רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 12 בספטמבר 2012

ממראות אומן בתקופת ראש השנה

זה נראה כמו בית משוגעים, אבל האמת היא כי נוסעים הרבה מאוד יהודים רציניים. אומן בראש השנה הוא קיבוץ גלויות של כל סוגי היהודים, ואולי מבחינה זו היא עדיפה על מקומות אחרים שמקפידים שיתפללו מאותו סוג של יהודים, מפני שבראש השנה צריכים להתפלל בציבור, שהוא ראשי תיבות של 'צדיקים, ביינונים, ורשעים' ונראה כי באומן אין בעיה להתמודד עם העניין הזה

מה שמעניין, שימו לב לתמונה למטה של המנין הספרדי, מה לספרדים ולאומן? ומה שמעניין, ר' נחמן הבטיח לתפוס את מי שיבא אליו בפיאותיו ויוציאו מגהינום, אני מחפש אצלם את הפיאות ולא מצאתי

ללא כל קשר לאומן דוקא, המציאות ששמה אומן, מלמדת משהו עמוק בתפיסה היהודית, כשקיימת הבטחה של צדיק נראה איך שעשרות אלפים ולא משנה מאיזה חוג וציבור ינסו זאת, ויהיו מי שיעשו זאת בכל שנה. 95 אחוז ממי שבאים לאומן בראש השנה אינם חסידי ברסלב, מה הכח המושך לשם, ההבטחה של ר' נחמן

ככל הנראה האמונה חזקה, כי אחרת לשם מה נוסעים לשם. ודוקא כאן אני מבין את הספרדים יותר מהאשכנזים, מפני שהספרדים חדורי אמונה, אמונתם הרבה יותר עמוקה משל האשכנזי, באחד מסידרת הקונטרסים שחיברתי לפני שנים הסברתי את ההבדלים באמונה בין אשכנזי לספרדי ומדוע זה כך

אומן היא תופעה מאוד מוזרה. מצד אחד אמונה תמימה, מצד אחר קיבוץ של משועממים ומי שזקוקים למפגש שנתי כזה מסיבות נפשיות, ואיך שלא יהיה, אצל זה הסיבה היא רוחנית ואצל האחר היא בבחינת רפואת הנפש, הרווח הוא לכולם, וטוב שזה קיים, זה עדיף מלהסתובב במועדונים בראש השנה. כאשר אני עושה את החשבון מה היו עושים אותם הבאים לשם בראש השנה, חלקם לפחות בקושי היו עושים סיבוב בבית הכנסת, כאן לפחות הם עוברים חוויה מסוג אחר, ולכן זה כדאי

3 תגובות:

  1. אני מחליף את "אומן" ב"770", ולא רואה כ ל ה ב ד ל.

    השבמחק
  2. "באחד מסידרת הקונטרסים שחיברתי לפני שנים"
    האם אפשר להשיג את זה ואיפה?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לי אותם ב-PDF תזכיר לי אי"ה לאחר החגים ואשלח לך

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.