רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 9 במאי 2013

הפרדו נא מעלינו - מה המאחד של המחבלים?

מאת שלמה מרקוביץ

כידוע מחנה "הפלס" אינו הומוגני, הוא מורכב מתלמידי הורדנא מתוסכלים, מתלמידי מעלות התורה שחושבים שרבם ר' שמואל הוא הוא אמור להיות מנהיג הדור, תלמידי חדרה ופוניבז' - מסורת תמימים, שמשוכנעים שהרב שטיינמן לא ממשיך את ההנהגה בדרך הרב שך, ותלמידי הגרי"ש שחרדים על מעמדם בעידן הנהגת הגראי"ל.
בעוד בכל ההתפלגויות האחרות של הציבור החרדי, היו חילוקי דעות והשקפות והבדלים מעשיים בין קבוצה לקבוצה, אם זה חסידים וליטאים ההבדלים זועקים, ואם זה תלמידי החזון איש ותלמידי הרב מבריסק, לכל קבוצה יש מאפיינים ייחודיים, אם זה דרך הלימוד, אם דקדוק במצוות ובכשרות המאכלים, ועוד. אולם מחנה המחבלים המתבדל מכלל הציבור החרדי בארץ הקודש, אין משהו מאחד ביניהם חוץ מההתנגדות למרן הגראי"ל (וכפי שהגדיר יהודי חכם את התופעה הזו בתקופת מתנגדי הרב שך אנ"ש-אירגון נפגעי שך, וכיום, שטיינמן), מה שיאמר הם להפך, יקל, יחמירו. יחמיר, יקלו.
הדבר גורם לבעיה אמיתית בקרב מחנה זה, אנשים שהיו ועדיין חברים בקהילות שונות מתבדלים מכל מי שלא רואה איתם עין בעין את הסכנות בהנהגתו של מרן הגראי"ל (עפ"ל), אולם בינם לבין עצמם אין שום דבק מאחד, זה מודרני שהחיבור שלו לעניין הפלס הוא היותו "מקורב" להגרי"ש, זה יהודי שהחיבור שלו לעניין מגיע מציות עיוור למשגיח הישיבה בה הוא למד, וזה סתם חמום מוח שוחר 'אקשן', זה אוהב את ר' שמואל, זה את ר' מרקוביץ' וזה את ר' נוביק.
מתברר כי עיתון לבד אין בו כדי להוות גורם מגבש, וקשה מאוד לחיות בתוך קהילה מגובשת, ולבטא סלידה והתרחקות ממנהיגה ומורה דרכה.
גם הרעיון של מפלגה בבחירות לכנסת, שזו הייתה מטרתו האמיתית, לאחד ולחבר בין חברי הקבוצה, כשל, ולא סביר שיעלה שוב עכשיו בבחירות המקומיות, מאותן סיבות שהוא כשל אז.
וזהו הזמן בו כל מיני חברים באירגון החבלה מנסים לקדם אג'נדות ותיקות שלהם, אשר אין קשר בינם ובין רעיון החבלה הבסיסי, קרי, ההתנגדות למרן הגראי"ל, אך הוא מסוגל לשמש כדבק בין חלקיקי החבלה השונים.
כעת עלה רעיון ה"חיידר לבנות" (קרי: בית ספר לבנות במתכונת של חיידר-מוסד פטור) אותו מקדם כבר במשך שנים משגיח ישיבת חדרה, וכעת הוא מוצא כר נרחב לפעולה בחששות המחבלים ל"חינוך הטהור", הנ"ל ערך כינוס בו הכריז על רישום לפתיחת מוסדות כאלו.
אמנם קשה להאמין כי יש סיכוי כלשהו לצעדים מעשיים במחנה שההתמקדות שלו היא דווקא בתיאוריות, כגון "מה היה קורה אילו נתי גרוסמן היה ממשיך להנהיג את הדור...", אולם אין ספק כי אם חפצי חיים הם, יש להם צורך אמיתי להתלכד סביב רעיון מעשי.
היפרדו נא מעלינו...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.