רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 12 בדצמבר 2012

הקיפוח בלון נפוח

מאת שלמה מרקוביץ:

במזרח התיכון קיימות הרבה קבוצות שטוענות לעצמאות\זהות עצמית, בחלק גדול מהמקרים ההגדרה העצמאית של הקבוצה מבוססת על תאוות שלטון ושררה של יחידים, העומלים ליצור זהות עצמית לצורך קבלת שררה כלשהי.
כזה הוא המאבק הפלסטיני, הזהות הפלסטינית הומצאה בידי כמה תוניסאים, אשר השתלטו על הערבים החיים באזור, אשר רובם הם עולים מכמה ממדינות ערב, והגדירו אותם כ"עם פלסטיני" בשביל לשלוט בהם, ובכסף הנתרם לעם הפלסטיני המסכן אשר כאמור הומצא על ידם.
כזו היא הזהות של "תנועת טוב", זה לא שאין בציבור החרדי הליטאי והחסידי מודרניים יותר ומודרניים פחות, אולם זיהויים כקבוצה נפרדת נובע מתאוות שלטון של כמה אנשים השואפים להנהגה, מה המאפיין של "טובניקים", קיפוח?? גם אותי האברך מקפחים בכל מיני דברים, כמו למשל שכר רעייתי ועוד, האם יש קשר בין זה לבין ריצה עצמאית למוסדות השלטון אשר בכל מקרה לא נותנת כלום לזה, וודאי שפתיחת מוסד התואם את אורחות חייך או את הנושא בו אתה מקופח, מועילה יותר, האם צבע החולצה הוא זה שעושה את ההבדל??, רבים מנציגי דגל התורה יכולים בהחלט להיות מוגדרים "חרדים חדשים", הם עמלים לפרנסתם, ורבים מהם לא מוגדרים כמצייתים בכל אורחות חייהם להוראות גדולי ישראל (כמו למשל "מועמד הפשרה" ב.נ. מחדרה...).
כזו היא גם הזהות של מפלגת "נצח" מהי הזהות המאפיינת אותם? האם יש הבדל בין "מחבל" לבין "שונא", הערכים הם אותם ערכים, המוסדות הם אותם מוסדות, האם ה"עמדה בה אני אוחז בעניין פוניבז'" מזהה אותי כמשהו נפרד?? משהו אחר???, אפילו המחלוקת כמו מי לנהוג בדיני טהרה לא יוצרת "זהות נפרדת", אני נוהג ע"פ פסקי גדול א' והוא נוהג ע"פ פסקי גדול ב', לכן אני צריך נציגות נפרדת בכנסת?, רק מה, תמיד יש עסקנים שנמצאים מחוץ לכנסת ומחוץ לעשייה הפוליטית וחושבים "אם אני הייתי שם הייתי נוהג אחרת", כמו כל נהג מונית מתחיל, "אם אני הייתי ראש הממשלה...", הזהות הנפרדת שקיימת פה נוצרת אך ורק סביב "אנשים" כאשר לצורך קיום הזהות והסברתה לציבור, מייצרים מחלוקות חדשים לבקרים, כמו למשל: השאלה האם ללכת ללשכות הגיוס. לו היה הגראי"ל אומר "לא ללכת", הייתה מוצאת הוראה ללכת, ולהצהיר "איני מכיר".
כמו בהרבה מקרים, התנהגות הצד הנפגע מההתבדלות, מביאה תועלת להתבדלות, כך היה בהסכמי אוסלו שבעצם קיומם יצרו הכרה בזהות פלסטינית נפרדת, וכך בנושא החרדשים, ההנהגה שהוליך נתי גרוסמן בנושא החרדים החדשים (הנהגה שמן הסתם היום הוא מתחרט עליה, ולו מהסיבה שלו התנהג אחרת היה יכול ליצור ברית פוליטית עם החרדים החדשים, היום הוא מנסה לצייר את גבולות הגזרה מחדש, לא משנה אם אתה לובש חולצה כחולה, מחזיק אייפון, עמל לפרנסתך, מי שתומך בהפלסנצחמרקוביץ'אויערבאך הוא חרדי אורגינאלי, ומי שתומך ביתדדגלכהנמןשטיינמן הוא חרדי חדש), צורת ההתנפלות שלו עליהם הביאה אותם להתבדלות יותר גדולה, והצגת הרב שטיינמן כתומך בדרכם הועילה להם עוד יותר.
כדוגמא להתנהלות נכונה מול צד מתבדל ניתן לראות את התנהלותו של מרן הגראי"ל, שלא מגיב ולא מתייחס לעלבונות שמטיחים בו, מבחינתו עולם כמנהגו נוהג, אין מו"מ, אין החזרת שטחים, אך גם אין הטחת דברים בהם. אין ל"נצח" זהות נפרדת לפני שייצרו אותה הם ויסבירו מהי, זו גם עמדתו בעניין היחס לחרדים החדשים, אין הבדל בינם לביננו, הם אכן לא תמיד מצייתים להוראות מרנן ורבנן לצערינו, אך בעוונותינו עדיין לא הגיע משיח ויצר הרע קיים בכל מקום ובכל מחנה (וכפי שהתבטא פעם: יהודי שאינו מקפיד על נטילת מים אחרונים עדיין יכול להיחשב בין ה"חרדים", אולם אין מפלגה של "אינם נוטלים מים אחרונים", ועל דרך זו ניתן לומר "גם מגלומן עדיין נחשב חרדי, אולם אין טעם להקים מפלגה של מגלומנים").

2 תגובות:

  1. כמה טוב אמר ר"י סלבודקא הגר"ד לנדוי שליט"א. שהוא חושש מהקנאים החדשים הרבה יותר מהחרדים החדשים. ודפח"ח

    השבמחק
  2. לדעתי הדברים יותר מורכבים.

    מוטב שיפיל אדם עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים.

    הענין הוא כך:
    מדובר על קבוצת אנשים שחיו בבועה שיצרו לעצמם במשך כשלושים שנה ובו הכניסו לעצמם לראש שת"ח פלוני מצוה לרדפו, ות"ח אלמוני מצוה לזלז בו, ות"ח גלמוני מצוה להעלימו, ות"ח דלמוני מצוה להשמיצו, ות"ח הלמוני מצוה להטרידו וכו' וכו', והכל כמובן לש"ש והצלת הדור הזה ודורות העתידים לבא.
    והנה לפתע פתאום קם הרב שטינמאן שליט"א ובפעולה אמיצה קבע את המציאות והכריז עד כאן! מהיום והלאה המצוות שלכם הם העברות החמורות ביותר בתורה, אין להשמיץ, לזלזל, לחרף, לגדף, לפגוע, להרוס, לחבל ולשפוך דם נקיים.
    הקבוצה שמנגד עומדת המומה ושואלת את עצמה מה האם שקר נחלנו האם שקר הנחילנו אבותינו, וכל מעשינו בעשרות השנים האחרונות הם מהעברות החמורות בתורה, והנה בעודם המומים ובעודם מתהפכים על משכבותם, קמו מעל משכבותם ואמרו לא לא לא שייך לומר כי נחלנו שקר, וודאי רק במצוות ומעשים עסקנו בכל שלושים השנים האחרנות.
    ברם הציבור הרחב החל להפנים את העוולות שנעשו במשך השנים בגדר התתגלה מילתא למפרע שאכן עברנו על יהרג ואל יעבור כדאמרי' "מוטב יפיל אדם עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים", ואנו אנא באים הבה ונבקש מחילה מאותם ת"ח שנפגעו מאתנו, וגדלה הבושה והחרפה עד לשמי שמים.
    ולא יכלו שאת את הבושה הגדולה הזו החלו הם להקהיל קהילות ולפרסם עלונים ולכתוב בכתבי העיתים, ולזעוק לא רבותי לא רבותי אנן ממשיכים במלחמתנו נגד רוב גדולי הת"ח שבדור, כי לש"ש אנו שופכי דמים, והראי' לכך הרי אנן עסקי' בכך כבר ל' שנה ולא שמענו מעולם שיש בזה איסור, ע"כ שמותר ומצווה לפגוע, להרוס, לשפוך דם נקיים, ומצוה להמשיך להלבין לבייש כל מי שאינו כורע ומשתחוה מדי יום ביומו למקדש ההשקפה ולקדושיו.
    אבל נצח ישראל לא ישקר, והציבור הרחב התפכח והחל להבין שיש גבול עד כמה ניתן להעלים את שמם של תלמידי החכמים שלא מצאו חן בעיני כמה, והעם החל לכבד ולהעריך רבים וטובים מהתלמידי חכמים שלפתע פתאום צצו והתגלו לעין כל, באמרם הנה לא אלמן ישראל וישנם גאונים שלא שמענו את שמעם מאז והנה הם לפנינו במלא הדרתם, וזכו ללגיטימציה מחודשת ונתקדש ש"ש.

    זה כל הענין על רגל אחת.
    וההוכחה לכך שסביב דבר זה מתהלכת הבעיה, בפגישה הראשונה כשבאו עורכי יתד נאמן לבית הרב שטינמאן שליט"א, אמר להם רק דבר זה אסור לבזות אנשים רק אם הוא בגדר של 'אינו עושה מעשה עמך'.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.