בה העירייה עושה דין לעצמה וקובעת שהמחסנים הם שטח מסחר, גם כל ההתנהלות שלה היא כשל מאפייה הגובה פרוטקשן. ולעניין הזה לא השתנה מאומה בשנים האחרונות.

כיצד עובדת השיטה?
תחילה, מי שגובה את הארנונה היא עיריית בית שמש, אך הביצוע הוא באמצעות חברת הגבייה מ.ג.ע.ר., מה שהופך את התושבים העומדים באמצע לכוכבי פינג פונג. כאשר העירייה מגלגלת את האחריות על חברת הגביה, והאחרונה בתורה זורקת את הכדור על העירייה, וחוזר חלילה, מה שברור שלאזרח אין כתובות לזכויותיו.

אז אם אתה תושב בית שמש ואתה סבור שהושתה עליך ארנונה שלא כדין, או שבאה חברת מדידה (שמתוגמלת לפי שטחי הארנונה וייעודם שנוספו על ידיה) והחליטה שהמחסן של דירתך הוא בעצם שטח מסחרי, או שהעירייה נזכרה פתאום בחוב ישן שלך משנות השמונים ומאיימת לעקל את הבית, את הרכב ואת חשבון הבנק שלך, אז אם אתה מזדהה אם אחת מאלה אתה בטח יודע שלפנות לעיריית בית שמש זה כמו לדבר לקיר.

לדוגמא?
קיבלתי לאחרונה חשבון ארנונה תקופתי, ואליו צורף גם חוב ישן בסך 150 ש"ח שלא ברור מהותו. תמהתי מאוד היתכן שברשותי חובות ישנים, הלא אזרח שומר חוק הנני ומקפיד לשלם כל חשבון בעתו ובזמנו (ואגב, אין לי הנחה ואני משלם תשלום מלא). החשבון עצמו הוא אילם ואין מצב הרי שיהיה מפורט בו על מה ולמה, פניתי לחברת הגבייה (זאת שמספרי הטלפון שבחשבון הארנונה מובילים אליה), ולאחר התרוצצות של שעה שלמה, כל מה שהם יכלו להגיד לי הוא שמדובר בחוב של 20 ש"ח משנת 2008 שתפח ועלה עד אמצע שנת 2013 לכדי 150 ש"ח.

לא אכחד שידעתי זה מכבר שהעירייה חייה על נשך תרבית ותרמית, אבל עד כדי כך לא העליתי על דעתי. אם אכן יש לי חוב לעירייה כבר משנת 2008, מדוע העירייה ישבה בשקט עד עתה ונתנה לריבית ולהצמדה לתפוח לממדים המקובלים בשוק האפור או השחור? אילו הייתי יודע הייתי משלם את 20 השקלים על המקום, מאידך יש לתמוה מדוע העירייה "הזדרזה" לתבוע את החוב, מוטב היה לה להמתין עוד 20 שנה, ואז החוב יאמיר לערך הדירה שלי, ופשוט תוכל לעקל אותה ולפנות אותי ממנה!

אבל כנראה שאני נאיבי מדי, והתשובה נמצאת בגוף השאלה, ומה לעשות האמת הפשוטה כואבת: העירייה מעוניינת להגדיל את הכנסותיה על חשבון תושביה, והיא יושבת בשקט כמו נחש האורב לטרפו וממתינה עד שהחוב יתפח בשיעור ראוי לשביעות רצונה, ואז שורקת את השריקה הידועה וטורפת את הקרבן – התושב, במקרה הזה.

מסתבר שהריבית של העירייה היא עסק מניב מאין כמותו, בו הם מקבלים את מלא הכסף שלהם בתוספת הפרשי הצמדה וריביות מנופחות, מה שלא ישיגו בשום אפיק השקעה אחר.

אולי זו סתם טעות?
אילו ההתנהלות הייתה טובה לאורך כל הדרך, ולאזרח הייתה תחושה של הוגנות, היה עלינו באמת לדון את עיריית בית שמש לכף זכות. מה הבעיה? שהיא ממש לא בכיוון.

הרי מה יותר פשוט מלהזכיר לפחות פעם בשנה (אם לא פעם בחודשיים) על חובות קודמים? אז בא נעמיד אתגר פשוט לראשי עיריית בית שמש: באו תהפכו את החשבוניות של הארנונה לכאלו שכל אזרח ירגיש שנעשה עמו צדק, ויחוש שמי שעומד מאחורי החשבונית הוא גוף הגון והוגן, תציינו ברור בכל חשבונית של חובות קודמים, על איזה תקופה מדובר, בגין מה החוב, ועל בסיס מה חישבתם את הריבית ו/או ההצמדה המנופחים.

עוד סוד גלוי: למה למחלקת הארנונה אין טלפון?
במהלך שיחתי עם חברת הגבייה (שהיא חברת חיצונית) בקישתי שיתנו לי את מספר הטלפון של מחלקת הארנונה של עיריית בית שמש, משום שיש לי השגות מהותיות על החוב הישן שהציגה.

ונאמר לי ברורות: אין למחלקת הארנונה מספר טלפון, יש רק מספר פקס (פקס = לדבר לקיר), כלומר, יש כאן שיטה סדורה: האזרח הצודק והעשוק ינסה להתקשר לחברת הגבייה, ומשיווכח שמראש סמכויותיה מוגבלות, ינסה אולי ליצור קשר עם העירייה ויגלה שזו פשוט משימה בלתי אפשרית בבית שמש של שנת 2013. כך נמצא קירח מכאן ומכאן, כאשר העירייה משתמש בחברות הגבייה כמסך עשן, ועושה בהם שימוש ציני ומכוער כדי למנוע מהתושבים את זכויותיהם החוקיות.

אה, נזכרתי, הם גם אמרו לי שאם אני מעוניין אוכל לגשת פיזית לעירייה ולנסות לדבר שם עם הפקידים. מישהו חושב שמדובר בדרך רצינית עבור האזרח? מעולם לא ביקרתי במשרדי חברת פלאפון, וכל דין ודברים שהיה לי איתה עשיתי באמצעות מכשיר הטלפון, אז מדוע ולמה עיריית בית שמש לא מבינה את זה? זה הגיוני שבשביל 150 שקל אבזבז חצי יום עבודה.

העירייה מצידה שמחה לזרוק מדי פעם חיובים לתושבים, ותעשו לבד את החשבון של 150 ש"ח כפול 20,000 בתי אב.

בנוסף, כיון שאני מכיר כבר את התנהלות העירייה, אני יודע שבכל מקרה אשרוף שם חצי יום ואחר שאדבר עם פקיד שנטוע שם כבר 20 שנה כמו מסמר בלי ראש, אגיע למסקנה שמדובר במאפייה שאין בכוחי להתנגד אליה. ובכל מקרה לא אפגוש שם בן אדם שחושב שהוא אמור לתת לי שירות, אלא אפגוש פקיד שיתעמר בי שיכור משררה שחושב שכל העולם שלו.

עיריית בית שמש למול נותני שירותים אחרים
אולי בשתי שורות נערוך השוואה בין עיריית בית שמש לנותני שירותים אחרים במשק (העירייה בהגדרתה היא נותנת שירות עירוני לאזרח):

חברת בזק, חשמל, ביטוח, בנק, וכיוצ"ב
עיריית בית שמש
הליכי גבייה מפוקחים
הליכי גבייה אגרסיבים, הוצאה לפועל מהירה ביותר (נכון גם לגבי עיריות אחרות)
חשבונית מסודרת שניתן להבין בה כל פרט
חשבונית עמומה ולא מפורטת
ריבית סבירה הקבועה בחוק
ריבית משתוללת שאין כדוגמתה
מענה טלפוני יעיל ואדיב
מענה טלפוני לבירורים בלבד בלי אפשרות להשגות
ניתן לפתור כל בעייה בשירות הטלפוני
יש צורך להופיע פיזית במשרדי העירייה


דווקא מגוף המחזיק עוצמה כל כך רבה בידיו (מה שלא קיים בשום מקבילה במשק) היה ניתן לצפות להתנהלות ביושר ונקיון כפיים תוך נתינת שירות יעל והגון לתושבים.

עיריות אחרות נותנות שירות טוב יותר?
קודם כל בהרבה עיריות בארץ השירות לאזרח סביר בהרבה והשקיפות ראויה לשבח (בעיריית ירושלים למשל אם אתה נמצא ביתרת זכות, העירייה תדאג ליידע אותך עליה, וגם רמת השירות טובה בהרבה), אבל יש להודות שישנן הרבה עיריות נוספות שמספקות שירות גרוע לתושביהן, אבל עיריית בית שמש מתעלה על עצמה באטימות לאזרח הקטן.

המעבר של עיריית בית שמש למשרדיה החדשים
לאחרונה נתבשרו תושבי בית שמש על מעבר העירייה למשרדים חדשים במגדלי נעימי. אני לא מתייחס לביקורת שהייתה סביב המהלך היקר הזה, כי יתכן שהוא מוצדק. מה שכן, ראש העיר הרב משה אבוטבול הכריז שמעתה ישופר השירות לאזרח והוא יהנה מהמעבר למשרדים מרווחים ונאים.

אז זהו, שאנחנו ממש לא קונים את זה, כי למי שמכיר את הנפשות הפועלות ואת כל ההלוך יילך של העירייה יודע כי המעבר נעשה נטו על מנת לשפר את התנאים של עובדי העירייה שיוכלו להתרווח בכסאות מרופדים וליהנות ממזגן משופר, ובאמצעות כל אלה להתרבב ביתר שאת על האזרח הקטן.

מישהו קונה את הבדיחה הזאת שהמהלך ישפר את השירות לאזרח הקטן?

ומלבד כל אלו, בעיריית בית שמש נטועים כמו בטון מנהלי מחלקות ופקידים, שזה עידן ועידנים העירייה היא טריטורייה פרטית ועסק משפחתי שלהם. ולא יעזור מאומה, כל עוד הם מנהלים את העירייה שום דבר לא יזוז לכיוון חיובי.

2 תגובות:

  1. ועכשיו משה אבוטבול מנסה למכור לנו לוקשין ולשווק את עצמו בקמפיין "מתקדמים לפיתוח לטיפוח".

    מהיכן בדיוק הוא יביא תקציבים אדירים הנדרשים להפוך את בית שמש למקום מגורים נורמלי?

    הרי בקדנציה הראשונה שלו הוא לא הביא כסף לעיר ולא הביא מפעלים חשובים או הגדיל את ההכנסות של העירייה ממקורות חיצונים (מלבד מדידות אכזריות על חשבון התושבים קשיי היום). הוא רק בנה ובנה, והכסף שנכנס מהבנייה אמור לכסות הוצאות ענקיות בקרוב ובעתיד הקשורות לשכונות החדשות שנבנו.

    מדובר בהבטחות נבובות שאין מאחוריהן תוכנית ראויה ליישום.

    השבמחק
  2. עוברים מקיפוח לקיפוח

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.