דפים

יום רביעי, 10 באפריל 2013

שנת ה-70 תש"ג-תשע"ג - האם ביקש ר' אהרן קוטלר להמית את חסידי חב"ד ואמשינוב? מדוע הוא אסר לתת לפליטים בשנחאי חסידי חב"ד ואמשינוב פת לחם?

בעקבות החשיפה השבוע שר' אהרן קוטלר רצה לחתן לבתו את ר' שלמה גורן, קבלנו השבוע עוד מסמך אותנטי ולפיו ר' אהרן קוטלר בתקופת השואה האיומה שלח כסף לשנחאי בהיותו בוועד ההצלה בארה"ב אבל נתן הוראה חד משמעית לא לתת כסף לחב"ד ולאדמו"ר רבי שמעון שלום מאמשינוב וחסידיו. כידוע חלק מחסידי חב"ד בעקבות כך גוועו למוות.

המסמך האותנטי נכתב בתש"ו ומפרט את הייסורים שעברו חסידי חב"ד ואמשינוב מכספי וועד ההצלה בראשות ר' אהרן קוטלר והרב קלמנביץ שנשלחו לישיבת מיר בשנחאי בשנת תש"ג.

ההוראה שהגיע מר' אהרן קוטלר לחלק "לכל הבני תורה לבד מחב"ד". רק לאחר תחנונים ולאחר איומים והשפלות חסידי חב"ד היו מקבלים בדוחק רב חלק מהכסף כשבינתיים כמה מחסידי חב"ד אף מתו מרעב. במסמך האותנטי מתברר נתון מזעזע נוסף שבהוראת ר' אהרן קוטלר גם הרה"צ מאמשינוב ובני משפחתו היו מוחרמים וחי בדוחק גדול מאד. והטענה הייתה שהאדמו"ר מאמשינוב אינו נחשב ל"ישיבה מאן" למרות שליטאים היו מקבלים. יש לציין שהאדמו"ר מאמשינוב אף לקח חתן ליטאי ממיר את ר' חיים מליקובסקי, ובכל זאת השנאה של ר' אהרן קוטלר הייתה נגדו.

מבירור שערכנו בחסידות אמשינוב הם מאשרים את פרטי המסמך המזעזע שאכן גם הם היו מוחרמים על ידי ר' אהרן קוטלר וגם חסידי חב"ד וזו הסיבה שהביאה להתקרבות וידידות גדולה בין שני החצרות בארה"ב לאחר שהאדמו"ר רבי שמעון שלום מאמשינוב התגורר בארה"ב. 

יש לציין שהאדמו"ר הריי"צ בהיותו בוועד ההצלה ברוסיה וארה"ב שלח כספים גדולים מאד לבני תורה ליטאיים ומעולם לא הבדיל בין חסידים לליטאים והדברים מוכחים ממאות מסמכים היסטוריים הן בפועלו למען יהדות רוסיה והן לפליטי השואה

38 תגובות:

  1. Mah ra Barav Shlomo Goren?
    hu haya mebechirai olam hayeshivot veharbeh hitpaalu memenu.acharei zeh niheya moderni,, keshedubar al shiduxh haya adayin bachur yeshiva
    yossi 770

    השבמחק
  2. חיים
    אתה פותח תיבת פנדורה
    ידוע על בחור אחד כמדומני שנפטר מחמת הרעב של אז. האכזריות של קוטלר כ"כ חמורה שלאחר המלחמה הוא תבע את הרב אשכנזי שהיה הרב של שאנגחאי.(הוא עצמו היה חסיד חב"ד)( שהכסף לחלוקה עבר דרכו) והוא נתן בכ"א בסוף כסף לבחורים לאכול. הוא תבע אותו בניו יורק אצל הבי"ד על גניבה.
    ידוע כמה הרבי זי"ע היה אוהב ישראל. ושמעתי בזמנו סיפור. לא בטוח במאה אחוז על מהימנותו. שהרבי התבטא שאם הרב קוטלר יוציא ספר חידושים הוא יפרוך אותו. מכיון שמי שיורד לחיי רבו יורדים לחייו. וידוע כמה הרבי הריי"צ זי"ע סבל נוראות מהידיעות על הרעב שעוברים תלמידיו
    סבי ע"ה היה אחד מאותם תלמידים בשאנגחאי

    השבמחק
  3. wow amazing how rav kotler saw the future clearly, look at Lakewood today compared to chabad I guess the truth hurts as for his achzorius , rav kotler was a tremendous ohev yisroel, we all know that he killed himself to save the olam hatoreh he raised money for that purpose and like any gabai ztedakah it was ossur for him to change the money from there intended purpose

    השבמחק
    תשובות
    1. דבריך הזויים יותר מכל הזיה שניתן לייחס לחב"ד , שלא לדבר על כך שסוכם מלכתחילה שתהיה מגבית אחת משותפת ועל דעת זה נתנו החסידים תושבי אמריקה למגבית

      מחק
    2. מילתא דעבידא לגלויי לא משקרא אינשי! לית דין בר נש אתה.

      מחק
    3. א פארשטינקענער קאקער....

      מחק
  4. שמעתי על כך בעבר וכעת אני רואה שזה נכון. חסידי חב"ד צדיקים שלא חשפו את המסמך וטיפלו בהם כמו שמגיע להם. רשע ארור הקוטלר הזה. כעת מובן לי למה הרב שך רדף את חב"ד ומה האכזריות שלהם כלפי בריסק. ארורים הליטאים לעולם ועד.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה הרב ש"ך רדף את חב"ד?
      או הו יש כמה סיבות מעניינות ולא מה שהעולם חושב שזאת הייהת אידיאולגיה צרופה

      מחק
  5. אני זוכר שבעת הלוויתו של ר' אהרן קוטלר בארץ שהביאו את גופתו לארץ, הבית ישראל מגור השתתף בהלוויה והיה ריח נורא מהגופה כי עבר הרבה זמן מאז שהגיע. והבית ישראל התבט בפני מקורביו מסריח ממנו כמו מנבלה, ומביני דבר הבינו שהוא מתכוון לדברים אחרים וד"ל.

    השבמחק
  6. שמעתי שכשר' אהרון קוטלר פגר
    ביקשו מכמה גדולי ישראל דאז לבא להשתתף בלויה בינהם הרבי מחב"ד
    והרבי מחב"ד סירב לבוא.
    - אמרו לו לא יהיה כזה ביטול תורה כי יעבירו אותו מ"מ דרך שידרת איסטרן פארקוויי, מתחת לחלונו של הרבי.
    והרבי אמר: מי שציוה להרעיב יהודים רק מפני שהם תמימים (יוצאי ישיבות חב"ד) וגרם כל כך הרבה צער לכ"ק מו"ח אדמו"ר (חותנו הרבי הקודם) לא אדרוך בלוויתו.
    ור' אהרון עבר מתחת לחלונו של הרבי והרבי אפילו לא פתח את הווילון.

    ככה שמעתי מחסיד חב"ד
    אם הדברים נכונים
    אז באמת שר' אהרון היה רשע גמור וגס רוח, ומםני מה יש לי נטייה להאמין לחסידי חב"ד ע"ז כי זה כל כך גדול שלא היו משקרים עד כדי כך.
    ואף פעם לא שמעתי הכחשה כלשהו ממישהו.

    יעקב משה

    השבמחק
    תשובות
    1. i heard the rebbe said he's not going to the funeral of someone who made his shver cry. when another polisher rebbe (don't remeber who) heard that the rebbe didnt join he said "He has breite pleitzes

      מחק
  7. I heard of this many years ago and that, but without proof than, Hharav Weismandel z”l asked him how is that possible that even monies he collected with a heter of course in Shabous because of ‘hatzalas nefushes’ he would print seforim instead of giving it to the intended purposes, He replied that the this little bucher in his yeshivah is a greater talmid cuchem than the SATMAR RAV, His Lakewood yeshivah was build by Reichman and Agudas yisruel to counter satmar! (satmar had 600 Buchirim already in 1967 when he had less than 100 married yingulie only) BTW most talmidim there are from half frum chasidishe families who would of do good if not better than in Lakewood, this whole BMG is a mirage and a cover-up for this Kotler and the Agudas atrocities of those years, thanks for publishing it Shaulzohn.

    השבמחק
  8. שוב- אני לא יודעת מי התיר לכם? ישנו חרם קדמונים לדבר על נפטרים. אתם כנראה מחוסנים!!!. מי הקים את ממלכת התורה באמריקה?? על זה לא תכתבו תשבחות!
    אני ספרדיה, ומפחדת מה עלול לקרות, במיוחד השבוע- פרשת תזו"מ שם נענשים על דבורים אסורים.
    מספיק ודי!!!
    70 שנה חלפו - כמעט יובל וחצי. למה לעורר מתים מרבצם!!
    חביבה נחום

    השבמחק
    תשובות
    1. "מי הקים את ממלכת התורה באמריקה?? "

      כולה עלמא מודה שלאו גברא קוטלר הקטלינא.

      מחק
    2. ברור למעלה מכל ספק שהרבי וחותנו הרבי הריי״ץ הם שהביא והפיצו את היהדות לאמריקה. וזה בכלל לא נושא לויכוח.!

      מחק
  9. התירוץ שההתנגדות החלה רק בתקופת האדמו"ר האחרון של חב"ד מתבררת כשקרית ומדובר בשנאה נגד חסידים בכלל.

    השבמחק
  10. טמבל,מה איכפת לך מה היה?? תסתכל היום! מי נושא את המשך הדור ועל מי תלוי נשמת היהדות!!! כל יחס לליטאים (כולל הויכוח בין ברוד לההוא) רק מעצים אותם!! הם כלל לא "מאן דאמר" באידישקייט!! ישבו הם בהיכליהם המפוארים לבושים כסטודנטים במיעוט זקנם ובבלוריתם ויוציאו דוקטורט במגמת "תלמוד" ואנחנו בשם ה' אלקינו נזכיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. מי איכא דניים שבעין שנין בחלמא !

      מחק
  11. כל אחד יודע היום שהראשי ישיבות בליטאיים היו אוסרים לבחורים לגדל זקן
    ובעוד כמה עשורים עם ההתחרדות יגידו צעירי הצאן שזה לא נכון

    אני מכיר יהודי ר' משה פעללער שמו שליח חב"ד באמריקה. שהיגיע ל770 כי הראשישבה אסרו עליו לגדל זקן- כי זה נראה פרימיטבי

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון הדבר. אבל מי התיר לכם לקצץ בפּיאות ראשכם

      מחק
  12. המהרי"ט מסאטמאר ז"ל מתמרמר עליו בפעם: 'דער אהרן דער קאטלער' אכן נודע הדבר!

    (מלשון גברא קטלינא)

    השבמחק
  13. מאי ענין אמשינאוו אצל חב"ד? אלא צ"ל על הקהל כולו של חסידים יצא, וכידוע שבתחילה אוסרו הלבוש של שטריימלך בישיבתו.

    השבמחק
  14. האם אפשר להאמין לרשע הזה? הרי אפילו יגיד על יום שהוא יום אי אפשר להאמנין לרשע הזה

    השבמחק
  15. עיין ספרו של הרב אליעזר סילבר זצ"ל "דברי ימי ועד הצלה" בסוף יש ערך 50 דפים פולמוס נגד ר"א בענין הצלות נפשות. אין כאן שום חידוש.

    השבמחק
  16. לצערינו סיפור ישן וכואב, בזמנו כל אמריקה רעשה על הענין כשהגיעו השרידים משנחאי וסיפרו את שעבר עליהם ועל אלו שלא שרדו...

    לא קשור לחבד או אמשנוב, זה היה נגד כל אלו שלא היו מחוגו של הרב הנזכר, כולל שני אחים של סבא שלי שהיו מחוגי חכמי לובלין

    השבמחק
  17. מעניין מה יענה על זה נתי גרוסמן שתמיד טען שהשנאה לחבד החלה בגלל המשיחייות וכעת רואים שבתוך השואה גופא היה מלחמה עקובה מדם נגד חב"ד.

    השבמחק
  18. עשרות שנים סיפרו לי בישיבה בצרפת שתקופה מסויימת היה כלב שלא זז ממשרדו של הרבי ונדבק לרבי כל הזמן..נדמה לי ששמעו מהרבי שזה היה אותו האיש..

    השבמחק
  19. קראתי את הדברים ואת התגובות, וכולכם טועים .

    הרב קוטלר צדק ופעל ע"פ הדין והההלכה כמפורש במשנה ב"מ לג ע"א

    "היה אביו ורבו בבית השבי פודה את רבו ואח"כ פודה את אביו"

    צריך להקדים ולהציל ת"ח לפני שאינו ת"ח.
    א"צ להפגע מכך, תלמידי ישיבת מיר היו בסביבות גיל ארבעים, והיו ידועים כולם כת"ח. ולא היה מספיק לזון את כולם, לכן הם קודמים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ת"ח שאין בו דעת נבילה טובה הימנו, כ"ש ע"ה וטיפּש.

      מחק
    2. חז"ל ב"ב: אין בודקין למזונות.

      מחק
    3. כמו שהגבתי לפני שבוע: בספר "גיבורי החי"ל" חלק א' עמ 329 מביא תמונה של קוטלר ורואים שיש לו פנים של רוצח, והבן. ומה שמפליא ששום ליטאי לא מנסה להכחיש את העובדות. וזה שלאחר המלחמה לקח את הרב אשכנזי לדין מראה על ניבזותו של רוצח אנטישמי זה. אגב הוא הציל גם את "התלמיד חכם" הרב שך ומבירור שערכתי אצל הרב מרדכי גרוזמן נודע לי שלפני כ55 שנה הרב יעקב כץ והרב ישראל פרידמן בתור בחורים מבוגרים בישיבה נסעו לבוחנו [הרב גרוזמן החליט ברגע האחרון לא לנסוע] להיות ראש ישיבה בחבד לוד והחליטו לא לקבלו מפני "עודף ידיעה"..... אז כמובן שכל החסידים/הספרדים טיפשים וזבלנים, וכל הליטאים גאונים ומלכים. ומפני רוע ליבו נכנס לו הרעיון לנסוע ולחלל שבת באופן גורף לצורך הענין כאילו שעל ידי זה יצליח להציל יותר את מי שקרוב אליו.

      מחק
  20. א פארשטינקענע קאקער.

    השבמחק
  21. תלמידי הישיבות החסדיות היו בקיאים בשס וגאונים עצומים לפחות בחלקם יותר מתלמידי מיר.

    מדובר פשוט באפליה בין דם לדם על רקע פוליטי ממש כמו ראשי הציונים.

    קוטלר היה ידוע כאדם פוליטי במהותו, לו היה חשוב לבנות את המחנה שלו, זה כל הסיפור, איש פשוט עם אמביציות קטנות.

    השבמחק
  22. הקוטלר תלוי על צווארו.

    השבמחק
  23. הרב הקדוש רבי שמעון שלום קאליש (תרמ"ג-תשי"ד), אדמו"ר מאמשינוב בעל "משמיע שלום", כיהן באדמו"רות משנת תרע"ח ונודע כאחד מגדולי! האדמו"רים בפולין. ניצל מהשואה והגיע לארה"ב.
    מה פשעו ומה חטאו? כי קוטלר דלג אחריו להמיתו ברעב. שומו שמים!

    השבמחק
  24. בצעירותי שמעתי מזקני חסידי ליובאוויטש שבאסיפת וועד ההצלה הרבי הריי"ץ זצ"ל שאל את ר' אהרן פינס ששינה את שמו לקוטלר מלשון קטלא למה הורגים את החסידים ברעב ואותו האיש ענה לריי"ץ שישב בכסא גלגגלים "שקר אין לו רגלים" וחתן הריי"ץ הרמ"מ ענה "כי זרועות רשעים תשברנה" ולאחר כמה ימים נפל אותו האיש ונשבר לו הזרוע
    גם בישיבת לייקווד היה שלט "עד כאן עם גרטל". בנו ר' שניאור הוריד את השלט בעצת הרבי מבאיאן זצ"ל

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.