ר' שאולזון שיחיה! 
בקשר למה שמתפרסם באתרכם לאחרונה, ראיתי ענין לשלוח אליכם מכתב הזה, מלב קרוע ומורתח של הרבי מחב"ד, שפעולותיו האדירים לא ידועים מספיק לציבור (שמכירים בד"כ רק מסורת גלות פולין ותלאותיה האויומות, ולא זוכרים על גלות רוסיא ותלאותיו, ולכן גם חלק ה'מוסר' בעולם נמחק, ואינו לעגיטימי כבר כי אינו חלק ממה שרצו להנחיל והדברים ידועים)
המכתב דלקמן נכתב להרה"ג ר' דוד מאיר רבינוביץ, שהיה חבר ב"ועד ההצלה". הרקע למכתב הוא שגם בארה"ב לא רצו לתת לחב"ד מכספי אחת המגביות. הרבי הריי"צ סוקר בפניו כיצד תמיד הוא – הרבי – דאג לכלל הישיבות בלי כל הבדל, ולפתע מפנים עורף ומסרבים להחיות מוסדות תורה שלו. ומתבטא במכתב שתמיכתו כל השנים היתה כל כך חיונית, ש"אם יתבע את המגיע לו מהמתנגדים – הרי גם האבנטים שעליהם אינם שלהם":
ב׳׳ה כ״ח שבט תש״ב, ברוקלין
ידידי עוז הרה״ג הנכבד והנעלה, הנודע לשם תהלה, משכיל על דבר טוב, וו׳׳ח אי״א מוהרד״מ שי׳, שלום וברכה!
במענה על מכתבו בלוית מכתב הרבנים, חברי ועד ההצלה, המתנגדים, לתת חלק - לכה״פ בסך אלף שקל - מהמגבית דמחנם הט׳ לטובת הישיבות אשר תחת הנהלתי בטעם כי אין לחב״ד חלק בהמגבית שהם המתנגדים עושים בשביל הישיבות דליטא.
מי התיר להם לבזות את חב״ד ולהתיז כנגדו באופן העזה וחוצפה שאין כמוה, בירא דשתי מיני׳ לא תישדי בי׳ נרגא. זה כחמשים שנה אשר כל קהל עדת ישראל במדינת רוסיא בעניני הכלל נהנו רק מכולל חב״ד, משנת תר״ן אשר הרה״ג רי״א זצ״ל ספעקטאר מיאן ללכת שלוב זרוע – בעניני הכלל – עם החפשים והבאראן גינזבורג ז״ל בראשם והתפרד מאתם, הנה כל עול ההצטרכות בעניני הכלל, שעלה יותר מעשרת אלפים רו׳׳כ לשנה – הנה שמונים אחוזים מהתקציב הכניס כ״ק אאמו׳׳ר הרה׳׳ק זצוקללה״ה נבג״ם זי״ע, וכעשרים אחוזים הכניסו קאוונא ווילנא מינסק ובריסק. ובפרט בשנות המהפכה דתרס״ו אשר רק חב׳׳ד הכניסו כל הדרוש להגן על קהל עדת ישראל.
מי החזיק את הפליטים של פלכי קאוונא וכו׳ במלחמה העולמית הראשונה ומי סדר להם במקומות מושבותיהם מקואות ומי שלח להם סידורים חומשים וכו׳ האם לא חב״ד.
מי הציל כשלשה אלפים רבנים שובי׳׳ם וכו׳ מלעבוד בצבא במלחמת העולם הראשונה אם לא חב״ד, ולא אפונה אשר הרוב מהחתומים על המכתב של ועד ההצלה נהנו מזכות זו.
מי החזיק את ישיבות המתנגדים בסלוצק מינסק חרקוב ועוד במשך שמונה שנים משנת תר״ף עד שנת תרפ״ז בשעה אשר חרב היעווסעקציא התנופפה נגד כל מרביצי תורה, האם לא חב״ד.
מעולם לא הבדלתי בין ישיבה לישיבה ואת כולם נשאתי על שכמי, והוצאתי שנה שנה כשבעים אלף שקלים – שהי׳ התקציב הכללי – אשר בעזה״י רק במסירת נפש אספתים ובשלחן החלוקה השתתפו רבני חסידי רייסין – חב״ד – רבני חסידי וואהלין, ורבני המתנגדים. ומעולם לא נשמע השמות חסידים מתנגדים. וכפויי טובה הללו אינם מתביישים גם להשמיע קולם ברבים נגד זה אשר מהמגבית ינתן חלק גם למוסדות התורה אשר לי. ואם אדרוש את המגיע לחב״ד עבור הצלתם והחזקת הישיבות במשך השנים כאמור – הנה גם האבנטים אינם שלהם.
. . . והנני ידידו הדו״ש מכבדו ומברכו /חי"ק/
אגרות קודש – הרבי הריי"צ – אגרת א'תשח (חלק שישי עמוד קצו)