רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 14 ביולי 2013

ש"סניקים יקרים, תפנימו, אתם לא חרדים!

מאת עקיבא וויינגרטן

לאחר ההתקפה החריפה אמש מצד ראשי ש"ס על חובשי הכיפות הסרוגות, משהו שיוצר אשליה כאילו שמדובר במלחמת חרדים - מיזרוחניקים, השנאה הכללית שיש באמת בין שני המגזרים, השחור והסרוג באמת קיימת, ראינו את זה בהתנתקות, והלהבות גברו בבחירות האחרונות או יותר נכון בהרכבת הקואליציה נטולת השחורים. אבל בא נדבר גלויות, המקום היחיד שהש"סניק המצוי מוגדר כחרדי זה בתקשורת החילונית, וזאת רק לאחר שהוא ביצע פשע מסוים, משהו שמאפשר לעורך החילוני לכתוב 'חרדי גנב' או 'חרדי מואשם במע"מ'.
מצביעי ש"ס גם מצליחים לבלבל את נתוני הלמ"ס לגבי מספר החרדים מארץ, אבל אם נשאל מישהו שלכל הדעות הוא חרדי, איך להגדיר חרדי, נתקשה למצוא אצלם את המאפיינים הרלוונטיים, רובם המכריע של הש"סניקים הדתיים הם חוזרים בתשובה, עובדים למחייתם, ההורים בוודאי שירתו בצבא, וגם חלק גדול מילדיהם.
גם לגבי השקפתם הכללית ניתן לחלק בבירור, הרבנים שך, אלישיב, שטיינמן, או לחילופין האדמו"רים מגור ויז'ניץ, בעלז וכדו' לא הקשיבו לזמרות דוגמת אום כולתום, המנהיגים הפוליטיים לא הושיטו ידיים לנשים כמו שמסופר על המספר 2 (או 3, תלוי את מי אתם שואלים) במפלגה ח"כ אריאל אטיאס, האחרון חדל ממנהגו זה לאחר ביקורת שהושמעה כלפיו מכיוונים חרדים שחורים.
החרדי המצוי לא משתדך איתם, ילדיהם לא מתקבלים למוסדות חרדיים, בצדק או שלא, וזה כבר לגבי הש"סניקים שכן שומרי תו"מ, מה שאי אפשר להגיד על חלק גדול ממצביעיהם, שהם בכלל חילונים, מתחזקים, מסורתיים, או איך שלא נקרא להם. אבל חרדים הם לא.
היום מקובל לשייך את התווית "חרדי" למי שעונה על תנאים חיצוניים מוגדרים, אין קשר בין 'חרד לדבר ה', קיום תורה ומצוות, ידע בהלכה או כל דבר רוחני אחר, חרדי הוא אחד שהתחנך במוסדות הנכונים, שייך לחצר הנכון, מתהדר בשם משפחה הנכון, ונראה חיצונית לפי קוד הלבוש המקובל. כך למשל יכול להיות חרדי עובד, חרדי מודרני, חרדי לשעבר, אבל מי שלמד בישיבת ההסדר, גם אם ילבש פראק, יישאר תמיד מיזרוחניק גם אם יחביא את הכיפה הסרוגה שלו מתחת להמבורג. כך גם מי שלמד בישיבות פורת יוסף, אור החיים, אור דוד ודומיו, תמיד יקוטלג כש"סניק, זה מגזר נפדר לכל דבר, לא יועילו כל הנסיונות להתחרד. יעיד ע"כ הנסיון הנואש להידחף למוסדות אשכנזיים, ועוד יותר החוטים שמושכים ראשי המפלגה שהבן שלהם יהיה הספרדי האחרון שיתקבל לישיבה ממוצאם.
אני נזכר בסיפור שסחבו את הרב עובדיה באישון ליל להתחנן לאיזה ראש ישיבה ליטאי שיקבל את אחד מנכדיו אצלו, לצורך כך הפשיטו אותו מקורביו מגלימתו ומצנפתו הראשל"צית, לקחו אותו בהמבורג ופראק כדי שלא "יבלוט" ברחוב יתר על המידה. הרב וואזנר, או הרב אוירבך לא נצרכו לעשות דבר בסגנון דומה.
היוצא מדברנו אלה, חרדי בהגדרתו הוא לא אדם יותר טוב, לא יותר צדיק, לא כלום, הוא בס"ה משתייך למגזר שנקרא חרדים, דבר שעל הש"סניק המצוי אי אפשר להגיד. נקודה. הם יודעים את זה, אנחנו יודעים את זה, וזר לעולם לא יבין זאת.

תגובה 1:

  1. נכון אנחנו פרענקים אנחנו לא אנשי תאווה וכבוד גזענים ומפלים על רקע צבע עור גנבים לא משלמים לאגד מתנהגים באלימות חסרי השכלה וידע יושבים בטל ודנים כל היום איך לקמבן ואת מי

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.