רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 2 בספטמבר 2012

בין גאוה לענוה - ההבדל בין ר' ישראל לר' מנדלי שני אחים שתי עולמות

רבים תוהים ואינם מבינים מה אני רוצה מר' ישראל, הלא מדובר באיש יקר ואין ספק בכך, אם כבר, - סבורים הללו - תכה בר' מנדלי שמסמל יותר טירוף גאוה ההיפך ממה שמסמל ר' ישראל, אז בואו נעשה כאן קצת סדר

ר' ישראל ור' מנדלי הם שני אחים אבל שתי עולמות ואין כל דמיון ביניהם כאילו שנולדו להורים אחרים, אין כמעט במה להשוות ביניהם

אני אישית אוהב את ר' ישראל בשל מה שהוא. לא בשל חכמתו ואף לא של ענוותנותו, הלואי והיו לנו עוד רבים כמותו. הבעיה שיש לי עם ר' ישראל זה מקומו, כל אדם מתאים למקומו וכשמציבים נגר במקומו של הטייס, ואת הטייס במקומו של הנגר, אני במטוס עם כזה טייס לא הייתי נוסע

כאשר שפכו את דמו של ר' ישראל ניצבתי לצידו, לא היה אף אחד בהיסטוריה של העיתונות החרדית שלחם עבורו והכניס את עצמו לסכנה ממש עם אנשי ר' מנדלי יותר ממני. למרות האיומים למרות שאחד מחסידיו איים עלי שיפסיק לחלק את עיתוניי ולמרות שעשו מה שעשו לי המשכתי לכתוב ולהגן עליו כשרדפו אותו רדיפה אחר רדיפה, מפני שבמצב הזה כולנו ר' ישראל, אין דבר כזה לרדוף אדם רק מפני שהשוויגער הסתכסכה עם השנור, מה שעשו לר' ישראל זה אחד הפשעים הכי גדולים שההיסטוריה לא תמחול לכל מי שהיה לו חלק במעשה הזה

מאידך, זה זיכך אותו עשה ממנו אדם אחר. אבל גם ולמרות מה שהוא עבר, הוא עדיין נשאר עם מה שיש לו או אין לו, וכאן הבעיה הגדולה. כשמנהלים עדה כל כך גדולה וחשובה כמו ויזניץ זקוקים לחושים מיוחדים ולכח הנהגה, אין זה מספיק לשחק ענוה לבקש שלא יכתבו עליו כבוד קדושת ולזעוק אני לא רבי. זה היה טוב אם היו לו שתיים וחצי חסידים לא כשמנהיגים עדה כל כך גדולה, כאן צריכים מנהיג שיוביל, גם אם בסתר לבו הוא אכן מאמין שאינו מתאים לרבי, אסור היה לו לומר את זה, הוא חייב לדאוג קודם ולפני הכל לאינטרס של חסידיו הזקוקים למנהיג חזק שיוביל אותם עם ראש זקוף

ר' ישראל לא ידע כשלקח על עצמו את ההנהגה הזו מה הוא לוקח. אביו לא שיחק את המשחק הזה, הוא מעולם לא אמר כי אינו מתאים לתפקיד, ההיפך, הוא לחם בכל כוחו להיות רבי, מי שילמד את ההיסטוריה של אז כיצד הוא ואחיו נלחמו זה בזה ומה עברה ויזניץ באותה תקופה, ר' משה'לה עשה את ההיפך מבנו ר' ישראל ולכן הוא הצליח לשמור על ויזניץ חזקה. גם אם ר' משה'לע לא היה החכם הכי גדול בלשון המעטה, אבל היו לו יועצים טובים, אלו הצילו את ויזניץ מידיו של ר' מנדלי

טעותו הגדולה של ר' ישראל שברגע הראשון עם כניסתו לתפקיד לא קלט והבין כי הוא צריך לחפש את היועצים הנכונים את מי אשר עימם יתייעץ. אביו למשל התייעץ בכל נושא של הנהגה עם ר' חיים משה פלדמן שהבין ענין ועם עוד כמה יהודים כאלו, ר' ישראל אין לו לצידו את מי שייעץ לו מה מותר לו ומה אסור לו

משחקי הענוה היו טובות לתקופת הבעל שם טוב, בימינו מחפשים רבי בעל גאוה תקיף חזק, גם אם נכון שאלו מידות מושחתות ומגונות, אבל הציבור זקוק למנהיג חזק

ואת זה יש לר' מנדלי, אם כי בעייתו שאינו עוצר בקו האדום הוא לא למד עד להיכן מותר להרחיק לכת

ולבסוף הערה שהעירו לי, כי בעבר היו רבי'ס שכך נהגו זעקו כי אינם מתאימים לתפקיד. היה זה אצל ר' שלמה'לע קרלינער ועוד כמה רבי'ס, אבל כשלומדים טוב את ההיסטוריה זה היה בטרם שמונו רשמית או הכריחו אותם לשאת בתפקיד. מהרגע שהם החזיקו בתפקיד לא עשו זאת יותר

ועוד, גם אם נניח שכך היה בעבר, אנו לא חיים בדור של הבעל שם טוב, דורנו זה זקוק למשהו אחר לגמרי ויש לר' ישראל הזדמנות פז להיות אחד הרבי'ס הכי אהודים בהיסטוריה שלנו אם הוא ישחק אותה נכון. החסידים שלו אוהבים אותו ואת אישיותו, אז אנא אל תחליש את חסידיך תחזק אותם, וכולנו יחד נעריץ אותך

כאן אני שוב מגלה דעת, שאם אני צריך היום לבחור בין הרבי'ס רבי שאני אוהב אותו בשל מה שהוא, אני אוהב את ר' ישראל. נכון, קשה לי עם זה שהוא מבקש שלא יכתבו עליו כבוד קדושת זועק כי אינו רבי, ובכל זאת אם הייתי צריך לבחור בין רבי'ס, הוא אחד הרבי'ס האהודים ביותר עלי

10 תגובות:

  1. יסלח לי ר' חיים אבל אין כל קשר בין הנהגה לגאווה או ענווה.
    מנהיג צריך להנהיג את עדתו ביד רמה, מה שר' ישראל אמר בס"ג זה אולי מרמז על איזה משברון או דיכאון שהוא עובר, תברר זאת אצל המקורבים אשר מאד העריכו אותך עד לכתבה שפרסמת אמש....

    השבמחק
    תשובות
    1. דעתי לא השתנתה, שגם אם הוא אכן מאמין במה שהוא אומר, ואני מאמין שהוא באמת מאמין בכך, הוא חייב לקחת בחשבון את הצד האחר את ההנהגה ולא לומר דברים כאלו, זה לא טוב, אני רוצה לראות אותו מנהיג חזק, מפני שדורנו צריך מנהיגים חזקים אחרת הכל יתפורר

      מחק
  2. אל תדאג בהנהגה הוא חזק מאד ותקיף כל המשחק שלו זה רק על הביטול היש ודוקא את זה החסידים דוקא מאד מעריכים בפרט כשמשוים אותו לאחיו כל זמן שהוא לא בורח לאף מקום וזונח את החסידים זה לא מפריע לאף אחד מהם

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מקבל את דבריך, אבל אשאל אותך אז למה הוא שולח את החסידים לדוד במונסי

      מחק
    2. ואני שואל למה הוא שלח את החסיד שלו לגיסו הבעלזער ולא לאחיו בב"ב התשובה שמהאמת לא שייך להתחמק ומה שהוא חושב באמת על אחיו לא צריך לכתוב ולכן אם אתה מחפש צדיק הדור ולא מושחת הדור ובדרך של ויזניץ מענדלי ... הוא לא הכתובת

      מחק
  3. Reb Chaim,

    Reb Srul is a talmud muvhuk from his uncle the Rebbe in Monsey, and that's where he learned this hanhugah. The Rebbe in Monsey has the same "eiyen toiv" and never mae an issue when people from his own beis medrash went for Rosh Hashanah to his brother the Yeshios Moishe.

    As to his saying he's not capable of being a Rebbe, that's something most Viznitze Rebbe's did. Do some research and you will learn how the "Ahavas Yisroel" (who reb srul is names after) called himself with such humiltiy names. He used to point on himslef "Der Yingatch"!!

    השבמחק
    תשובות
    1. תסלח לי שאענה לך בלשון הקודש, מפני שלא כולם מבינים אנגלית אחרת הייתי כותב לך באנגלית

      זה נכון שר' ישראל מקורב לדודו הוא זוכר לו חסד בשנים שהוא היה בגלות ואיני מזלזל בזה אבל עדיין הוא הרבי בבית מדרשו של אביו

      עכשיו בענין האהבת ישראל שהיה אומר על עצמו 'דער יונגאץ' הדגשתי שגם אם ככה נהגו בעבר זמננו שונה, מפני שהיום מחפשים סוג מנהיג אחר. הדברים האלו נמדדים עם הדור עם איזה סוג של אנשים שיש לך. אם היה לר' ישראל רק חסידים עובדי ה' באמת כאלו שהם משכמם ומעלה חסידים ואנשי מעשה הייתי מבין זאת. אבל כשחיים אנו בדור שהוא שונה לגמרי, השקר והחיצוניות הם ששולטים ותופסים אין מנוס אלא לשחק אותה כפי שזה טוב לציבור של ימינו. זו הסיבה מדוע דעתי היא שהוא צריך להיות עניו לעצמו וחזק חיצונית להראות בטחון עצמי זה חשוב מאוד לצעירי דורנו

      מחק
  4. Reb Chaim,

    No apologies necessary, I wish I can write in Hebrew so other Israelis can understand our dialogue.

    You are right that Reb Srul is leading his chasidus in a total different direction than that of his father, but why do you think its wrong? So did the Imrei Chaim do the opposite of the "Ahavas Yisroel".. And what you keep on repeating that by saying he's a not a rebbe makes the Chassidim down etc.. Just the opposite, it strengthens the kesher between the Chassidim and the Rebbe, and it brings yiras shumaiyim and humility to the Chassidim. I can tell you first hand as being a Monsey'er chusid, that we monseyer had a much stronger and "emsediger" kesher between our rebbe than that of the Bnei brakerker chassidim with the "Yehsios Moshe" z"l.

    Who doesn't remember how miserable of a place Viznitz was when every move of every chusid was monitored? and the consequences of anyone who dared go to the Monsey'er..or even to Seret??

    Chaim, Its a strategic change that Reb Srul is instituting in Viznitz and it will only bear good and healthy fruit. You should be delighted!!

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, ואני מסכים איתך שהוא רבי מסוג אחר הוא לא כמו אבא שלו הוא מוביל את החסידות לכיוון אחר. ואני מסכים איתך שזה טוב אבל רק לחלק מן החסידים לא לכל החסידים

      וכאן תן לי להסביר לך עוד נקודה מאוד חשובה. אם ר' ישראל היה הרבי היחיד לא הייתי כותב כפי שכתבתי, ואם כן הייתי כותב לו ולא לציבור. הענין הוא, שבויזניץ היום תחרות גדולה וחבל לפספס נקודות היכן שהצד האחר עובד על זה חזק. בויזניץ של ר' ישראל יש כאלו וכאלו, יש מי שצריכים רבי מן הסוג שהזכרת, ויש מי שצריכים רבי שיהיה לו את הכל להלחם ולהוכיח כי הוא רבי

      פה אלך קצת אחורנית לתקופה שבה ניהל ר' מנדלי מלחמת חרמה בר' ישראל לפני שנים. יש לי את הקסטות עם הנאומים כתבתי עליהם שמעתי אותם וחלק גם ראיתי בוידאו, הטענה הגדולה של ר' מנדלי היה שהוא לא רבי הוא לא יודע להנהיג הוא לא בנוי לזה. את זה צריך עכשיו להזים להוכיח שהוא לא צדק, ואת זה אי אפשר לעשות בדרך כפי שהוא עושה אותה

      מחק
  5. יש לי רק מילה אחד לחיים שאולזון: אין לך מושג מה זה "ערליכער איד". וכבר אמרו חז"ל: כל מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים, ולר' ישראל יש את הדבר הנפלא הזה הנקרא "יראת שמים". ובשביל זה יש לו חסידים.

    תחכה רק קצת זמן ותראה שאף אחד לא עזב אותו לטובת אחיו השחצן.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.