רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 23 במאי 2013

המזרוחניק והמצוה טאנץ - לא רוצה אל תעשה אבל אל תזלזל במנהגים שלי

מאת עקיבא וויינגרטן

כמידי תקופה, ולאחר החתונה הגדולה שהתקיימה אמש בחצה"ק בעלזא, צץ לו אחד עם הטענות הכ"כ מוכרות והלעוסות על מנהג החסידי 'מצווה טאנץ', הפעם היה זה בדמותו של אריה יואלי אחד (לקריאת המאמר המלא חפשו בגוגל: "מצווה טאנץ – מה צנוע בזה?!" באתר סרוגים), שטוען שתי טענות קשות. א. זה לא צנוע. וב. הכלה בטח נורא מבוישת מכל העניין.
או במילים שלו: "בו מובאת הכלה כשהיא עושה שילוב בין "פרה עיוורת" ל"יש לנו גולם במעגל", כשהיא מחזיקה מין חבל ארוך, כשמולה האדמו"ר או האב רוקד מולה כשכל הגברים מסביב שמחים וצוהלים...  תחשבו על הסיטואציה בה נערה חרדית, שהתחנכה על הפרדה בין גברים לנשים, נאלצת להיות מוקד שעשוע לאלפי בחורי ואברכים שמסתכלים דווקא עליה. בטח, היא מרגישה מאוד בנוח כשהיא הולכת אל מרכז הרחבה ו-3,000 זוגות עיניים מסתכלים עליה ממרומי הפראנצ'יס (טריבונה של חסידים). אגב, מעניין, אם בחצרות החסידים שאלו את הכלה, אם היא בכלל רוצה לקחת חלק בקרקס הזה." סוף ציטוט.
על החלק ההלכתי וההשקפתי לא אכנס בכלל, לזה יש רבנים בכל קהילה שידונו בזה, מה גם שלא ראינו ולא שמענו מקום לאיסור שאישה תחזיק בחבל בזמן שגבר רוקד מולה בעיניים עצומות, הכלה עצמה אינה רוקדת, ובמקרים של חתונה המונית של חסידות היא תגיע למעמד כשפניה מכוסות צנועה וחסודה. אבל כאמור, נניח את זה לרבנים.
אבל כאן אני שואל את הכתב הנכבד, האם שאלת או ביררת אצל אחת הכלות איך היא הרגישה? האם עברה בה מחשבה של מושפלות כלשהי או שמא אתה כותב על סמך תחושת בטן הסרוגה שלך והכלות הן הן דווקא אלו שהכי חפצות במעמד?
כי אם תשאל, נכונה לך הפתעה, אני כאחד שרקד את הריקוד הנ"ל ובא ממשפחה חסידית יכול להגיד לך, שבשביל רובן המוחץ של הכלות זוהי החלק הכי מרומם ומשמעותי בחתונה שלהן, תנסה לקחת את זה מהם! אני בטוח שיש מיעוט שאולי לא מרגישות בנוח, אבל אז נצטרך לשואל אותן איך הן הרגישו כשהן סובבו את החתן מתחת לחופה עם 'עוגה עוגה, במעגל נחוגה'... אז היא מובלת כ'פרה עיוורת' ע"י שתי נשים מחזיקות לפידים שאחת מהן היא בקושי מכירה.
כשאני קורא כותרות באתרים שלכם על גודל הזעזוע מדבריו של עסקן חרדי שהשווה את מדי הצה"ל 'הקדושים' שלכם לאלו של עובדי זבל, אני אומר לך, על מה נזעקת? טול קורה מבין עיניך! אם אתה תמשיך לצחוק על מנהגינו שאף אחד לא ביקש או כפה עליכם, תבין שאנחנו נמשיך לזלזל בנוהגים המיזרוחניקים שלכם, ותאמין לי שלא חסר. לא רוצה לעשות מצווה טאנץ אצלך? אל תעשה. אבל אל תצחק עלי.

4 תגובות:

  1. ראיתי ביו טוב הרבה מצוה טאנץ והכלות נראות שם פשוט אומללות [אולי גם נגרם להן נזק נפשי לך תדע ] הגדילה לעשות הנכדה של הזאלוני שפשוט רואים איך שהי מושכת את סבה החוצה לעבר היציאה [אגב אני לא רואה קשר בין חופה סטנדרטית ששם נוכחות בנות משפחה למצווה תאנץ של חתונות אדמורים ועוד לא נגענו בביטול תורה בחתונות שנמרחות עד לבוקר וכו' האם זה רצון ה'

    השבמחק
  2. אני רק שואל שאלה פשוטה. מהיכן יש להאדמורי'ם ההיתר לבטל את הזוג הטרי מפרי' ורבי' הלא החתן צריך לבעול בעילת מצוה בלילה הראשונה, עד כדי כך שאפילו פטור מקריאת שמע (עיין פרק א' בברכות ובש'ע) ואם ה "מצוה טאנץ" נמשכת עד הנץ החמה ואחריו, וישראל קדושים הם ואין משמשים מיטותיהם ביום . ובלילה השני' יש שבע ברכות והחתן וכלה עייפים ןכו'וכו' .רק אם נאמר בדוחק שהחתן יש לו דין ת'ח ומאפיל בטליתו ומשמש. ו"מצוה" לישב.

    השבמחק
  3. עקיבא, אולי אתה נהנית כשרקדת, השאלה אם אשתך נהנתה באותה מידה. וחוץ מזה , עשית סקר אם הן נהנו או לא?

    השבמחק
  4. אני אשמח ללמוד יותכר על המנהג הזה ויותר ממה שכתוב בויקפדיה

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.