רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 30 באוגוסט 2013

מסע הצלב: התשליך באומן יועתק למקום אחר בשל הצלב.

מאת ברסלבר

ארגונים אנטישמיים באומן הציבו צלב גדול על שפת נהר התשליך בו מקיימים למעלה מ-20 שנה את מעמד ה'תשליך' – ע"פ עצת הרבנים הוחלט לקיים השנה את טקס התשליך במקום אחר, עליו יוכרז במערכת הכריזה הכללית של 'מרכז ברסלב' מיד עם תום תפילת "תיקון הכללי העולמי" בערב ראש השנה
לפני כחודשיים הציבו ארגונים אנטישמיים באומן צלב גדול על שפת נהר התשליך, בכדי ליזום פרובוקציות וחיכוכים בין התושבים המקומיים הידועים כנוצרים אדוקים ובין החסידים עולי הרגל המתפללים.
בכדי לפתור את הבעיה פנו ב'מרכז ברסלב העולמי' לכל הרשויות הרלוונטיות ,במספר בקשות רשמיות ולא רשמיות, בבקשה להעביר את הצלב למקום אחר. בכדי למנוע מגורמים קיצוניים או חוליגנים לפגוע בצלב, ועל ידי כך לגרום לקונפליקט בין התושבים המקומיים והמתפללים ולזרוע אנטישמיות.
כחלק מהפעולות שנעשו בכדי לפתור את הבעיה, מנכ״ל ׳מרכז ברסלב העולמי׳ באומן – הר׳ שמעון בוסקילה, נפגש עם מספר גורמים, ביניהם שגריר ישראל באוקראינה מר ראובן דין-אל, נציגי הארגונים האחראיים על הצבת הצלב, מושל מחוז צ׳רקס, ראש עיריית אומן, ומפקד משטרת  מחוז צ׳רקס.
העסקן הרב שמעון בוסקילה אומר לנו: "לצערנו, כולם גילו אזלת יד. מכיוון שמדובר בסמל דתי, ואף אחד מהגורמים הנ״ל לא היה מעוניין לפגוע ברגשות התושבים המקומיים. לא הועילו הסברים שמדובר בסיטואציה מאוד רגישה, שיכולה לגרום חלילה למשבר דיפלומטי חריף בין כל העולם היהודי והנוצרי, במקרה וחלילה הצלב ייפגע או יינזק על ידי אי אלו נערי שוליים מבין החסידים, או שמציבי הצלב בעצמם יפגעו בו, בכדי להאשים את החסידים ולזרוע ע״י כך אנטישמיות".
כצעד אחרון, נפגש ביום ו׳ האחרון מנכ״ל מרכז ברסלב העולמי באומן הר׳ שמעון בוסקילה עם הארכיבישוף האחראי הראשי על הכנסייה הפרובסלבית באומן ובכל הערים מסביב בבקשה להעביר את הצלב ממקומו. להפתעתו, הארכיבישוף קיבל את הדברים בהבנה, הסכים עם עמדתו, ואף הוסיף על דבריו ״שהאנשים שהציבו את הצלב לא ביקשו ממנו רשות, (מהארכיבישוף נ. ט.) כמחויב לפי מנהגי הכניסה הפרובסלבית״
לדבריו, "הצבת הצלב במקום כזה רק מבזה אותו, בשאר ימות השנה רוחצים בנהר תושבים מקומיים ואף לוגמים לשכרה ומתהוללים, דבר שאך גורם לביזיון הסמל הדתי״ אולם לאחר הפגישה אמר הארכיבישוף כי הוא אינו יכול לעשות דבר, מכיוון שאין בסמכותו הדתית והחוקית כל להסיר סמל דתי שלא הוצב בצורה רשמית על ידי הכנסייה הממונה, ועם כל הרצון הטוב, אינו מעוניין או יכול לקחת חלק בוויכוח עם אותם אנשים שמטרותיהם פוליטיות ומושחתות, ואין בינם לבין הדת כל קשר. כמחווה של רצון טוב, הבטיח לדבר על כך במיסה השבועית בכנסייה, ולהסביר לתושבי העיר כי הצלב אינו קשור בשום אופן לכנסיה, ומטרת הצבת הצלב הינה מטרה פוליטית פרובוקטיבית.
שמעון בוסקילה ממרכז ברסלב מוסיף ואומר: "לצערנו, בעקבות אזלת היד של כל הגופים האחראיים, וגם בכדי למנוע תמונת מצב שתצטייר כאילו האורחים היהודים מנסים להכתיב את המהלכים וסדר היום בעיר אומן – הוחלט ע״פ עצת הרבנים לקיים השנה את טקס התשליך במקום אחר, עליו יוכרז במערכת הכריזה הכללית של ׳מרכז ברסלב׳ מיד עם תום תפילת ״תיקון הכללי העולמי״ בערב ראש השנה. כל זאת כאמור, אם עד ר״ה הקרוב המהלכים הבאים לא יצלחו והצלב לא יועבר ממקומו למקום פחות בעייתי".
והוסיף: "באם בעז״ה נצליח להשפיע על אותם גורמים להעביר את הצלב, טקס התשליך יתקיים ברוב עם בנהר הסמוך לציון כמידי שנה".
בשולי הדברים, וללא כל קשר לצלב – בעל מפעל ה״מיגומטר״ הסמוך, אשר בבעלותו הסכר האוגר את מי הנהר הבטיח לשמעון בוסקילה, כי כאות הערכה על פעולותיו להעברת הצלב, ומאמציו הדיפלומטיים – אם אכן טקס התשליך יתקיים בסופו של דבר במקומו הקבוע, הוא מתחייב לא לפתוח את סכר הנהר ולרוקן אותו ממימיו כפי שהיה עושה מדי שנה כאקט של התנכלות לחסידים.
בעל המפעל, נוצרי דתי אדוק מאוד, שהיה בעבר מראשי הארגונים האנטישמיים. הפך לאחרונה את עורו ואף התיידד מאוד עם ראשי הקהילה היהודית באומן ומנהלי מרכז ברסלב העולמי. ואף ניסה לסייע להם במאבק נגד אותם ארגונים שמנסים מזה מספר שנים להציק לעולי הרגל החסידים.
בתוך כך, פנה ר׳ שמעון בוסקילה במכתב רשמי לעיריית אומן, בו הוא מצהיר כי בתור נציגם של החסידים, מרכז ברסלב העולמי אינו יכול ואף אינו מחוייב לקחת אחריות על שום  היזק שייגרם לצלב, על ידי גורמים קיצוניים כגון נערי שוליים שינסו לפגוע בצלב. והוא מסיר לגמרי את אחריותו מהנושא, ומעביר את האחריות המלאה לגורמים הרלוונטיים כגון משטרת המחוז ועיריית אומן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.